Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1088 ggr
Lollo_Hamster
2016-09-08 11:28

Allt man behöver inför en hamster!

Hejsan! Jag ska skaffa mig en hamster (har inte haft någon tidigare) . Har läst på hamster iFokus varje dag i säkert en månad :D Jag har fått rätt mycket information, men vissa saker vet jag fortfarande inte :( Så jag känner att jag vill veta allt från grunden, bra burar, Bottenmaterial, Hjul, mat, mått, osv. Så jag hoppas någon vill ta sig tid att hjälpa mig :)  Ha en bra dag!

Annons:
Miikaeela
2016-09-08 13:23
#1

Vad kul att du ska skaffa din första hamster! :) kom bara ihåg att köpa från en seriös uppfödare och INTE djuraffär för att få en så frisk och tam hamster som möjligt :D Bra burar: Ikeas detolf som man bygger om till hamsterbur (finns att köpa billigt begagnat och beskrivning på hur man gör hittar du på internet), duna fun large, egen byggd Bur ( finns massor med bra beskrivningar på internet och bara fantasin sätter gränserna), Ikeas samla låda 130L, diverse akvarium eller terrarium och living world Eco habitat är de burar jag rekommenderar! Har själv en detolf och tycker den fungerar kanon! Minsta mått för guldhamster är 0,12 kvm. För dvärghamster gäller 0,09 kvm för 1-2 hamstrar. Kortsidan i båda fallen måste vara minst 25cm. Tycker detta är alldeles för litet så satsa på större mått! Desto större desto bättre! Och luras inte av djuraffärernas små gulliga burar, inte optimalt för en hamster. Bottenmaterial: toalätt pappers pellets (bra för hamstrar med lång päls), carefresh (dammar dock lite och rekommenderar den vita färgen! Dammar nästan ingenting och man ser var hamstern gjort sina behov), hampa strö/lättströ (allergivänligt, bra uppsugningsförmåga och mjukt). Finns massor med annat att ha som Bottenmaterial! Men dessa är de jag använder och som jag rekommenderar! Undviker spån då jag tycker det dammar och djur får lätt problem med luftvägarna av spån. Sen absolut inget tidningspapper då bläcket inte är hälsosamt för hamstern att få i sig. Alspån finns också men tycker det ser så hårt ut. Hjul: flying saucer och trähjul tycker jag är det bästa! Annars är trixies silent wheel helt okej! Storleksmässigt gäller följande Guldhamster: minst 28 cm i diameter Dvärghamster: minst 18cm i diameter (kom också ihåg att dvärghamstrar ej får leva ensamma, undantag är förhållanden som gör att de inte kan bo med en partner. så då måste du ha 2 Hjul om du har två dvärghamstrar) hamsterns rygg ska alltså vara rak när den springer i hjulet. Mat: hamstern ska ha tillgång till sin fröblandning 24/7. Jag ger ett Foder som rekommenderas av svenska hamster föreningen som heter "Bunny hamsterdröm", jätte bra sammansättning och finns i dvärghamster variant! Finns dock enbart att beställa på zooplus. Sen kan man alltid blanda eget! Finns recept för detta på svenska hamster föreningens hemsida. Färsk Foder är också bra att ge! Allt från Barnmat utan lök till grönsaker och fisk/kyckling. Vad som är okej att ge och inte hittar du också på nätet. Vanligtvis får du också ett informations blad från uppfödaren där all viktig information står när du får hem din lilla kompis :) Hoppas detta hjälpte lite! Grundfaktan om guldhamster och dvärghamster kan du läsa dig till på svenska hamster föreningens hemsida eller så får någon annan ta den informationen då min kommentar blev ganska lång! Lycka till!! <3

Namiko
2016-09-08 13:48
#2

Det är jättebra att du läser på ordentligt innan du skaffar hamster, det finns mycket att läsa och lära sig och forum är den bästa källan till bra info då det snabbt kommer ny info som gör hemsidor och böcker utdaterade på bara något år. Om du är bra på engelska så kan jag rekommendera forumet hamsterhideout.com där finns det otroligt mycket bra information och det är väldigt aktivt. Speciellt när det gäller mat så är det många som är väldigt pålästa om det där.

Bra Bottenmaterial är något som hamstern kan gräva i, undvik cederträ och barrträd, tex kutterspån, då det är skadligt för hamstern och kan ge dom problem med luftvägarna. Finns ingen info om vilket träslag det är, köp det inte, det är troligen tall. Själv använder jag hampaströ (lättströ från Granngården), torv, Carefresh (mjukt pappersströ) och Sand i olika delar av buren. Min hamster älskar att gräva i sanden och göra gångar i carefresh. Storlek på Hjul varierar beroende på vilken hamsterart du ska ha. Guldhamstrar ska ha ett riktigt stort Hjul, runt 28 cm är jättebra medan dvärgar klarar sig med 20 cm. Se till att skaffa ett heltäckande Hjul, inget med nät eller metallpinnar att springa på då det skadar deras fötter. Flygande tefat är också ett bra alternativ men dom tar upp större plats i buren än ett Hjul. Har man en ordentligt stor Bur så är det dock ett väldigt bra alternativ.

När du skaffar Bur så är ju större desto bättre sant. Gå inte efter vad som är minsta tillåtna för en hamster, det är lagligt, men fortfarande väldigt litet och hamstrar mår så mycket bättre på större ytor. Jag märkte en jättestor skillnad på min hamster när hon flyttades från sin temporära Bur med minsta lagliga måtten på till en Bur på 1 kvm. All stress hon kände i den lilla buren försvann och hon blev lugnare, slutade försöka ta sig ut ur buren och är mycket lättare att hantera. Ännu bättre blev det när jag dubblade ytan igen och gav henne tillgång till en del där hon kan gräva djupa gångar. Hur som helst, dom färgglada burar du hittar i djuraffären är nästan garanterat för små och olämpliga för hamstrar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Lollo_Hamster
2016-09-08 15:09
#3

#1 och  #2 Tack så jättemycket! Det ända problemet är att jag inte har någon uppfödare i närheten :/ (vill inte säga var jag bor, jag vet, men vill alltid vara på den säkra sidan) o har tyvärr ingen möjlighet att åka till någon annan stad just nu .. Har dock kollat upp  djuraffärer o där jag bor verkar det som de har bra koll, burarna i större mått, alltid tillgång till vatten/mat, bra stort Hjul, och hamstrarna sitter ENSKILLDA ( guldhamstrarna då, inte dvärg) burar och de verkar i alla fall trivas osv, har läst på en hel del om ''grossist'' o det är hemskt! Men hamstrarna där jag bor hade allt de behövde, större burar en de minsta o personalen var kunnig om hamstrar osv, så funderar på det ändå, har all värdens tid att ta hand om en hamster, men som sagt just nu i mitt tillstånd ingen möjlighet att åka till någon annan stad för en hamster. Hade tänkt mig en ikeas samlarlåda (har en hemma) som jag fixar locket på så det får galler osv, hoppas allt löser sig o ännu en gång tack för all hjälp <3

Jelly the hamster
2016-09-08 15:44
#4

Har du kollat på shf?

Honeymoon
2016-09-08 16:07
#5

#3 Transport från en annan stad går nästan alltid att få hjälp med. Jag letade också först efter uppfödare i närheten, men hittade ingen. Men nu har jag köpt en hamster från en uppfödare 30 mil från mig och får hjälp med transporten hit eftersom jag inte själv har någon möjlighet att åka och hämta. :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Namiko
2016-09-08 16:18
#6

#3 Kolla upp om du kan få hjälp med transport, finns flera ställen att leta på, både här på iFokus och på Facebook. Även om hamstrarna verkar ha det bra i butiken så är det ändå att stödja grossisterna genom att köpa därifrån. Dessutom är hamstrar från uppfödare oftast väldigt tama redan när man får dom, har bättre temperament och hälsa överlag.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Lollo_Hamster
2016-09-11 10:16
#7

#6 hamstrarna där är från en uppfödare som jobbar i butiken :) (har gått dit o tagit reda på info) 🙂

Manda02
2016-09-11 11:25
#8

Du har fått väldigt mycket hjälp ser jag här nu men när du ska köpa Hjul, köp INTE dem som är utav metall med typ hål i. Hamstern fötter kan svullna upp på dem när dem springer på det och i värsta fall kan dem fastna med sin fot i ett av hålen. Så köp ett Hjul som inte har några hål i sig. Bra Hjul är t.e.x  trähjul, flying saucer eller ett trixie wodent wheel. Och köp INTE sånt där bomullsfluff grej som hamstern ska ha som bomaterial för dem kan fastna i det och få panik så dem kan försöka gnaga av sitt ben. Dem kan även försöka äta det sen liksom fastnar det i magen och blockerar. När det kommer till burar så rekommenderar jag akvarium starkt då du kan se din hamster ifrån alla hål och det ser väldigt snyggt ut. Jag gjorde ett lock själv till mitt som jag målade vitt och det blev jätte fint tycker jag. Du kan gå till din djuraffär och fråga om dem kan beställa hem ett akvarium till dig sen gör du lock själv hemma. Jag gick och frågade djuraffären vid mig och så fick jag välja ut ett akvarium på sidan dem köpte hem ifrån (IMAZO). Sen så beställde dem hem sen kom jag och hämtade det och betalde där. Om jag skulle köpt ifrån internet hade det blivit mycket dyrare för man måste ju ha frakt på allt. Så fråga på din djuraffär om dem skulle kunna göra så om du är intresserad av akvarium som Bur och lycka till med hamstern! 👍 😃

Upp till toppen
Annons: