Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 787 ggr
Bellzqr
7/18/16, 9:00 PM

Några frågor, fått ta över en hamster

Hej, har några syrian hamster frågor, då jag fick ganska akut ta över en gravid hona av en som tänkte avliva den om den inte fick ett hem. (jag vet, hemskt.) 

1. Hur länge är en hona gravid?

2. Bör jag tänka på något speciellt dagarna innan födsel?

3. behöver mamman något extra tillskott i maten under graviditeten?

4. När man ska separera ungarna (har läst vid 4 veckor, inte mindre) kan honorna stanna kvar med mamman tills de blir sålda? och hanarna få en egen Bur? Tänkte göra en såkallad ''bin cage'' åt hanarna isåfall, tills de får nya hem.

Annons:
AnnaCDSG
7/18/16, 10:09 PM
#1

1. 16 dygn

2. Det är bra att städa buren ett par dagar innan födseln. Ge honan massor av rivet toapapper så att hon kan göra ett stort och tryggt bo att föda ungarna i och låt buren stå på ett lugnt ställe utan mycket ljud och rörelse. Sen är det viktigt att inte pilla i boet hos ungarna den första tiden då det kan stressa honan.

3. Extra mycket näringsrik mat både under dräktigheten och under ungarnas uppväxt. Bra mat är till exempel Barnmat som inte innehåller lök, kärnfrukter eller mycket kryddor. Ägg, potatis, ris, pasta, kokt kött (rå nötfärs går också bra), gröna ärtor, groddar, broccoli och andra grönsaker.

4. Honorna kan gå kvar med mamman upp till åtta veckors ålder så länge det inte uppstår bråk eller mamman verkar less på ungarna.

Hoppas jag fick med allt det viktigaste nu. Fint av dig att ta hand om honan och hennes bebisar ❤️

Bellzqr
7/18/16, 10:35 PM
#2

#1 tack så hemskt mycket, skriver ner allt om maten så jag har en inköpslista! :)

AnnaCDSG
7/19/16, 2:25 AM
#3

#2 Det var så lite, kul att kunna hjälpa till! 🙂

Bellie
7/19/16, 4:13 PM
#4

Vill bara tillägga att det är lag på att guldhamstrar ska ha en egen Bur vid 8v ålder så om du inte får bebisarna sålda får du köpa nya burar till alla så att alla får sin egen. Om du känner att du vill veta mer och så kan du gå in på javascript:nicTemp(); och läsa längre ner på sidan. :) Hoppas allt går bra! :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellzqr
7/19/16, 8:05 PM
#5

#4 Tack, bra att veta! 

Fick nyss reda på att denna hona är 9 månader gammal, är hon inte för gammal för sin första kull då? blir lite orolig nu 😕

Bellie
7/19/16, 9:06 PM
#6

#5 Eftersom att skelettet börjar stelna när hamstern är några månader så kan det ju så klart hända något, men det får man vara beredd på vilken hamster det än är och vilken ålder den än är, men rekommenderad ålder för första kull är ju 5-8 månader så så farligt är det inte, och andra kullen skulle man då ta vid 10-12 månaders ålder. Vet du om hon har haft tidigare kullar? Jag tror att det kommer gå bra men när hon börjar bli stressad och börjar dra saker till hennes bo och bygga bo och sedan försvinner in i boet så vet du att det är dags och då ska du låta henne vara.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Bellzqr
7/19/16, 9:42 PM
#7

Tack! Ja, jag har ju läst det så därför blev jag lite orolig över konsekvenser bara, då hon jag fick ta över hamstern av sa att detta var hennes första/blivande kull. Tack igen för svar!

Bellie
7/19/16, 10:14 PM
#8

Var kommer honan ifrån? Är hon ifrån djuraffär eller uppfödare?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellzqr
7/19/16, 10:30 PM
#9

Har ingen aning, när jag frågade personen (känner inte henne direkt, tog bara över hamstern för ville inte att ett friskt djur skulle behöva avlivas bara för att man har tidsbrist eller inte har plats längre ) så undvek hon frågan, så vet faktiskt inte 😕

Bellie
7/20/16, 12:06 AM
#10

#9 Gud vad synd att människor gör så mot djur, att dom verkligen tänker att ett friskt djur ska behöva avlivas bara för att man inte vill ha den. 😡

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

färgfest
7/29/16, 12:32 PM
#11

Hur går det Bellzqr? Så nyfiken! Vill följa hur det går för hamstern. Bilder skulle va roligt att se också! :)

Upp till toppen
Annons: