Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 490 ggr
[Almiish]
2016-08-22 10:35

Vad ska jag göra?

När min hamster kom in i något som liknade ett "stereotypt" beteende så fick jag en känsla av att hon kände sig stressad vilket gjorde mig VÄLDIGT stressad. Det här har gjort att jag inte har lyckats komma vidare med att göra henne tam. Varje gång jag lägger en godis i handen och hon sniffar på t.ex mitt finger istället för där godiset är, så får jag typ panik och släpper oftast ner godiset i buren! :( Jag vet inte hur jag blev såhär, när jag nyss hade fått henne var jag lugn när jag hanterade henne och nästan aldrig stressad. Nu har jag haft henne i ca 9 månader och har fortfarande inte lyckats göra henne tam, och det känns jobbigt att veta att det är p.g.a mig som vi inte litar på varandra ( för att jag alltid blir stressad ) . Hur ska göra för att känna mig mindre stressad när jag är med henne?

Annons:
[Almiish]
2016-08-22 10:45
#1

Måste tillägga att när han blir rädd eller irriterad så bits hon hårt.

[Almiish]
2016-08-22 10:46
#2

Hon*

3mma.
2016-08-22 10:53
#3

Är du rädd för att hon ska bita dig? Att bli biten av en hamster är oftast som att ta ett blodprov i fingret. Alltså känns det inte mer än ett litet stick. Jag har tidigare blivit biten rejält av en hamster som inte ville släppa taget men det onda var bara tillfälligt. Jag vet inte om det jag skrev gör saken bättre eller sämre men min poäng var att om hon skulle bita så är det inte så farligt, för det går ju över :) 

Du kan ju också välja att ha tex trädgårshandskar på dig och tämja henne med dessa och sedan sakta introducera henne över till din hand om du trots allt är rädd för bett.

Annars är det bara att ta det lugnt, små steg. Lägg godisen framför henne istället för att vänta på att hon ska ta den och prata mycket med henne så hon vänjer sig vid din röst. Samla modet sen och låt henne sniffa på dig, det här klarar du finfint bara du litar på dig själv :) Tänk på hur kul du och din hamster kan ha så fort ni vinner bådas förtroende. 

Ett tips är också att tvätta händerna med oparfymerad tvål innan du hanterar din hamster så du inte luktar till exempel frukt eller andra godsaker som en hamster kanske gillar. Sen kan du ta upp lite underlag ifrån hamsterns Bur och gnugga mellan händerna så du luktar bekant för din hamster.

/3mma.
Matte till Queens Maja

[Almiish]
2016-08-22 11:23
#4

Tack så mycket för tipsen! När jag bara hade haft henne i nån månad så brukade jag använda fingervantar efter som att hon ofta trodde att jag var nått hon kunde äta :) Men vantarna funkade inte för dem tyckte hon att hon skulle boa med istället 😂 Men trädgårdshandskar funkar säkert bättre!

Namiko
2016-08-22 11:36
#5

Du kan stoppa toapapper innanför dina kläder och ha det där i nån timme och sen lägga in i buren åt henne att boa med. Ett jättebra sätt att få en hamster att vänja sig vid din lukt och inse att det inte är något farligt eftersom hon kommer förknippa din lukt med sitt hem.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Almiish]
2016-08-22 11:46
#6

Okej, tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: