Annons:
Etiketthamster
Läst 1138 ggr
Miikaeela
2016-09-13 13:31

Information: veterinär besök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att många väljer att inte ta sin hamster till veterinären för att de är rädda för kostnaderna, kanske du som läser just nu? Att det kanske går över eller att man kanske kan göra någonting åt det själv hemma? Så jag tänkte klargöra lite saker för att förstå detta med veterinärvård och kostnader för en liten hamster. Jag personligen älskar mina djur och gör allting för att de ska må bra, att ta mina djur till veterinären om de mår dåligt eller är sjuka har alltid varit en självklarhet för mig. Däremot har det här med "dyra veterinärkostnader" flimrat förbi mina tankar ofta! Man kanske inte har något jobb eller har det knapert med ekonomin för att man studerar? Men nu ska ni få höra lite tips och information! 1. Lägg undan lite pengar varje vecka/månad ifall att någonting skulle hända! Varenda krona gör skillnad! Lägg undan det du känner att du har råd med, i en spargris eller på ett separat bankkonto. 2. Ring runt till lokala veterinärkliniker i ditt område! Kolla vilka kliniker som tar emot hamstrar (alla gör nämligen inte det) och fråga lite om priser för olika behandlingar! Då har du det klart för dig och om någonting uppstår behöver man inte ha den paniken att hitta en klinik som kan hjälpa. 3. Transport! Man kan åka buss/tåg utan problem med en hamster! Ha en rymlig transportbur där hamsterns hus får plats så känner hamstern sig trygg och sover förhoppningsvis hela vägen! OBSERVERA! Om du misstänker att din hamster har papova åk hellre bil. (På bilden ser ni min guldhamsters transportbur och hennes hus som precis fick plats, hon sov HELA vägen) 4. Det är ALDRIG fel att bara ringa en veterinär och rådfråga om du är orolig för din hamster. Dom hjälper gärna till! Det är inget krav på att du ska behöva åka in bara för att du ringer. Beskriv bara vad som hänt och hur hamstern verkar må. Veterinären kommer ställa lite frågor och du kan alltid fråga om tips vad man kan göra hemma för att få djuret att tillfriskna. Om veterinären misstänker någonting mer allvarligt kan hen be er att komma in. Men det är en rekommendation! Inget måste. Men alltid bra att följa veterinärens rekommendationer och råd. 5. Om man har en hamster som är lite skygg för nya personer så går det jätte bra att man assisterar veterinären och håller i djuret själv! (Beroende på behandling såklart!) Men de är oerhört kunniga och vet vad det gör så var inte orolig över att lämna över ditt djur till en veterinär eller djursjukvårdare. Men man själv vet ju precis hur sitt djur reagerar i olika situationer och kan förutspå ifall hamstern planerar att göra ett skutt eller försöka rymma, detta vet kanske inte veterinären riktigt om. 6. Och det här med KOSTNADER! Vet ni va, var inte rädda för att ta er hamster till veterinären för det är inte så dyrt som man tror. Det är inte alls att jämföra med kostnader för en hund eller häst. Om din hamster har långa tänder så ligger snittpriset på 150kr! Övriga behandlingar överskrider väldigt sällan 1000 kr! Däremot kan medicin kosta lite, men inte mer än 1000 kr för ett så litet djur. Det har till och med en fattig student råd med! Så tveka inte. Om du är orolig för kostnader så fråga veterinären innan. Priserna kan skilja sig beroende på var i landet man bor! 7. Vissa är rädda för att söva sina smådjur. Kan tillägga här att det är sällan man söver så små djur (hamstrar, möss etc.) då det har svårt att klara av narkosen. Men i vissa fall sker det och har tyvärr ingen koll på om dessa djur klarar av narkosen? 8. Även uppfödare kan hjälpa till med nerklippning av tänder/klor (inte för att man brukar behöva klippa klor på en hamster men det kan finnas undantag där de blivit för långa). Så hör av dig till din lokala uppfödare. Dock vid mer akuta saker som ögonproblem, hudproblem, ögonproblem m.m sök veterinär vård. Det är inte så dyrt som man tror! Så slutligen besök hellre en kunnig smådjursveterinär än en djuraffär eller sitta hemma och försöka lösa det själv. Det kan kosta din hamsters liv. För det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra!

