Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2208 ggr
HamsterLinnea
7/3/16, 6:18 PM

Trött hamster

Jag är orolig för min guldhamster hane. Hampus är bara några månader gammal (återkommer med ålder när jag hittar hans stamtavla) men väldigt trött. Han sover från kl 07.00 (kanske tidigare) till ca kl 23.30. När jag tar ut honom i bollen så sover han bara och när jag lägger honom i knät så somnar han där med. Jag är orolig att han är sjuk eller något sånt!! Jag funderar på att åka till djurmagazinet (djuraffär) och fråga, men jag tänkte att jag kanske skulle kunna få lite svar här också. Tack på förhand /Linnea

Annons:
Hundtassens
7/3/16, 6:55 PM
#1

hamstrar är nattaktiva djur vilket betyder att de oftast sover större delen av dagen. Jag har haft olika guldhamstrar och vissa har endast sovit hela dagen och andra var vakna mitt på dagen. Det jag vill säga är att alla individer är olika men sover din på dagen är det inget att oroa sig för han har bara en annan dygnsrytm än dig :)

HamsterLinnea
7/3/16, 7:23 PM
#2

#1 vad skönt! Jag blev lite orolig när han var så trött hela tiden. Men då är det nog ingen fara! :D

Miikaeela
7/3/16, 11:24 PM
#3

Det är nog ingen fara! Min guldis på 3 månader sov jätte mycket första månaden när jag fick hem henne. Hon somnade ÖVERALLT! Nu sover hon från ca. 8-23, men har stunder på dagen hon är vaken och äter etc. Sen tar hon en del tupplurer under natten. Så du kan nog vara lugn! :)

[lillelull]
7/4/16, 2:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Min sov också överallt när han var mindre, tog upp honom på kvällen när han vaknade och så härjade han lite i sängen och sen kom han och sov på min hals.

Här är en gullig bild på honom när han somnat på mig där han ser helt däckad ut.
Himla mysig, nu har han dock inte sovit på mig på länge, han har annat att göra än att sova på "mamma" 🙂

HamsterLinnea
7/4/16, 12:52 PM
#5

Ok vad skönt! Jag har haft två hamster honor innan som varit super pigga och sprang runt mycket. Så det kändes lite konstigt haha. Men då är det ingen fara! :D

guanabana
7/4/16, 1:29 PM
#6

Jag har haft två guldhamstrar och de var som natt och dag. Min senaste hamster var en riktig sjusovare och sov långt in på kvällen (men desto mer aktiv var hon under natten och tidig morgon). Inget kunde väcka henne dagtid, vilket var rätt bekvämt när man ville byta vatten eller tömma sandskål dagtid, då vart hon inte brydd om att det lät en del när man öppnade och stängde buren. :) Min första hamster däremot var väldigt lätt väckt. Harklade man sig i samma rum som buren så flög hon oftast ut som ett kanonskott ur huset för att inspektera vad som försigick. Hon föredrog också vara kvälls/nattaktiv som andra hamstrar men hon steg upp tidigare på kvällen än min senaste hamster. Precis som alla andra säger så är nog din hamster bara dagtrött, vilket är precis som det ska vara. Skulle din hamster stiga upp väldigt sent eller verkar mindre aktiv på kvällen än du är van vid (alltså, att du upplever en beteendeförändring, som sagt är sjusovare inget konstigt i sig) så kan det bero på flera olika saker, i värsta fall sjukdom men mer troligt sommarljuset. Min första hamster som steg upp tidigt som sagt vart alltid förvirrad sommartid och sköt upp på vakentiden när kvällarna var lika ljusa som dagarna. Jag löste det genom att vid en viss tidpunkt på kvällen dra för gardinerna för att dämpa ljuset i rummet, och vid en senare tidpunkt drog jag även ner rullgardinen för att simulera nattetid (att jag inte gjorde det på en gång var bara för att jag uppskattar att själv få lite ljus på kvällarna ). Det hjälpte en del men hon vart ändå segare sommartid. Ljuset plus julivärmen gjorde henne seg, men det kan också hjälpas genom att flytta buren till ett svalare rum och ev ner på golvet där luften vanligtvis är nån grad svalare. Verkar iaf inte bli någon värmebölja denna sommar, turligt nog för alla hamstrar därute. ;)

Annons:
Cafesinner
7/4/16, 4:44 PM
#7

Min Walter kunde somna precis var som helst den första månaden han var hos oss. Jag var lite orolig också men han var frisk i övrigt och jag väntade ut det. Nu sover han inte alls lika mycket. Han blev helt enkelt trött väldigt fort när han var bebis. Han kunde somna i hjulet, på väg ut ur huset, i lekhagen på golvet… Det gick över!

Accalia
7/5/16, 11:50 AM
#8

#7 förlåt för OT, men vart har du köpt den tunneln som e gjort av gräs eller något i första bilden? :)

[Jennah]
7/5/16, 6:50 PM
#9

#8 såna har jag sett i helt vanliga djuraffärer, finns de inte där du bor?

Accalia
7/5/16, 7:32 PM
#10

#9 jag har inte sett dem i vår närmaste djur affär i alla fall, bor på landet så finns inte så mycket sånna affärer, man får åka in till någon lite mindre stad för att hitta det, men den som finns där har inte så stort hamster-utbud

Hundtassens
7/6/16, 5:55 PM
#11

kolla bara så hamstern inte tuggar på tunneln. man ger dom ju inte hö för det kan sticka hål i kindpåsarna så just jag är lite försiktig med såna där :)

Upp till toppen
Annons: