Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 710 ggr
LiviaBibbi
2016-08-06 22:28

Frågor!

Hej, igår fick jag hem min första hamster. Jag har tidigare endast haft kaniner och marsvin, och kan tänka mig att det är lite skillnad på vad de äter osv. Det är en hona som jag valt att döpa till Plupp, Iochmed att hon är köpt på djurbutik så har jag läst till mig att hon är av rasen Hybrid, även om dom på butiken sa att hon är en sibirisk panda. Jag köpte Foder där, men såg att det var mycket saker däri som var "färgade" alltså några som var t.ex orangea och andra färgglada färger. Därför tänkte jag att man kan ge annat såsom olika grönsaker och couscous och qinoua osv. Det jag undrar är vad är bra att ge som man kan ge på "daglig basis"? Ska ris och Couscous och sådant liknande kokas/tillagas innan man ger det till dem? Hon har ett beteende har jag märkt, då hon hela tiden antingen springer i hjulet, eller ligger i bädden och skakar. Är det normalt eller något man bör hålla koll på? Tack på förhand ❤️❤️

Annons:
Bellie
2016-08-06 22:52
#1

Djuraffärerna/grossisterna hittar på massa olika namn till hamstrarna för att det ska låta mer lockande. Det jag tror att djuraffären du köpt henne från menar är att hon är en Rysk vintervit (men eftersom att hon har okänd bakgrund räknas hon som hybrid) svart med vita fläckar/eller tvärt om (är inte proffs på dvärghamster så vet inte vad teckningen/färgen heter tyvärr :)). Det är väldigt synd att djuraffärer vet så lite om djuren när dom ändå säljer dom djuren. 😐

Vad är det för bädd hon har? Är det hamstervadd/bomull bör det genast tas bort då hamstrar kan dö av att få i sig det och skada sig rejält om dom fastnar i det.

SHF har en lista på vad du kan ge din hamster som Färskmat, klicka här för att se den. Hur ofta du ger Färskmat berorpå, vissa ger varje dag/varannan dag andra ger några gånger i veckan, så det beror helt på dig, men håll koll så att din hamster inte blir överviktig. 

Du kan lära dig mer om hamstrar, burinredning, burar, mat och Foder, skötsel osv på Svenska Hamsterföreningen.

Hur menar du när du säger att hon sitter och skakar? 🤔

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

LiviaBibbi
2016-08-07 02:16
#2

#1 Hon är ljus gråmed vit mage, samt lite vit upp på sidan. Bädden är Carefresh Confetti, som de sa är det bästa på marknaden just nu…

Bellie
2016-08-07 10:28
#3

#Då är hon Sapphire (min ena dvärghamster är också det) och Carefresh är väldigt bra :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
2016-08-07 10:28
#4

Har du bild?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Mrsarrow
2016-08-07 16:41
#5

Sibirisk panda? Hur kan de ens med att hitta på sådana namn! :-O

Bellie
2016-08-07 17:53
#6

#5 Precis, varför hittar dom ens på namnen, det tycker jag är löjligt. 😕

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
annakarin_li
2016-08-07 22:02
#7

Jag gav mina sallad, röd paprika (utan skal), blomkål och majs morgon och kväll. Sen fick de en kapsyl morgon och kväll med antingen kokt ris, kokt couscous, kokta gröna linser, Barnmat, pannkaka alt kokt potatis.

LiviaBibbi
2016-08-07 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är min lilla pärla :) Tyckte också sibirisk panda lät skumt, därför jag sökte från början. Det enda hon gör är att springa i hjulet under sin vakna tid, så att sova är bara o glömma xD

Bellie
2016-08-07 23:11
#9

Jaha, då är hon inte Sapphire, gå in och läs på svenskahamsterföreningen.se så kan du få reda på allt du behöver (om du inte hittar det du söker är det ju bara att fråga här) :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Miikaeela
2016-08-08 00:14
#10

Sibirisk panda?!?! Herrejessus.. sen att de sålt en ensam dvärghamster när dvärghamstrar ska vara 2 blir man ju inte chockad över längre. Och inte för att uppmuntra folk att köpa från djuraffär men hon var verkligen super söt!! :D Jag är också väldigt osäker på färgen så kan inte uttala mig i vilken typ av teckning och färg hon har ;)

Bellie
2016-08-08 09:15
#11

#10 Nej att dom säljs en och en är man ju inte förvånad över. Men om man köper från djuraffär tycker jag inte att man ska köpa två dvärghamstrar för att dom inte är avlade på det sättet, uppfödare är mycket bättre på sånt. Uppfödare avlar på flocksmarta djur som trivs med varandra.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: