Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 887 ggr
Accalia
6/20/16, 12:53 AM

Försöker ta sig ur buren

Min hamster försöker ta sig ur sin Bur, han ställer sig på sitt hus eller sin bro och försöker räcka sig till locken och liksom klättra i det. Jag är rädd att han tycker det är tråkigt i sin Bur, jag försöker att göra om den 1 gång i veckan ca, jag hade kunnat gjort det oftare men han blir stressad om mycket ändras i buren ofta. Men det är bara efter att han vart ute från buren som han försöker ta sig ut. Efter ca 10 min eller lite mer så verkar han acceptera att han inte kommer ut. Men jag tycker så synd om honom, han verkar inte trivas, eller så känner han sig instängd 😕

Han har precis fått en större Bur, han har en Ikea samla låda, 130 L och en del saker att göra, Hjul, hus, sandbad, äggkartong, bro, stenar, några grenar, en hemmagjord leksak som e två mjölkkartonger jag "satt ihop" med ett toarör i mitten, i alla fall så har han massa grejer i sin Bur så han kan inte bli så uttråkad tänker jag… Är inte så säker heller på vad han gillar för leksaker..

Vad kan jag göra för att han ska bli av med detta beteendet? Tycker så synd om honom när han försöker ta sig ur buren, vill bara ta ut han lite längre, men kan ju inte hålla på så heller. Ska jag bara låta det fortsätta för att han lugnar ner sig efter ett tag?

Ledsen för lite långt inlägg heh

Annons:
Accalia
6/21/16, 12:51 AM
#1

Ingen..?

Cireea
6/21/16, 1:27 AM
#2

Vissa hamstrar är ju sådär bestämda med att dom ska ut ut ut ut, oavsett hur mycket aktivering dom får, hur stor Bur dom har eller liknande. Det kan vara ett beteende som växt fram någon gång när han haft tråkigt som sedan fortsatt eller också är han bara en sån med väldigt mycket energi.

Hur ofta är han utanför buren och hur länge? 🙂

Jag vet inte alls vad du ska göra då jag själv inte haft problem med en hamster där det inte gått att lösa med exempelvis mer tid ute, ett Hjul om dom inte haft ett eller liknande. 😐 

Det jag skulle säga är att inte uppmuntra beteendet genom att ta ut hamstern när han försöker ta sig ut. På så sätt lär han sig att det är givande att hålla.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Accalia
6/21/16, 3:11 PM
#3

Jag tar ut han varje dag, vissa dagar blir det ca 40 min bara men försöker med i alla fall en timme varje dag, lättare med det nu när jag har sommarlov, för han vaknar sent. Alltså han slutar ju efter en stund men tycker så synd om honom för han verkar känna sig instängd

Stoodyear
6/21/16, 10:14 PM
#4

Det är svårt, vissa verkar ha outlömliga förråd med energi som aldrig verkar ta slut. Jag har låtit mina vara ute(hamstersäkrat med vattenskål) under natten några gånger och låta dom verkligen köra järnet, och på morgonen är dom riktigt trötta. Då tar det nån dag innan dom är lika ivriga igen och verkar känna sig instängda. Det som är anmärkningsvärt är att när dom varit i vardagsrummet ett tag, så utökar dom till hallen, och skulle dörren till sovrummet vara stängd så dröjer det inte länge innan dom frenetiskt vill in just där och river och klättrar på dörren på samma sätt som dom gör när dom vill ut ur buren, fastän hela lägenheten finns att springa på. Så helt nöjda är svårt att få dom, framförallt när dom är tonåringar, mina som är ett år nu är mycket lugnare.

Cireea
6/21/16, 10:20 PM
#5

Håller med #4 om att de unga tonåringarna ofta är svårare att göra nöjda jämfört med de som blivit vuxna. Dom är oftast betydligt lugnare. 🙂Sedan stämmer det ju inte alltid såklart.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Accalia
6/22/16, 1:06 AM
#6

Han är ca 6 månader nu, är det tonåren? För han slutar ju efter ett tag så han håller inte på hela natten.. Han bar ju Hjul som alltid står i buren, så tror inte det är energi nivåerna det är fel på, utan tror han vet att det finns roligare saker att göra ute. Ha ute han hela natten vågar jag inte, trots att jag vill det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: