Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes och köpes 28 - Nyfiken i en strut
27 - Säljes och köpes

Söker hamster (från seriös uppfödare)!

2016-09-16 13:31 #0 av: [Elleex]

Halloj!
Mitt namn är Ellie (20 år) och jag letar efter en seriös hamsteruppfödare inom Stockholms Län, helst nära Haninge! (ev. någon som kan mötas upp i närheten)

Är öppen för guldhamster eller dvärghamster/-ar.
Behöver inte vara en unge, men helst ingen äldre än 1 år då hamstrar tyvärr inte lever så länge. Är de två ska de vara i samma ålder och växt upp tillsammans.

Har alltid tyckt om olika färger, men temperamentet är det viktigaste!
Om det är två dvärghamstrar behöver de vara i skilda färger eller mönster, vill inte blanda ihop dem :)

Berättar självklart mer om mig om så önskas!

Är redo att ta emot från och med början av oktober.
Men tar gärna svar innan det och bilder så klart!

OBS!
Långhårigt är gulligt, men inget som passar mig.

Hälsar,
Ellie Hjärta

Anmäl
2016-09-16 18:55 #1 av: tiger tok

Kollat blocket?! 😀 ☺

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2016-09-17 07:38 #2 av: [Elleex]

#1 Jo har kollat lite där, mesta annonserna är dock ensamma dvärghamstrar :(
Det är väl inte ens lagligt? Kan bli lite lätt irriterad över hur många personer som skaffat djur för att sedan göra sig av med dem (vissa beror ju på mer oundvikliga problem dock) Men ja, kollar där varje dag! :)

Anmäl
2016-09-17 07:39 #3 av: Be-Bopz

Skulle vilja tipsa dig om våra uppfödare i SHF :)

www.hamsterforeningen.se

Anmäl
2016-09-17 10:12 #4 av: [Elleex]

#3 Länken funkar inte ^^''
Har skickat mejl till några uppfödare och fick ett svar från en av dem för inte så länge sedan, dock verkar det vara långa kötider på de flesta.  Känner igen ditt namn, kanske du var en av dem? haha

Var ett bra tag sen jag hade hamster nu och tanken gör mig alldeles upprymd, då de passat mig och min livsstil så bra och alltid spännande att se hur den ena skiljer sig från de andra.

Såg en video om att ha tvättbart bomaterial/strö till dem av bland annat fleece i större bitar, vilket hade varit väldigt bra för mig som inte gillar att slösa på miljön och om man har långhåriga hamstrar som eventuellt får strö som fastnar i pälsen.
Vad tror ni om det? Är det helt galet, eller kan det finnas potential?
Det ska inte tråda då hamstrarna kan fastna i det, precis som det där bo-luddet de säljer i djurbutiker. Det får inte vara för små bitar som kan sväljas eller liknande och tvättas i antingen varmvatten eller medel som är hamstervänligt.

Länk: 
https://www.youtube.com/watch?v=3Xh80-GHcTQ

Anmäl
2016-09-17 10:48 #5 av: [Elleex]

#0 Är öppen för långhårigt då jag hittat två lösningar på "problemet" med eventuella tovor.
1. En hona, då de verkar ha betydligt kortare päls
2. Annat strö, som inte fastnar lika lätt i pälsen

Anmäl
2016-09-17 11:24 #6 av: Miikaeela

Hej! Min hamsters uppfödare måste tyvärr lägga ner sin uppfödning och hon har 1 långhårig kille kvar, har för mig att han är 8 månader. Ska finnas ett inlägg här längre ner! Hör av dig till Mosten här på ifokus eller så kan jag PM:a hennes nummer till dig? Hon bor i Ludvika men transport neråt går att ordna! :) tror att han finns kvar!

Anmäl
2016-09-17 11:57 #7 av: [Elleex]

#6 Hej Miikaeela! 
Fick svar från en av uppfödare och blev ställd i kö för en kull som ev. blir redo om ca 5 veckor, vilket blir lagom tid för mig att förbereda och få hem allt i sin ordning. Hur mycket jag än vill hjälpa alla söta hammisar, är jag bara redo för en och då uppfödaren hann först (för ni flesta här verkar vara bra uppfödare) och verkar väldigt trevlig väntar jag nog ut de här 5 veckorna och ser vad som händer.
Ytterst tacksam för ditt svar dock och hoppas att Mostens kille kan hitta ett hem han med! <3
Annars kan jag alltid återkomma!

Anmäl
2016-09-17 12:40 #8 av: Lojs

Att ha bara typ fleece som underlag är ett dåligt alternativ då de behöver ha grävmöjligheter.
Har man ett bra strö så brukar det funka bra även för riktigt fluffiga hanar, men det beror även på deras pälskvalitet. Jag har haft riktiga lurvmonster som aldrig haft tovor och andra som tovar oavsett vilket strö. De som haft jättelätt att få tovor har jag faktiskt klippt ner. (Men jag har haft rätt många långhår och det är kanske 2 eller 3 som haft såna problem att jag fått klippa ner, så det är ingen jättestor risk).

//Louise

Anmäl
2016-09-17 13:58 #9 av: [Elleex]

#8 jo det är det där med gräv möjlighet som oroar mig, vad jag förstod kunde hamstrarna i videon bygga tunnlar i det (vilket inte nödvändigtvis innebär grävande), eftersom man klippt fleecen i mindre bitar, men vet inte riktigt. Tror jag kommer ha olika delar av buren med olika typer och så får hamstern välja och vraka haha
Hade också en långhårig när jag var mindre som behövdes klippas, och det var ju inget omständigt då han var väldigt lugn och inte mycket päls på en hamster till att börja med xD
Men man kan ju inte låta bli att vara lite orolig över att klippa annat än pälsen på någon så liten, speciellt om man får en mer livlig individ, men får hålla tummarna att det inte drabbar just den som kommer till mig, o om det gör det får jag göra det bästa utav det :) Tack för svaret!

Anmäl
2016-09-17 16:41 #10 av: Lojs

#9 Det brukar inte vara så svårt att klippa dem, det är mycket värre om man måste klippa klorna. ;) 
Så länge den har en stor bit av buren där den har strö att gräva i så går det säkert bra. Men hamstrar brukar vara väldigt mycket för att möblera om, så räkna inte med att strö och fleece skulle stanna där du placerar det. ;)

//Louise

Anmäl
2016-09-18 07:38 #11 av: [Elleex]

#10 Oj, det förstår jag! Händer det ofta att de inte kan hålla klorna korta själv? Tänkte ha en sten i buren (läste att det kunde vara bra för klor, och för att hålla sig sval på sommaren), tror du det kan minska risken?

Ja absolut! Och ja, de gillar att ändra om.. en hel del xD Speciellt kan jag tänka mig nu när man kommer ha en mer rymlig bur, till skillnad från den man rekommenderades av djuraffären som en 12 åring... :/  

Anmäl
2016-09-18 10:51 #12 av: [Howres]

jag har pratat med den tjejen som la upp videon, hennes ena guldhamster hade gnagt på fleecen och sedan svalt och dött Storgråter så fleece är inte att rekommendera dessvärre Ledsen

Anmäl
2016-09-18 21:08 #13 av: Lojs

#11 Vissa individer kan ha problem med att hålla dem korta, sten funkar om de faktiskt vill klättra på den. =) Jag har bara behövt klippa på äldre djur som inte varit så aktiva längre.

//Louise

Anmäl
2016-09-19 03:48 #14 av: Be-Bopz

Jag tror inte du har hört av dig till mig ;) Har dock en kull nu och det finns en hona och en hane kvar, korthår, normalfärgade. Är du intresserad får du höra av dig :)
Min hemsida: www.be-bopz.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.