Annons:
Agafia
2016-09-13 14:37
#1

Varför skaffa ett djur om du inte har råd med allt som hör till en bra djurhållning ? Alla djur kan bli sjuka , teckna en försäkring . Eller gör upp en avbetalningsplan med Vet.mottagningen . Att inte ta sitt djur till Veterinären när det behövs är djurplågeri !

Agafia
2016-09-13 14:38
#2

OBS ! Jag menar alla djurägare ingen specifik 😉

Miikaeela
2016-09-13 15:15
#3

#1 jag känner/har känt en hel del kan jag säga som aldrig tog/tagit sin hamster till veterinären fast den skulle behöva vård. Det är både människor som BRYR SIG om sitt djur men inte vågar pga. Kostnader och de som kanske inte brydde sig särskilt mycket om just sin hamster, utan mer om sina andra djur. Gällande det sist nämnda så är det är fruktansvärt att man kan se ner på ett så underbart litet djur på det sättet! MEN denna text riktar sig till de som kanske just inte vågar för att det handlar om ekonomi. Jag har sett att det främst är yngre och studerande som har detta problem. Sen kan det komma perioder då man har det knapert och då är det som sagt bra att ha pengar undanlagt! Så det är mer som en informations text då det finns så himla många och de kanske inte vill erkänna det själva och därför skrev jag ihop det här så det finns att läsa :) Avbetalnings plan är också bra och försäkring!

Miikaeela
2016-09-13 15:17
#4

Det är för att få fler att välja veterinärvård och inget annat! :)

Honeymoon
2016-09-13 15:20
#5

Jättebra text! Jag förstår verkligen problemet då jag själv är student och därmed inte har så mycket pengar. Skulle ändå aldrig tveka att ta mitt djur till veterinären om det var sjukt, men tycker att det är väldigt bra att du har upp ämnet! Jag har en fråga bara: varför åka bil om man misstänker papova? Det senaste jag hörde var att papova inte längre är något att oroa sig för…

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Miikaeela
2016-09-13 15:36
#6

#5 papova ska man ha i bakhuvudet hela tiden om man äger guldhamster, det finns fortfarande och fast det inte finns några rapporterade fall i sverige på länge så kan den komma in via importerade grossist hamstrar. Viruset kan också ligga gömt så hamstern kan uppvisa symptom 7 månader efter att den blivit smittad. Virus partiklarna sitter också i pälsen och kan hamna i människors kläder och på så vis sprida smittan i ex. En buss eller i ett tåg :) sen vet jag inte om det nyligen uppkommit ytterligare information om att papova inte är någonting att oroa sig för? Men jag har det hela tiden i åtanke :)

Annons:
Honeymoon
2016-09-13 15:39
#7

#6 Det senaste som jag hörde handlade inte om att det inte förekom, utan om att man inte ska vara rädd för smittan längre.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Honeymoon
2016-09-13 15:40
Miikaeela
2016-09-13 15:51
#9

#8 Tack för länken! Intressant! Såg ändringarna om karantän också!

Honeymoon
2016-09-13 15:54
#10

#9 Jag fick själv länken här på forumet när jag ställde en fråga om papova, men varsågod. ;)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

tiger tok
2016-09-13 22:26
#11

Tips, ha alltid transportburen redo, om det skulle bli panik

3mma.
2016-09-14 06:36
#12

Otroligt bra skrivet då man hör allt för många, även med andra djur, som tycker att veterinärkostnaderna är för dyra(dock borde man ha kollat upp detta innan man skaffar djur enligt mitt tycke) och är rädda för att ens ringa och rådfråga veterinär. Har man däremot ett sparkapital så blir det ju ingen chock för plånboken när olyckan är framme.

/3mma.
Matte till Queens Maja

Upp till toppen
Annons: