Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1571 ggr
ruskimeister
9/23/16, 9:03 PM

Min hamster "hoppar" och försöker gräva sig ut?

Hejsan. Skaffade hamster igår och märkte att hon försöker nästan "hoppa ur" buren som att hon försöker titta ut ur plasten (just nu har jag inget hon kan klättra på och kolla ur på). Detta var ingenting jag tänkte på, men nu idag så fortsätter hon göra det ganska mycket, nästan hela tiden. Sen försöker hon ibland gräva sig ur genom plasten (tror jag, hon slutar när jag närmar mig)

Är detta ett normalt beteende för en hamster? Det är typ som hon har klaustrofobi.

Ledsen om texten blir lite rörig.

Annons:
Moast
9/23/16, 9:25 PM
#1

Kan du ta ett kort på buren? Vad har du för inredning, och vad kan hon sysselsätta sig med?

ruskimeister
9/23/16, 9:50 PM
#2

Kort kan jag inte ta för tillfället, men den ser ut såhär: http://www.zoo.se/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/206937001_1.jpg

Inredning har jag inte så mycket av just nu. Tänkte köpa mer inom någon dag. Har alla grunder, en tuggpinne (som hon inte biter på alls) och en "pling"leksak.  Köpte också en hamsterboll som gick sönder direkt.

ruskimeister
9/23/16, 10:15 PM
#3

Tyvärr köpte jag den på en affär istället hos en uppfödare. Även fast dem sa att hamstrarna kommer ifrån en uppfödare så skulle jag nu i efterhand absolut köpa från en uppfödare istället.

Förresten så sa personalen att ett Hjul "uppmuntrar till maniskt beteende".

tiger tok
9/24/16, 6:19 AM
#4

Hjul kan göra det, men om hamstern springer konstant i hjulet så kan man sätta in det ibland till hamstern!!

Alwyn
9/24/16, 1:57 PM
#5

Hur djupt bottenströ har du? Att ha riktigt djupt lager kan hjälpa till att aktivera henne, minst 20cm djupt och blandat med papper så att hon kan gräva gångar utan att de faller samman. Hon behöver aktivering! Ta bort matskålen och strö ut all mat i bottenströt istället så hon får leta lite.

ruskimeister
9/24/16, 2:56 PM
#6

tiger tok: Tack för svar. Tänkte också på det när jag köpte henne, men eftersom personalen avrådde starkt från att ha en struntade jag i det.

Alwyn: Låter som en väldigt bra ide. För tillfället har jag bara några centimeter eftersom det skulle inte behövas mer.

Annons:
Alwyn
9/24/16, 3:43 PM
#7

Ja, hamstrar är ju tunnelgrävande i det vilda. Forskning har visat att de utför mindre stereotypa beteenden om de kan gräva djupa gångar. Hjul är bara ett komplement, om du har en hamster som uppvisar de beteenden du beskriver så löses det inte av enbart ett springhjul men det kan vara bra ihop med annan aktivering.

Jelly the hamster
9/24/16, 8:19 PM
#8

Jag skulle bygga en liten "kulle" i ett hörn som hon kan stå på!

Moast
9/24/16, 8:58 PM
#9

Jag skulle absolut ha ett Hjul i buren, en hamster springer flera kilometer per dag i det vilda. Du kommer märka om hamstern bara springer och aldrig gör något annat. Häll i mer spån, kanske en liten låda med jord som den kan gräva i. Göm mat i toarullar som du kan vika in kanterna på så får hon jobba lite för maten.

Upp till toppen
Annons: