Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 931 ggr
[Emilyturner]
8/25/16, 6:39 PM

Hona sökes till avel

Hej,

Söker en rysk vintervit dvärghamster hona som jag kan avla på. Jag vill inte köpa hamstern, vill endast "låna" den i ungefär 2 månader. Skulle passa bäst om honan är runt 4-5 månader gammal. Vill att hamstern kommer från friska och rena linjer med en stamtavla med minst fyra generationer. Hanen som honan kommer avlas med är Mapilamis Israel eller Mapilamis Hozt (har inte bestämt mig än). Ungarna kommer säljas för 300kr styck och då får honans ägare 100kr per unge (100kr till hanens ägare och 100kr till mig då jag tar hand om dem). 

Jag heter Emily och är 13 år och ska ta min första kull. Jag har ägt hamstrar ända sedan 2008. Jag har sökt upp information om hamster avel i över ett år och är redo att ta min första kull. Jag finns i norra stockholm. 

För intresse, mer info och frågor skicka PM eller maila emilymarieturner@outlook.com

Annons:
Therese
8/25/16, 6:56 PM
#1

Menar du att du ska låna en hane och en hona att para?

[Emilyturner]
8/25/16, 6:57 PM
#2

#1, vill låna en hona då jag redan har en hane :)

Therese
8/25/16, 6:59 PM
#3

Okej, det var den här meningen jag funderade över "Ungarna kommer säljas för 300kr styck och då får honans ägare 100kr per unge (100kr till hanens ägare och 100kr till mig då jag tar hand om dem)."

Tycker det ser ut som att ni är tre där. :)

[Emilyturner]
8/25/16, 8:35 PM
#4

#3, ahaa, nej vill bara förklara hur pengarna delas upp :)

Roonja
8/26/16, 12:50 PM
#5

men hanens ägare är ju du?  då får du 200 enligt förklaringen? :P till dig och hanens ägare och sedan även honans ägare?

[Emilyturner]
8/26/16, 4:30 PM
#6

#5, Ja. Dock så kommer jag ta fler kullar än den här, och då kanske det inte är jag som äger hanen :)

Annons:
UlrikaD
8/28/16, 3:35 AM
#7

Ser att du skriver att det ska bli din första kull. Det brukar fungera så att den som har en hane lånar ut den till en ägare som har en hona som ska paras. Att ta en kull är så mycket mer än bebisar. Vad händer om nåt går fel vid förlossning? Om man måste ta sig akut till veterinären och betala tusenlappar? Vill du ha en kull efter din hane rekommenderar jag att du antingen ser om någon är intresserad av att låna honom, alternativt att du köper en egen hona.

[Emilyturner]
8/28/16, 7:40 AM
#8

#7, själv har jag vart med och hjälpt folk som avlar, men det kommer vara min första egna kull. Jag har inte plats för att skaffa en till hona just nu då alla mina stora burar är upptagna. Sen så verkar det som att inte så många uppfödare är aktiva just nu och därför vill jag ta en egen kull. Jag är medveten om att förlossningen kan gå fel och kommer kontakta en veterinär direkt då.

patrik81
8/28/16, 11:13 AM
#9

Fast om du inte har plats för en hona. Var ska du då göra av alla ungar som kanske inte blir sålda?

[Emilyturner]
8/28/16, 11:26 AM
#10

#9, har plats för en hona, dock så har jag inte plats för en stor Bur, och jag tycker att hamstrar ska leva i stora burar. Sedan verkar det vara svårt att hitta honor just nu då de honorna jag hittar är släkt med mina hanar :)

UlrikaD
8/28/16, 5:00 PM
#11

Det är nog svårare att hitta någon som är villig att låna ut sin hona alls. Det är bara risker egentligen och inga plus. Som uppfödare själv skulle jag aldrig låta någon annan ta hand om nåt dräktigt djur jag äger. Däremot har jag både lånat in och lånat ut hanar. Det är så man brukar gå tillväga. Lycka till med det hela iallafall:)

Roonja
8/29/16, 3:18 PM
#12

Håller med, tror inte att det kommer gå att hitta. särskilt inte med stamtavla. Tror inte någon vågar riskera sin hona och ifall de gör det så kommer de vilja ta en egen kull. Rekommenderar sig också att vänta, låna ut din egen hane eller skaffa en egen hona.

Upp till toppen
Annons: