Annons:
Etiketthamster
Läst 827 ggr
Honeymoon
7/4/16, 5:19 PM

Namn, bur mm

Hej! Jag håller på och förbereder för att skaffa en hamster och undrar om tips på namn. :) Jag tänker också att det kanske finns folk som har bra idéer till Bur, inredning, leksaker och mat till hamstern också. Tar gärna emot tips. :) Och så har jag inte bestämt mig helt säkert än för om jag ska ha en guldhamster eller dvärghamstrar än, men det lutar nog åt guld. Vad tycker ni? :) Sedan var det till sist det här med kön. Är det någon som vet om det är stor skillnad att ha en hona eller hane? Tack på förhand!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
HamsterLinnea
7/4/16, 6:11 PM
#1

Jag har en guldhamster hane och haft två honor innan. Märker ingen större skillnad på dem. Jag har ingen erfarenhet av dvärghamstrar eftersom jag bara haft guldhamstrar så jag ska la inte säga någonting om det. :) Till mina honor hade jag inne hjulet hela tiden men till min hane så kan jag inte det pga. Han tror att han är Usain Bolt och ska springa i det hela tiden så han blir stressad. Men honorna sprang inte alls lika mycket, bara när dom kände för det. Du kan testa om din hamster klarar av att ha inne hjulet i buren utan att springa hela tiden. Tänk på att hjulet MÅSTE vara stort nog åt hamstern så att ryggraden inte blir böjd. Sen till inredning har jag toarullar (utan papper) två träföremål (vet ej vad jag ska kalla dom, de ser ut som rör), ett plaströr och hus & toalett Jag brukar lägga mat i toarullar och knyckla ihop ändarna så han får tänka hur han ska öppna det. Han tycker det är kul och håller på med det länge. Lycka till med din hamster! Ps. Jag kom inte på några namn men du kommer nog på några. :D

HamsterLinnea
7/4/16, 6:11 PM
#2

Jag har en guldhamster hane och haft två honor innan. Märker ingen större skillnad på dem. Jag har ingen erfarenhet av dvärghamstrar eftersom jag bara haft guldhamstrar så jag ska la inte säga någonting om det. :) Till mina honor hade jag inne hjulet hela tiden men till min hane så kan jag inte det pga. Han tror att han är Usain Bolt och ska springa i det hela tiden så han blir stressad. Men honorna sprang inte alls lika mycket, bara när dom kände för det. Du kan testa om din hamster klarar av att ha inne hjulet i buren utan att springa hela tiden. Tänk på att hjulet MÅSTE vara stort nog åt hamstern så att ryggraden inte blir böjd. Sen till inredning har jag toarullar (utan papper) två träföremål (vet ej vad jag ska kalla dom, de ser ut som rör), ett plaströr och hus & toalett Jag brukar lägga mat i toarullar och knyckla ihop ändarna så han får tänka hur han ska öppna det. Han tycker det är kul och håller på med det länge. Lycka till med din hamster! Ps. Jag kom inte på några namn men du kommer nog på några. :D

Honeymoon
7/4/16, 6:34 PM
#3

Jättebra tips! Tack! :D

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Miikaeela
7/4/16, 10:27 PM
#4

Du har fått väldigt bra tips redan ;) Så här kommer lite tips från mig :) Haft dvärghamstrar och har nu en guldhamster hona på 3 månader. Jag rekommenderar guldhamstrar då kring mina erfarenheter så är de lättare att hantera och är inte lika ettriga som dvärghamstrar kan vara. En stor Bur är att rekommendera (KÖP INTE DE SOM FINNS I DJURAFFÄREN, ALLDELES FÖR SMÅ FÖR GULDHAMSTRAR :) ) billiga akvarium, terrarium, Ikea detolf skåp eller varför inte Ikeas 130L samla låda funkar toppen! Ikeas samla låda 130L är kanske inte den finaste men den är prisvärd och ger bra utrymme för både guldhamster och dvärghamstrar. Så länge man inte ställer höga hus/leksaker runt kanterna så behöver man inget lock. En stor Bur gör att din hamster kan aktivera sig själv då du eventuellt inte är hemma eller kanske ligger och sover, dock ska en hamster ha möjlighet att komma ut ur buren dagligen. Jag hade siktat in mig på en hane men det visade sig att min lilla Theodore var en tjej så hon fick bli en Millie istället ;) Finns ingen större skillnad på hanar och honor när det gäller guldhamster (honorna luktar lite speciellt bara när de brunstar var 4:e dag, men ingenting som luktar illa utan bara en speciell doft helt enkelt). När det gäller dvärghamstrar så tycker jag personligen att hanarna är lugnare än honorna. Övriga tips är att regelbundet väga hamstern för att upptäcka sjukdomar i tid men också att kolla tänderna så att de inte blir för långa. Jag kollar Millies ögon,öron, mun och nos dagligen och väger henne var 5:e dag. Om jag upptäcker att hon tappat lite i vikt så väger jag dagligen tills att hon ökar i vikt igen :) Första dagarna kan hamstern vara väldigt skygg (dock var Millie hemmastadd efter bara nån timme) och man ska ta det försiktigt. Men om du hanterar hamstern dagligen så blir den mer och mer tillgiven. Min guldhamster vill vara med överallt och älskar att utforska nya saker, att sitta i mattes knä och bli kliad bakom öronen är också skönt ibland när man behöver en paus. :)

Namiko
7/5/16, 9:52 AM
#5

Jag har haft guldhamstrar, vintervita och roborovski. Dom vintervita var mer aktiva på dagen och är enligt mina erfarenheter mer sociala och inte alls svåra att hantera, mina mest tama hamstrar var vintervita. Roborovski är mer nervösa och kräver mycket mer tid och tålamod för att bli tama. Det finns mer roliga saker att köpa till dvärgar då mycket av det som finns i djuraffärer som är gjort för hamstrar är för litet för guldisar, om man inte får en liten guldis, men man kan köpa grejer som är till för råttor eller göra eget, tex är vanliga kartonger jättebra som hus. Gulhamstrar är underbara dom med, honorna luktar mer än hanar men annars tycker jag inte att det är någon större skillnad, dvärgarna luktar inte alls.

När det gäller Bur så är större alltid bättre. Även dom största burar du kan hitta i djuraffärer är oftast för små, slösa inte pengar på dom. Hamstrar vill ha mycket utrymme, fyllt med leksaker att klättra på, gömma sig under, krypa genom och strö att gräva i. Stora akvarium (hittas ofta billigt begagnat), IKEA Detolf eller hemmabyggen är bra. Skaffa en så stor Bur som du har plats med. Stora öppna ytor är läskigt och stressande, så att ha saker utspridda lite överallt som dom kan gömma sig i/under gör att dom använder hela ytan. Kutterspån och cederträ ska undvikas då det kan ge problem i luftvägarna men det finns en hel uppsjö av andra strömaterial att använda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

HamsterLinnea
7/5/16, 12:20 PM
#6

#4 vad kan man väga hamstern med? Och vad ska en hane väga?

Annons:
Miikaeela
7/7/16, 1:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 jag använder en helt vanlig köksvåg :) Det är olika från hamster till hamster. Millie är strax över 3 månader gammal och ligger på 130g. Honorna är vanligtvis lite större än hanarna. Om du köper från en uppfödare så kan vikten hamna uppemot 180-225g hos en vuxen individ, dock om du köper från djuraffär är djuren oftast mindre och väger därför inte lika mycket. Står bra information om du läser på svenska hamster föreningens hemsida (SHF).

HamsterLinnea
7/12/16, 9:31 AM
#8

#7 ok tack så mycket!

HamsterLinnea
7/12/16, 9:31 AM
#9

#7 ok tack så mycket!

tiger tok
7/12/16, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har haft en vintervit dvärghamster! Världens tamaste,mammigaste och bästa var han,nu finns han tyvärr inte i livet längre men vilken inverkan han haft på mig och jag saknar honom fortfarande så mycket att om jag tänker på något gulligt han har gjort börjar jag gråta! Men han har en mycket stor plats i mitt hjärta och finns alltid med mig! Men en hamster är den bästa vännen och dem är roliga små djur,om man bara tar det lugnt tror jag nog att det går att få dem flesta hamstrar tama,så jag säger nästan att du ska satsa på den hamster du gillar mest och med tid,kärlek och omsorg tror jag att det mesta löser sig! Du kommer bli en fantastisk hamster ägare! Hanar brukar nog vara lite mer lugna och honor lite mer livliga,men det är en egen erfarenhet!

Upp till toppen
Annons: