Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2153 ggr
Kex!
2016-08-12 11:16

Hundmat/kattmat

jag har hört att man kan ge i liten mängd till sin hamster hundmat eller kattmat. ska man välja hundmat eller kattmat och då torrfoder eller blötmat? och finns det vissa smaker man inte ska ge då?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Valkyrija
2016-08-12 12:24
#1

Nu vet jag inte riktigt hur hamstrar fungerar osv men kattmat innehåller taurin vilket jag vet inte är bra att råttor får i sig. Vet inte om det är samma för hamstrar :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Cireea
2016-08-12 12:35
#2

Nu vet ju jag vem det är som skriver, då ni var hos mig igår, men jag svarar igen! 😎

Torrfoder till hund kan man ha när man blandar egen mat, men ska man blanda egen mat till sin hamster bör man ha koll på hamsterns näringsbehov så fodret innehåller rätt mängd av fett, kolhydrater, protein osv osv. 
Man kan givetvis ge sin hamster några kulor torrfoder som lite extra gott utan att ha det blandat i sitt Foder

Vill man ge blötmat rekommenderar jag en med hög kötthalt då det är främst de animaliska proteinerna man vill komma åt. Kattmat undviker jag då det innehåller tillsatt taurin så jag skulle kört på hundmat. Men det finns ju dom som använder kattmat ändå, men någon stor mängd blöt kattmat skulle jag inte använt. 

Man kan även ge hamstern rå nötfärs, kokt kyckling, fisk och liknande om man vill ge dem animalisk protein. Inne på Guldhamster iFokus finns en väldigt bra lista med mycket Färskmat som går att ge sin hamster. 

Just diskussionen runt kattmat har varit på tapeten många gånger och det råder väldigt skilda åsikter kring det. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
2016-08-12 17:40
#3

hehe jag vet men tänkte kanske ha något den får då och då men när jag var och kollade så kom jag och tänka på om någon utav smakerna på hundmat eller kattmat är sämre än dom andra men jag tror då att jag kanske kommer att ha lite hundmat om jag ska ha någon av dom :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: