Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes och köpes 28 - Nyfiken i en strut
00. GULDHAMSTER ALLMÄNT

Vänja hamstern vid att vara vaken

2016-08-31 20:00 #0 av: Sherin

Vår familj är nyblivna hamsterägare. Tyvärr så ser vi inte till vår lilla nya familjemedlem speciellt ofta då den tenderar att bara vara vaken då vi sover. Läste någonstans att man kan vänja hamstern vid att vara vaken på dagen, men hur går man tillväga då? Fram till nu har vi försökt locka fram hamstern ur sitt bo med "snacks" (sallad och dyl) men hon stannar inte ute speciellt länge, om hon ens kommer fram.

Anmäl
2016-08-31 21:08 #1 av: tiger tok

Mata mitt på dagen?!

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2016-08-31 21:51 #2 av: Accalia

Hamstrar är naturligt vaken på nätterna, de är nattdjur, läste du inte på innan du skaffade hamster, då de är något som står typ överallt...?
Du bör inte vända på hamstern dygnsrytm då det stör deras naturliga beteende. Man kan väcka dem lite tidigare på kvällen ca 8-9 kankse, samma tid varje dag så de ändrar sin rutin till det, om de är så att ni inte kan umgås med henne för att hon vaknar så sent.
Men ändra inte så att hon är vaken på dagen o sover på natten

ett långfinger åt döden, vi gick över lik
Anmäl
2016-09-01 07:43 #3 av: 3mma.

Håller med #2 om att ni inte bör ändra på hamsterns dygnsrytm helt och hållet men att ni kan väcka den lite försiktigt på kvällen om ni inte hinner aktivera hamstern innan ni själva ska sova. 

Jag har turen att vara en  riktig morgonmänniska så klockan 5 när jag går upp så är Maja vaken. Hon går även upp mitt på dagen för att äta och kissa så då kan jag passa på att ta ut henne om hon ser tillräckligt pigg ut. 

Sen, enligt min erfarenhet, så är bebishamstrar vakna senare på nätterna under kortare tid medan äldre hamstrar går upp på eftermiddagen/tidig kväll och sedan är vakna nästan hela natten och sedan går och lägger sig. Sen är det säkert individuellt men alla mina tidigare hamstrar har fått sådan dygnsrytm som äldre plus att de gått upp mitt på dagen för att äta eller kissa.

Anmäl
2016-09-01 19:22 #4 av: tiger tok

Min hamster vaknade alltid vid nio på kvällen och var oftast vaken vid sju på morgonen!!

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.