Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 1236 ggr
Zmolly
2016-05-06 18:13

Gjorde förra ägaren fel? Dvärghamster

Gjorde förra ägaren till min dvärghamster fel?🤔 Hon hade pellets istället för spån, hon hade ett keramikhus (det är dåligt för hamstern), hon hade ingen pinne där hamstern kunde vässa sina tänder m.m Svara tack!

Annons:
Dvärgvädur
2016-05-06 18:59
#1

Det beror på vad det var för pellets. Man kan ha papperspellets och massor andra alternativ istället för spån. Hade hamstern inga gnagmöjligheter alls? 

Keramikhus har samma effekt som plasthus men inte riktigt lika stor. Det finns andra gnagmöjligheter än pinnar. Hade hamstern inte några andra sätt att slipa ner tänderna på?

Jag skulle inte döma den här personen, såklart att det finns bättre alternativ än keramikhus men detta låter inte som något stort. Om den skulle gjort fel beror i mina ögon inte bara på mindre saker utan det stora som Bur, Foder, aktivering m.m.

Så nej, sålänge jag inte vet mer än det du skrev skulle jag inte säga att personen i fråga gjorde fel, utan endast kan förbättra sin hamsterhållning 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Zmolly
2016-05-06 19:37
#2

Dem var de sämsta pellets enligt djuraffären (djuraffärerna har inte alltid rätt jag vet) Nej hon hade inga gnagmöligheter när jag fick henne, inte ens en liten pinne😕. Jag har hört att i plasthus kan det finnas gifter och att keramik är dåligt, vet ej varför, men nu har jag bytt till ett trähus, har skaffat en pinne att gnaga och vässa ner tänderna på och bytt spån så det är ju bra!🙂 Tack för infon! #1 Dvärgvädur!😉

Zmolly
2016-05-06 19:39
#3

Och jag undrar också om ost är bra"🤔 (För hamstern.)

Dvärgvädur
2016-05-06 19:41
#4

Vilken tur att hon hamnade hos dig!

Keramik och plasthus är dåliga då det blir dåligt med luft i dem och hamstrarna riskerar att kvävas. Sedan är det ju heller inte bra om hamstern gnager på plasthusen och får plastbitar i sig.

Djuraffärer rekommenderar ofta det dyraste bottenmaterialet för att de ska tjäna mycket, för dem spelar det oftast ingen roll om det är bra eller ej. Vet du vilken typ av pellets det var? 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[eliinmeyer]
2016-05-06 19:41
#5

#2 gnagmöjligheter kan ju vara leksaker gjorda utav trä, eller så får den chans att slipa ner sina tänder i form av mat som morot eller knäckebröd. Många som använder keramikhus, tror inte det är så farligt, annars skulle inte så många som är seriösa hamsterägare använda dem :) Kan du lägga in en bild på pelletsen eller någon länk?

Dvärgvädur
2016-05-06 19:43
#6

#3 Ost går bra, men de ska inte få det för ofta och i mindre mängder :)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Zmolly
2016-05-06 19:52
#7

Ok tacksam för svar #6 #5 tyvärr jag vet inte vad dem hette(pelletsen), och tack då vet jag knäckebröd "trä" m.m, tack så himla mycket!

Upp till toppen
Annons: