Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2603 ggr
Hamstern.milton
2016-09-07 14:59

är "DETOLF" från ikea bra?

Hej, till min hamster Milton vill jag köpa en "DETOLF" från ikea. Jag undrar om den är säker för hamstar  och era  åsikter om den :)

Annons:
3mma.
2016-09-07 15:04
#1

Jag tycker den är ett fantastiskt alternativ så länge man har platsen för den. Man bör inte ställa några högre leksaker nära kanterna så hamstern kan rymma om man inte gör ett lock. Men annars är den kanon, ju större desto bättre :) Har inte den själv men hört mycket gott om den både här och på engelska forum :)

/3mma.
Matte till Queens Maja

Hamstern.milton
2016-09-07 15:41
#2

#1 tack! tror du man kan ha ett stort Hjul vid kanten?? det kan dom ju inte klättra på.

3mma.
2016-09-07 15:58
#3

Det är jag lite tveksam till. De Hjul jag har står på ställningar som man kan klättra upp på, bakom hjulet liksom. Så det beror nog på vilket Hjul man har. Men annars finns ju the flying saucer som är ett liggande Hjul :)

/3mma.
Matte till Queens Maja

Miikaeela
2016-09-07 16:04
#4

Jag har en detolf till min guldhamster och rekommenderar den verkligen! Du kan hitta den väldigt billigt begagnad. Att ha ett större Hjul är inga problem. Jag växlar mellan flying saucer och ett trixie 30 cm. Jag har inget lock men ibland när jag har högre leksaker eller mer bottenströ där hon kan gräva brukar jag lägga en av hyllorna som kommer med ovanpå. :) sen kan man ställa lite högre leksaker mer i mitten om man vill ha hela buren "öppen". Men rekommenderar att man gör ett lock ifall man har en hamster som gärna går på upptäcksfärd.

Hamstern.milton
2016-09-07 16:58
#5

#3 okej då ska jag se till att skaffa ett liggande Hjul.🙂

Snurrig
2016-09-07 17:55
#6

Jag tyckte den var svår att städa längst kanterna, och speciellt i hörnen. Det blir nog inte så rent som man tror, men beror väl på hur petig man är med hygien..

Annars är det en fin Bur med lämplig storlek.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
färgfest
2016-09-07 21:09
#7

Den är super. Tycker verkligen om den. Den är nästan för stor, haha! Däremot hade jag haft en guldhamster hade jag nog köpt en Living Worlds Bur istället då den är bredare och är högre.

Hamstern.milton
2016-09-07 22:08
#8

kan du skriva en länk till den buren? #7

mejra
2016-09-07 22:20
#9

Den är super bra men rätt o rymma från om man inte har lock:)

Namiko
2016-09-07 22:24
#10

#7 Jag tyckte den var för liten och satte ihop två stycken och la sen till en bokhylla för att dubbla storleken igen. Men det är en bra Bur, jag har lock över ena sidan på min där Ted annars kan klättra ur men det mesta är öppet då jag inte har något högt ståendes vid kanterna. Fungerar utmärkt för henne.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Miikaeela
2016-09-07 22:37
#11

#6 om du tycker den är svår att städa i hörnen så rekommenderar jag först att du tar ut allt bottenströ som vanligt. Sen är det bara ta dammsugaren i hörnen och sist torka rent med en fuktig och torr trasa/papper. :D

färgfest
2016-09-07 23:55
#12

#10 Jag har sett bilden. Super fin Bur! :) Dock skulle det ta upp alldele för mycket plats i min lägenhet att göra så. Haha.

#8 http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/musburar/348036

Namiko
2016-09-08 09:20
#13

#12 Tack :) Ja, man får hitta den lösning som fungerar bäst för sig själv, jag tycker inte att man ska snåla på utrymmet till hamstrar. Ted blev som en helt ny hamster när hon fick tillräckligt stort. Lugn och mysig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
3mma.
2016-09-08 09:24
#14

Håller med om att Living world buren är ett bra alternativ. Den är högre och har lock. Dock är den ganska dyr men jag har själv beställt den och sitter just nu och väntar på att posten ska dyka upp med den :)

/3mma.
Matte till Queens Maja

Miikaeela
2016-09-08 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

TS såhär ser den ut i storlek. Jag har en ganska stor guldhamster (dock sover hon), hennes orangefärgade tugg igelkott där i mitten får illustrera hennes storlek i förhållande till buren ;) ursäkta buren då vi inte har något särskilt tema för tillfället och allt står lite som det gör.

Snurrig
2016-09-08 16:14
#16

#11 Jo, det var väl ungefär något sådant jag gjorde (har varken hamstern eller buren kvar). Men grejen är att även om det ser ut att vara rent så är det inte alltid det. Enligt mig blir det som en bakteriehärd för det är i princip omöjligt att göra rent helt och hållet längst kanterna och i hörnen, bl.a eftersom det kan komma in under plastsakerna som håller ihop glasskivorna och sen så är det träkanter också. Men då hade jag en hamster som använde hörnen som toa. Som sagt: det beror på hur petig man är, hur rent man vill ha det och hur mycket tid man kan tänka sig att lägga ner på att städa.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Namiko
2016-09-08 16:22
#17

#16 Har man ordentligt med strö och punktstädar några gånger i veckan så hinner det aldrig bli skitigt ända ner i botten. Kissas det i hörnen får man ställa dit en toa för att skydda träet så räddar man det med. Man får anpassa buren efter sin hamster.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: