Annons:
Etikettguldhamster
Läst 832 ggr
Sherin
2016-08-31 20:00

Vänja hamstern vid att vara vaken

Vår familj är nyblivna hamsterägare. Tyvärr så ser vi inte till vår lilla nya familjemedlem speciellt ofta då den tenderar att bara vara vaken då vi sover. Läste någonstans att man kan vänja hamstern vid att vara vaken på dagen, men hur går man tillväga då? Fram till nu har vi försökt locka fram hamstern ur sitt bo med "snacks" (sallad och dyl) men hon stannar inte ute speciellt länge, om hon ens kommer fram.

Annons:
tiger tok
2016-08-31 21:08
#1

Mata mitt på dagen?!

Accalia
2016-08-31 21:51
#2

Hamstrar är naturligt vaken på nätterna, de är nattdjur, läste du inte på innan du skaffade hamster, då de är något som står typ överallt…? Du bör inte vända på hamstern dygnsrytm då det stör deras naturliga beteende. Man kan väcka dem lite tidigare på kvällen ca 8-9 kankse, samma tid varje dag så de ändrar sin rutin till det, om de är så att ni inte kan umgås med henne för att hon vaknar så sent. Men ändra inte så att hon är vaken på dagen o sover på natten

3mma.
2016-09-01 07:43
#3

Håller med #2 om att ni inte bör ändra på hamsterns dygnsrytm helt och hållet men att ni kan väcka den lite försiktigt på kvällen om ni inte hinner aktivera hamstern innan ni själva ska sova. 

Jag har turen att vara en  riktig morgonmänniska så klockan 5 när jag går upp så är Maja vaken. Hon går även upp mitt på dagen för att äta och kissa så då kan jag passa på att ta ut henne om hon ser tillräckligt pigg ut. 

Sen, enligt min erfarenhet, så är bebishamstrar vakna senare på nätterna under kortare tid medan äldre hamstrar går upp på eftermiddagen/tidig kväll och sedan är vakna nästan hela natten och sedan går och lägger sig. Sen är det säkert individuellt men alla mina tidigare hamstrar har fått sådan dygnsrytm som äldre plus att de gått upp mitt på dagen för att äta eller kissa.

/3mma.
Matte till Queens Maja

tiger tok
2016-09-01 19:22
#4

Min hamster vaknade alltid vid nio på kvällen och var oftast vaken vid sju på morgonen!!

Upp till toppen
Annons: