Annons:
Etiketthamster
Läst 1480 ggr
EmelieSaraViola
8/1/16, 11:55 AM

Vanligt att hamstrar bits? och allmänt beteende.

Hej! Jag har ganska dåliga erfarenheter av hamstrar, att dem har bitis och så vidare. Undrar om detta är ett vanligt beteende eller om det kan ha varit okunskap pågrund av låg ålder? Går det få dem tama osv och finns det vissa raser som har en större chans att bli tamare än någon annan? Jag hade guldhamster :)

Annons:
-Hamster-
8/1/16, 12:02 PM
#1

Nä, min hamster har aldrig bitits, det har hänt att hon nafsar för att hon känner lukt av något gott men inget annat. Det finns säkert några hamstrar som bitts men vår familj har haft 1 hamster tidigare också och den bet inte heller. Så alla hamstrar bits inte(:

[Jennah]
8/1/16, 12:06 PM
#2

Jag tycker guldhamstrar är mer sociala mot människan än dvärghamstrar, men har å andra sidan bara haft en dvärg så det kan ju varit just den. Angående bitandet så kan det kanske varit så att du varit liten och antingen varit för hårdhänt eller också läst av signalerna dåligt. Friska hamstrar attackerar inte människorutan anledning och de visar rätt tydligt när de vill va ifred tycker jag. De är inte så svåra att få tama och är mycket trevliga djur, lugna att handskas med. Några saker att tänka på för Att undvika konflikter: hamstrar är känsliga djur (liksom de flesta små djur) och man får inte vara hårdhänt eller alltför bestämd i sina rörelser. Man kan väcka hamstern genom att t.ex. prassla lite i bottenunderlaget, istället för att röra vid den när den sover då den väldigt lätt blir skrämd då. Och så kan man tänka på att komma med handen i höjd med hamstern och inte uppifrån eftersom rovdjur ofta kommer uppifrån och det ses hotande.

Cireea
8/1/16, 3:01 PM
#3

En frisk hamster med bra psyke ska inte oprovocerat bitas. En seriös uppfödare skulle inte avla på en hamster som oprovocerat biter någon då det inte är bra avelsmaterial. Däremot om man provocerat fram beteendet hos hamstern får man skylla sig själv om hamstern säger ifrån. 🙂

De gånger en hamster kan bitas (oavsett psyke och bakgrund) är när man exempelvis skrämmer dem eller är väldigt hårdhänt och våldsam med hamstern. De kan också bitas om de är sjuka och/eller har väldigt ont.

Jag har aldrig upplevt att en hamster ska vara svår att få tam. Köper man av en uppfödare är hamstern alltid välhanterad innan flytt så det brukar inte vara några problem. Man får dock komma ihåg att en flytt påverkar olika hamstrar på olika sätt. Vissa bryr sig inte alls medan andra blir lite osäkra i det nya hemmet, därför är det bra om man låter hamstern vara ett par dagar efter hemkomst om man märker att den är lite rädd/osäker i det nya hemmet. 
Man får anpassa sig efter sin hamster helt enkelt, då brukar det gå bra! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Jennah]
8/1/16, 4:14 PM
#4

#3 tycker det brukar vara lätt att tämja hamstrar från djuraffär också. Sen finns det kanske andra anledningar att inte köpa därifrån, men just angående att tämja upplever jag hamstrar som väldigt tacksamma djur även om de inte varit så mkt hanterade som små. Edit: guldhamstrar alltså.

Cireea
8/1/16, 4:25 PM
#5

#4 Du får absolut tycka det men jag delar inte din åsikt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Jennah]
8/1/16, 4:28 PM
#6

#5 japp! Fint skrivet, tänk om alla forum-människor tänkte så ;)

Annons:
LinneaPuh
8/1/16, 10:28 PM
#7

Min hamster har aldrig bitit mig. Men ibland så nafsar han lite, inget hårt. Bara nafsar och slickar lite :) Bits hamstrar kan en av anledningarna vara att hen har ont någonstans

itiswhatitis
8/2/16, 1:48 PM
#8

Nej, jag tycker inte att det är ett vanligt beteende att hamstrar bits. Dom är ofta nyfikna, sociala och snälla djur. Jag tror jag blivit biten en enda gång och det var av en hona som hade ungar. Det var många år sen. Sen har jag haft dvärghamstrar som smakat på fingrarna dvs smånafsat. Det kittlas men gör inte ont. Ett bett gör ont och går hål. Tror inte det finns någon art som tenderar bli mer tam än någon annan, undantag för dvärghamsterarten roborovski som jag hört är mer "titta-på"-djur, dvs svårast att tämja. Jag har haft både guld och dvärg (vintervit och campbells) och alla har blivit tama. Det som jag tycker skiljer dom mest åt är att guldar sover hela dagarna och vaknar först framåt sent på kvällen medan dvärgar kan vara vakna till och från under dagen också (men har störst aktivitet på kväll/natt precis som guld).

Insta: isabellaroenne

tiger tok
8/2/16, 5:59 PM
#9

Har haft två sibiriska dvärghamstrar, båda jätte keliga o goa, den ena var dock lite av en enmans hamster medan den andra gillade alla, underbara djur verkligen!

Stoodyear
8/6/16, 2:00 PM
#10

Det är väl Roborovskis som man säger är svårare att få tama men generellt är det ingen skillnad utan precis som alla djur är det olika personligheter som avgör! Hamstrar är smartare än man tror, det går definitivt att få dem tama, även de mest skeptiska! Går trickträna dem också, min ena lärde sig "Puss" snabbare än hästen! XD

[Jennah]
8/7/16, 8:09 AM
#11

#10 hehe, försökte lära min ponny att buga en gång. Hon fick godis varje gång det lyckades, funkade rätt bra tyckte jag. Sen såg jag från avstånd att hon stod i hagen och bugade alldeles ensam. Som om godis magiskt skulle trollas fram då XD

Upp till toppen
Annons: