Annons:
Etiketthamster
Läst 883 ggr
Honeymoon
10/9/16, 3:49 PM

Inackordering av hamster

Jag har redan nu insett att jag kommer vilja åka hem till min familj över jul och nyår, men mina föräldrar har sagt att Pichu inte är välkommen hem till dem och det är nog egentligen bäst för honom att slippa den långa tågresan. Så jag har börjat fundera på att inackordera honom på en djuraffär som finns i närheten. Men jag är lite rädd för att göra det eftersom jag generellt sett tror att djuraffärer är okunniga när det gäller hamstrar och deras behov. Jag vill ju att min lilla Pichu ska ha det så bra som möjligt. 😟 Så jag funderar på vad ni tycker om inackordering och om det eventuellt skulle kunna finnas någon vänlig själ i Göteborgsområdet som vill ta hand om honom medan jag är borta (jag betalar givetvis). Det viktigaste för mig är att han ska ha det bra, men jag skulle så väldigt gärna vilja träffa min familj och släkt över jul.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
AnneN
10/9/16, 4:55 PM
#1

Rent krasst så tror jag att tågresan skulle vara betydligt mindre påfrestande för honom än att hamna i i en djuraffär.

Har du inte vän/bekant som skulle kunna sköta om honom medan du åker bort?

Verkar som att http://www.djurskydd.nu/ eventuellt har något smådjurspensionat för medlemmar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honeymoon
10/9/16, 5:36 PM
#2

#1 Ja, jag skulle gärna ta med honom, men som sagt så var han inte välkommen hem till mina föräldrar. :( Han skulle ju aldrig "hamna i själva affären", inackorderade djur hålls i en annan lokal (i egen bur). Det jag är rädd för är att personalen som skulle ta hand om eventuellt är för okunniga. Tycker dock att just denna djuraffär är mycket bättre på hamster och smådjur än många andra (bra utbud, ingen hamstervadd och liknande), men är ändå orolig och vill inte lämna honom dit. Jag har precis flyttat till Göteborg och känner tyvärr ingen här. Tack för tipset! Fanns inte så mycket info på deras hemsida men jag har mailat dem nu! :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

UlrikaD
10/9/16, 6:29 PM
#3

Har du ingen vän som kan titta till honom istället?
Förutom att det finns en sjukdomsrisk så är det väl också så att djuren har enbart uppsikt under tiden affären faktiskt är öppen.
Om dom stänger 19 och inte öppnar förrän 10 dagen efter så är det ganska många timmar som någonting kan hända.
Jag är lite nojig över tillsyn för om något skulle hända när man själv var hemma så hör man det, är det ingen där så är det ingen som vet något förrän dom öppnar igen. Det finns ju en del som har själva inackorderingen hemma hos någon i personalen. Oftast då någon med ett extra stort djurintresse. Då har den ju tillsyn jämt. Att lämna på djuraffär skulle jag nog ha som sista

Däremot förstår jag verkligen att du vill träffa din familj. Jag måste själv oftast stanna hemma pga djuren och en allergisk familj. Det är jättejobbigt.
Vet inte varför din hamster inte är välkommen hos din familj, den tar ju inte direkt upp nån plats. Men allergi är ju allvarligt om det är så.
Även om dom inte känner nån i Göteborg så kanske det finns någon här som kan hjälpa dig? Du kanske inte känner personen men du kanske kan få rekommendationer av någon.
Eller att du tar med dig hamstern på tåget och lämnar hos någon i närheten av din familj som du känner. Då har du hamstern i närheten av dig men inte hos dina föräldrar.
Jag tror inte tågresan i sig är några som helst problem, hamstrar sover ju mycket.

Honeymoon
10/10/16, 7:40 AM
#4

#3 Vilka sjukdomar är det du tänker på? Som jag själv skrev så vill jag ju helst inte lämna på djuraffär. Jag vet inte heller varför han inte är välkommen, om det är så att de inte får ha djur i sin lägenhet eller om de bara inte vill. Jag har nyligen flyttat hemifrån och kommer inte få träffa min familj förrän till jul och saknar dem väldigt mycket. Och återigen, som jag skrev i inlägget så söker jag ju efter någon här som kan hjälpa mig att ta hand om honom, och det ser faktiskt ut som om det kommer lösa sig så.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

UlrikaD
10/10/16, 9:30 PM
#5

Skönt att det verkar lösa sig:) Om du inte vet varför din familj inte vill att du tar med dig hamstern tycker jag att du ska fråga. Du får säga att du saknar dom men att det blir väldigt krångligt för dig att ordna för honom Att det skulle underlätta mycket för dig om du fick ha honom med och du slapp oroa dig. Om det inte är allergi det gäller går det kanske att lösa. En hamsterbur i ett hörn är ju inte direkt samma sak som att ta med sig en folkilsken jätte-hund av nåt slag;) Angående sjukdomar tänker jag främst på Papova. Den finns ju fortfarande kvar trots att man lättat på karantän kravet. Många djuraffärer importerar fortfarande från "fabrik". Är ju onödigt att utsätta sig om man inte måste.

Honeymoon
10/11/16, 7:30 AM
#6

Jag ser faktiskt ingen vits med att fråga eftersom de sa att han inte var välkommen, punkt slut. Jag har ingen lust att bråka med dem, när det ändå skulle sluta på samma sätt. Vad gäller papova har jag frågat om det här förut på iFokus och då fått som svar att man inte bör försöka undvika papova, samt att det inte är någon fara att köpa begagnat och liknande, vilket jag därför gjort. Min lille är därför redan utsatt för en risk, men det är vad jag rekommenderats. Jag skulle nog vilja säga att det finns många anledningar till att inte lämna sin hamster till folk i djuraffär, men att papova inte är en av dem.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
UlrikaD
10/11/16, 11:31 AM
#7

Efter tio år som hamsterägare och en av dom som råkade illa ut förra gången papova var i omlopp så håller jag inte riktigt med. (Hade inte papova hos mig men blev drabbad ändå)
Men jag håller med om att det finns andra, större anledningar än papova att inte lämna på djuraffär. Bl.a då tillsynen.
Hoppas det löser sig med hamstervakt, tråkigt att du känner att du inte kan fråga din familj varför iallafall. Själv vill jag alltid veta varför saker och ting är på ett visst sätt. Men det är ju självklart olika från person till person:)

Honeymoon
10/11/16, 5:07 PM
#8

#7 Detta inlägg handlar inte om vad jag säger eller inte säger till min familj, och det är inget som jag anser att du bör lägga dig i. Jag ville ha hjälp att hitta hamstervakt samt diskutera inackordering på djuraffär. Jag har naturligtvis inte samma erfarenhet av hamstrar som du (har endast haft hamster i tre år av mitt liv), men råden angående papova fick jag av Cireea som ju är uppfödare. Mina hamstrar har aldrig drabbats av papova så jag har ingen egen erfarenhet, och jag hoppas att det förblir så.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

UlrikaD
10/11/16, 6:57 PM
#9

Skriver man på forum så blir det väl ofta så att folk svarar på vad som står rent generellt. Om någon ska omplacera pga allergi så får hon tips om allergitabletter bara för att. Det blir så. Jag svarade även på vad jag tycker om inackordering. Men jag lämnar diskussionen , du väljer självklart själv vad du vill göra med din hamster.

Miikaeela
10/11/16, 8:05 PM
#10

Håller med honeymoon i det här fallet..tycker TS gjorde ganska klart för sig redan i början av kommentarerna hur det stod till och familj tillhör ens privat liv och om man inte vill diskutera om det så ska man inte hålla på att ställa följd frågor och dömma ut någon. Jag skulle avråda från att inackordera på djuraffär… :/ jag skulle också behöva hitta någon som kan ha Millie över jul då vi ska upp till fjällen och har inte plats i bilen för en samla och alla grejer som behövs över 1 vecka. Hade gärna ställt upp annars! Dock kan du söka på smådjurspensionat i ditt område! Finns några här uppe runt om Uppsala så jag ska kika med dom! :D

UlrikaD
10/12/16, 2:19 AM
#11

#10 Nu känns det lite fel här. Jag har enbart svarat här i syfte att kunna hjälpa till. Om det togs på fel sätt var ju inte direkt planlagt. Och var nånstans dömer jag ut ts??? Och i fråga om vad egentligen? Att hon inte kan ha med honom hem? Isåfall dömer jag väl ut mig själv samtidigt som själv inte kan ta med mig djur hem. Var väl mest från det hållet jag kände att jag kunde relatera och känna igen mig i ts situation. Och pga detta vet jag en del folk som hjälper till med hamstervakt då jag bor vid hållplatser där tåget passerar. Men jag ska inte lägga mig i mer då det tas på fel sätt. Enda anledningen jag kände mig tvungen att skriva nu var att jag reagerade starkt på ordet döma ut. Om nåt så döms ju jag ut som nån som tycker det är kul att lägga tid på att försöka få folk att ta illa upp. Jag lovar och svär att jag har bättre saker för mig. Men jag ska tänka mig för en extra gång innan jag svarar på inlägg igen så det inte stöter någon.

tiger tok
10/12/16, 6:33 AM
#12

Kan vi inte bara lägga ner diskussionen om ts familj och återgå till det huvudsakliga ämnet, inackordering och passning?!

Miikaeela
10/12/16, 11:26 AM
#13

#12 håller med!

Annons:
Honeymoon
10/12/16, 6:01 PM
#14

#10 Tack! #12 Ja, uppdatering av läget: Jag har ev. hittat hamstervakt men det är inte i Göteborg, vilket ju hade varit smidigast. Ska nog testa att söka även via Facebook. Har också tagit kontakt med djurpensionat.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Upp till toppen
Annons: