Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 665 ggr
Alvis*
2016-08-28 20:23

Avel

Jag har en guldhamster hane som jag gärna skulle vilja avla på i framtiden. Jag vet att jag inte kan ha hanen och honan i samma Bur hela tiden utan får isåfall köpa en till henne. Jag undrar hur det är med färger. Alltså man får ju inte förstöra hamster färger genom att para olika eller? Och hur vet man att en hamster inte har en genetisk sjukdom. Jag köpte min hane på en djuraffär och vet inte så mycket om honom.

Annons:
Alvis*
2016-08-28 20:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Han ser ut så här. Någon som vet vad färgen heter?

Cireea
2016-08-28 20:36
#2

När man avlar har man ett stort ansvar och att avla på djur utan någon som helst känd bakgrund är en stor risk och främjar inte arten på något sätt. Du vet inte alls om din hane bär på dolda sjukdomar eller vilken grad av inavel som finns bakom.

För det andra, man tar inte en kull bara för att det är roligt och man vill ha en avkomma efter djuret. Varje kull ska ha ett syfte, ett mål som främjar artens utveckling. Det kan handla om temperament, livslängd eller förbättring av färg. Innan man ens bestämmer sig för att ta en kull ska man vara väl påläst, vilket du inte verkar vara. För att inte tala om kostnaderna som kan uppstå om honan måste in akut till veterinären eller om du inte får sålt ungarna utan blir sittandes med tio extraburar. 😐

Jag tycker du ska satsa på att läsa på mer om avel, prata med kunniga uppfödare och vänta. Köp in avelsdjur med stamtavla och börja i rätt ände. 🙂 Det kommer inget gott ur att du bara avlar på två djur för att du vill det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Alvis*
2016-08-28 21:24
#3

Ok, tack!!😊

Upp till toppen
Annons: