Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1249 ggr
Sarafroderberg
5/5/16, 12:02 PM

När vet man om det är dags för avlivning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kära hamster ägare. Min lilla ezio som snart fyller 3 år har fått en stor knuta på högra sidan utav ryggen. Misstänker att det är någon tumör. Har hållt koll på den dagligen och den växer vad jag ser, tror jag iaf. Dock mår han bra annars han sover inte mer och går fortfarande ut på äventyr som han älskar och äter mat och dricker vatten som han ska. Min fråga är: är det ända rätta att ta honom till veterinären för avlivning fast att han ej verkar lida utav det eller borde man fortfarande avvakta och låta han leva tills man märker att han inte orkar mer? Tycker detta är så svårt och vill ju ej låta honom lida ❤ Bilden är tagen nu precis då han är ute och betar med min älskade katt ❤ bättre djur får man leta efter.

MVH Sara 

Annons:
Cafesinner
5/5/16, 7:48 PM
#1

Ibland är det bättre att ta bort dem innan det verkligen börjar gå utför. Om en vet att det är på väg åt det hållet. Min Yuki blev riktigt risig i slutet och det var jobbigt att se.  Det känns sällan som att det är rätt beslut att ta för än djuret faktiskt börjar visa tecken på att inte må bra, så jag förstår att det är svårt.

Dvärgvädur
5/6/16, 7:18 AM
#2

Min hamster fick också en tumör,en riktigt rejäl. De växer snabbt, och misstänker du att hans knöl växer bör du vara beredd att ta honom till veterinären.

Många tumörer påverkar dock inte hamstern utan de kan leva oberörda trots den. Reagerar han om du rör den? 

Så länge han är lika pigg och inte bryr sig om den är det nog ingen fara för tillfället. Är du osäker kan du be en veterinär kika på honom. Eftersom han är såpass gammal kan han nog leva ostörd trots den, om han ändå somnar in av ålder senare menar jag 🙂

Hoppas han mår bra!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Aja85
5/6/16, 7:54 AM
#3

Jag skulle ta med honom till veterinären. Kanske de kan operera bort den.

Amun-Ra
5/6/16, 8:20 AM
#4

Gammla hamstrar kan få en och en annan vårta. Men det är alltid bäst att gå till veterinären om man misstänker att det är en knöl. Little bear fick två små vårtor när han var 2 år och tio månader, samt lite gläsare hår på vissa ställen. Men för övrigt var han en frisk och glad herreman. Han dog lugnt och stilla 2 år och 11 månader gammal…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Cafesinner
5/6/16, 8:07 PM
#5

De opererar sällan på så små djur. Att söva ett litet djur är väldigt riskfyllt. Är han dessutom redan 3 år… Åldern är ännu en risk vid narkos.

Cireea
5/6/16, 10:42 PM
#6

Jag skulle säga att man får avgöra lite själv när det är dags. Eftersom hamstrar är bytesdjur så visar dom inte gärna när dom har ont, vilket försvårar ens jobb. 

Men med tanke på hamsterns ålder så skulle jag verkligen dra mig för att åka till veterinären då en sådan gamling kan bli väldigt stressad av resan och allt runtom. 
Men, blir det ohållbart så måste man givetvis in med hamstern. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: