Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2322 ggr
Miikaeela
2016-07-03 12:29

För långa tänder?

Hej på er! Är lite orolig för min guldhamsters tänder som känns för långa. En guldhamster ska ju ha väldigt långa tänder men ska man först börja oroa sig om hamstern börjar äta dåligt och tappa i vikt? Än så länge verkar hon inte ha några problem ( äter bra och ligger på 130g, hon har gått ner 3 g på 2 dagar men det brukar hon göra innan hon brunstar) , dock gnager hon inte alls på grenar och tuggleksaker som hon har i buren (vilket hon gjorde mycket i början när jag fick hem henne). Hennes tänder i underkäken är lite sneda och hennes tunga är inte helt positionerad i mitten av munnen (kan ju vara pga att tänderna inte är helt raka). Svårt för er att säga om det är normalt eller ej, men ingen i min familj kan ta skarpa bilder när jag håller henne så försöker få upp en bild här lite senare under dagen. Och hur vanligt är det för en guldhamster på 3 månader att ha problem med tänderna? Tacksam för svar!

Annons:
-Hamster-
2016-07-03 12:36
#1

Vet inte så mycket om det men om du lägger en tuggleksak i din hamsters mat och rör runt den lite där brukr hamstern börja tugga. ps. föreslår dock att inte ha den grejen då i buren då hamstrarna kan tro att det är mat då den luktar så och försöka stoppa in tuggleksaken i kindpåsarna så det är den ända nackdelen.

Miikaeela
2016-07-03 13:47
#2

#1 hon har diverse tuggleksaker. Allt från willow sticks, grenar från äppelträd, hassel grenar, leksaker med bjällror i, "tuggben" (liknande sådana man ger till hundar fast finns att köpa på smådjurs avdelningen i djuraffärerna). Så kanske ska försöka gnugga in grejerna med någonting hon tycker luktar gott (om det var det du menade)? ;) däremot om hennes tänder redan är för långa så måste dem ju slipas ner hos vet. Eller kunnig person, så därför måste jag nog försöka knäppa den där bilden så man ser tydligare.

Namiko
2016-07-03 14:11
#3

Här har du en bild på hur tänderna ska se ut så kan du jämföra själv.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Miikaeela
2016-07-03 14:31
#4

#3 Tack för bilden! Har kikat på den innan men lite svårt att avgöra med tanke på att hennes tänder i underkäken är vinklade vilket gör att hennes tunga sticker ut en aning på höger sida. Längd mässigt så är de inte längre än sådär! Men hennes vinkling på tänderna, tror du det är någonting att oroa sig för?

Namiko
2016-07-03 14:36
#5

Kan hon fortfarande äta normalt och tänderna slits så tror jag inte att det är någon fara, är dom för sneda för att slipas ner normalt blir dom snabbt för långa och det måste åtgärdas. Håll koll på det för att se förändringar snabbt. Du kan också ringa till en hamsterkunnig veterinär för att fråga.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

-Hamster-
2016-07-04 10:10
#6

#2 Japp, det var det jag menade. (: Är inte så bra på att förklara jag.

Annons:
91Marran
2016-07-06 13:00
#7

Köp sådanna grenar med typ torkad äpple på och se om hon tuggar på dem, såvida du inte redan har testat det.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: