Annons:
Etiketthamster
Läst 978 ggr
lccn94
2016-06-01 09:17

hamster resa hem, HJÄLP

Hej. Jag har fått en hamster i present och jag är nu i los angeles, hur gör jag när jag ska flyga hem till sverige igen? kan man ta med smådjur bak i planet, med mig på planet eller med något annat transportmedel?

det är 1 byte, ena planet tar 2 timmar och det andra tar 10.  jag behöver svar sp fort som möjligt då jag åker hem snart!!!!!!!!!!!!!

Annons:
Zadeira
2016-06-01 09:30
#1

Du får höra med flygbolaget, då det är upp till varje flygbolag.

Är det inte karantän osv för att ta hem djur till Sverige?

lccn94
2016-06-01 10:21
#2

okej, Jag trodde det bara gällde hundar/katter osv. Men tror inte det är en sån bra ide att utsätta ett litet djur för allt detta med mer eftertanke..

ElinvBorg
2016-06-01 16:49
Amun-Ra
2016-06-02 04:54
#4

Hamstrar klara frygresor hur bra som hälst. Min Yo Yuzu kom med flygplan och han mådde inte dåligt av det.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

lccn94
2016-06-02 06:06
#5

 #4 

åh! vilken lättnad! hur länge flög din hamster, kan du berätta lite mer om processen så vore jag jätte tacksam.

Evovva
2016-06-02 09:17
#6

Men du måste nog sätta dig själv i karantän skulle jag tro. Kolla på Svenska Hamsterföreningens hemsida så får du se. Då det har varit karantän i 8-9 mån pga papovan på importer.

Annons:
ElinvBorg
2016-06-02 10:15
#7

Karantänkravet upphävdes faktiskt igår, dock om hamstern är köpt i butik så gäller fortfarande karantän http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare/för-uppfödare/import-28674318

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Cireea
2016-06-02 10:59
#8

Dock är det anmälningsplikt för alla medlemmar och registrerade uppfödare inom Svenska Hamsterföreningen. Det vill säga att man måste anmäla de importer man tar in via formulären på hemsidan. 🙂 Har man inte anmält sin import kommer man inte få delta i utställningar exempelvis. 

Sedan är det just Europa som är mer säkert då det finns goda kontakter mellan de olika länderna, hur det ser ut i USA vet man inte så där kan man ju tänka ett extra varv och kanske sitta i karantän. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lccn94
2016-06-02 14:38
#9

okej tack så mycket för alla svar!! ni har varit oerhört hjälpsamma :) jag ska kontakta mitt flygbolag och om det visar sig vara något annat än den långa resan som negativt så utsätter jag ej mitt lilla djur för det alls..

UlrikaD
2016-06-02 18:40
#10

Många flygbolag tar inte gnagare över huvud taget. Det anses som en säkerhetsrisk. Hund och katt är väl det som är lättast att flyga med men då krävs det ju oftast att djuret sitter i bagageutrymmet och inte kabinen. Men allt sånt kan skilja sig oerhört mellan dom olika flygbolagen.

Fluffyunicorn99
2016-06-02 22:20
#11

Jag har lite samma problem, men vilket är mest skonsamt skulle ni säga? sitta 6 timmar på ett tåg i transportbur eller 3 timmar i transportbur med en 50 min flygresa? För hamstern då, inte jag xD

lccn94
2016-06-03 13:44
#12

mitt problem är lite mer komplicerat… kontinentalt…

Amun-Ra
2016-06-07 00:03
#13

#5 Ca 2 timmar. De hade honom i en transportbur med tillåtna mått. Så hade han gurka och frön att äta. Vet dock inte om hon som transporterade fick vatten i en vatten flaska åt honom under resan, tror det i allafall. Men hon sa att Yoje sov lugnt och skönt hela resan fridfult, och vaknade inte förrän de var hemma. Lika så min hona som kom från samma uppfödare. 🙂

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
wildalia
2016-06-08 11:37
#14

Hur har det gått ? Det är tyvärr inte många flygbolag som tillåter gnagare i kabin. Eftersom något flygbolag har haft insident med någon råtta som kom lös och de fick landa pga denna. De är rädda att dom kommer lösa och gnagar på kablar m.m, Djuren får sitta i lastutrymmet, dock är det mkt dyrare än att ha dom i kabin, som handbagage. Berätta gärna hur du gör !

lccn94
2016-08-04 00:06
#15

hej! denna tråden borde stängas eller hur man nu säger, det blev inget hamsteri! tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: