Annons:
Etiketthamster
Läst 423 ggr
91Marran
2016-05-07 20:35

Hö och Kattsand?

Läste precis om en hamsterägare/uppfödare, tänker inte gå in på vem (!) som ger sina hamstrar fri tillgång på hö och höpellets till mat, samt så använder personen kattsand. Jag menar inget negativt alls mot personen :-), utan fick bara lite funderingar i huvudet, eftersom personen verkar vara påläst och för att jag troligen har missat lite när jag har läst på.  :-/

Jag började fundera på om man har kommit fram till att hamstern behöver hö som föda, typ för matsmältning eller vilken funktion har hö som föda? Jag vet att vissa har det som bomaterial, men nu handlar diskussionen enbart om funktionen av att ha det som föda. Vilket hö rekommenderas i så fall? Måste ju vara mjukt för kindpåsarna. :-)

Finns det kattsand som är okej för hamstrar? Vad jag vet så kan de kvävas av det. Gäller det bara klumpbildande Sand?

Återigen, menar inget negativt eller nedvärderande mot någon.

Mvh
Mig

Annons:
Cireea
2016-05-07 20:41
#1

Nej, hamstrar behöver inte hö i sin kost så det är inget du behöver tänka på. Som du säger brukar vissa ha hö som bomaterial, då är det mjukt ängshö som gäller för att inte skada de små kindpåsarna. 🙂Men som mat, nej. 

Kattsand som Bottenmaterial? Eller menar du i toan? 🤔 Jag har hört om vissa som använder någon sorts kattsand i hamstrarnas toaletter men vilket det är vet jag tyvärr inte och det är inget jag själv skulle använda. Om man nu använder kattsand så ska det inte vara klumpbildande så hamstern får för sig att den ska hamstra klumparna..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-07 20:50
#2

#1 Tack för svaret! Då har jag inte gjort fel. Tänkte att det vore lite konstigt om det hade ändrats med hö.

Menade i toan.:-) Känns inte som det tryggaste att ha, men det kan ju fungera bra så länge den inte hamstrar.  Fast den dagen den börjar hamstra då vill inte jag vara ägare.

Mvh
Mig

Cireea
2016-05-07 20:51
#3

#2 Nej då, du gör helt rätt! 😃

Aha okej, mja.. jag skulle inte använda kattsand men det är ju upp till var och en. Det är ju bättre med någon finare Sand istället, dom flesta använder väl någon form av chinchillasand eller liknande. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2016-05-07 21:24
#4

#3 Jag använder finkornig Sand just nu. :-)

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: