Annons:
Etiketthamster
Läst 2898 ggr
LinneaPuh
6/26/16, 12:40 PM

Vill ut ur buren

Alltså jag vet inte hur jag ska stoppa honom. Han hade en gallerbur och bet på gallret. Så jag köpte en ny Bur till honom, men nu skickar och biter han på lufthålen och vill ut??? Han var ute tre rimmar igår och har vart ute en timme idag, jag ska iväg till Ikea snart. Hur ska jag få honom att sluta??? Tycker så synd om honom

Annons:
91Marran
6/26/16, 4:45 PM
#1

Spruta vatten mot hålen så kanske han slutar. Eller blås till ordentligt på honom. Ta något som smakar illa, men som är ofarligt att äta och smeta ut på lufthålen. Hur ser buren ut?

Mvh
Mig

mejra
6/26/16, 10:41 PM
#2

Vet precis hur du känner. Köpte också ny Bur (detolf) men då fick han för sig att bita på metallen och hur jag än gör så ha han massa energi!! Testa köpa springboll, det ska jag :)

Namiko
6/27/16, 11:41 AM
#3

Hur mycket aktiveras han utöver att bara springa? Du kan sprida ut maten i ströet så han måste leta efter den. Gör små paket med god mat i som han får kämpa med för att öppna, man kan dock behöva göra det väldigt enkelt i början och öka svårighetsgraden eftersom. Det är inte bara motion som behövs, hjärnan måste också motioneras för att göra en hamster nöjd, särskilt dom med så här mycket energi.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Accalia
7/1/16, 5:43 PM
#4

Min gör likadant, jag har en samla låda och han ställer sig på sitt hus och hänger sig upp och ner i gallret i locken och försöker ta sig ur.. Tror inte han inte gillar sin Bur så, men han tycker nog det är mycket roligare på utsidan :(

Miikaeela
7/1/16, 7:06 PM
#5

Jag vill rekommendera ättika eller äppelcider vinäger utspätt med vatten i en sprayflaska! Min guldis fick också för sig att bita på metallramen i sin detolf. Sprayar lite i det hörnet där hon alltid försöker bita och hon slutar på en gång och springer iväg och hittar på något annat ;)

-Hamster-
7/4/16, 10:17 AM
#6

#1 Blåsa till ordengtligt? Vad menar du med det? Lät som om du sa att man ska blåsa ganska kraftgt. Jag läste att man skulle bara lite lätt blåsa på hamsterns nos om den biter på galler. Förlåt om det bara var jag som missförstod elelr menade du att man skulle blåsa på hamstern hela kropp?? (:

Annons:
91Marran
7/4/16, 3:49 PM
#7

#6 man blåser till en gång snabbt mot huvudet, så att de hajar till och slutar för en stund.

Mvh
Mig

-Hamster-
7/4/16, 3:58 PM
#8

#7 Okej (:

Accalia
7/4/16, 4:01 PM
#9

#7 jag hade inte velat göra så för hade inte velat att han skulle tappa förtroendet för mig då han inte litar på mig till 100%, men när han klättrar i gallret i taken brukar jag istället bara plocka ner honom för att visa att man inte ska va där

Alwyn
7/4/16, 4:13 PM
#10

Ja jag tycker att "spruta vatten eller blåsa mot hamstern" låter som oerhört dåliga sätt att hantera situationen. Skrämsel-tekniker och straff är inget jag har mycket för. Däremot skulle jag se till att djuret fick mycket motion, aktivering och berikning (både i och utanför buren) så att den inte känner stress att komma ut ur buren längre. Klättergrejor, tunnlar, gömma och sprida ut mat, flying saucer springplatta, upptäcka nya dofter och material utifrån…
Slutar han inte då så skulle jag fixa en Bur där han inte kunde gnaga på gallret alls. Tex terrarium eller ett burskåp av en stor möbel med skjutglas, där luft-luckorna täcktes med typ grillgaller som de inte får in nosen genom.  

Hoppas det blir bättre!

-Hamster-
7/4/16, 5:28 PM
#11

#10 Nä tycker heller inte det är en så bra ide, när jag läste mitt inlägg såg jag att det såg ut som om jag tyckte att det var en bra ide.

HamsterLinnea
7/4/16, 6:18 PM
#12

#10 Jo, att ta LITE ättika på buren där hamstern biter och sedan torka bort resten så det luktar äckligt funkar jätte bra. Men man måste också absolut aktivera hamstern både mentalt och fysiskt. T.ex lägga lite mat i en toarulle och knyckla ihop ändarna Så hamstern måste tänka hur den ska få ut maten och skaffa en inhängnad med leksaker där hamstern kan leka och en boll som den kan springa i.

Miikaeela
7/4/16, 10:12 PM
#13

#12 jo men absolut! Jag sprider ut all Millies mat i buren och byter/flyttar inredning ofta! Hon kommer också ut ur buren varje dag i ca. 2 timmar minst. Då får hon följa med lite överallt ;) hon gör mig sällskap på toaletten när jag borstar tänderna, i köket när jag äter, på golvet i mitt rum när jag pysslar med annat och ibland går vi ut en sväng om det är fint väder och om jag inte är på jobbet :) Men hon var bara ovan vid den stora ytan hon fått och tuggade därför första 2 dagarna på metall ramen men slutade på en gång då jag sprayade en skvätt ättika i hörnet (utspädd med vatten så att den inte blir för stark). Så det är ett bra tips som inte är skadligt på något sätt :)

Annons:
Alwyn
7/5/16, 3:45 PM
#14

Vad skönt att det löste sig! 🙂

Upp till toppen
Annons: