Annons:
Etiketthamster
Läst 2208 ggr
Aja85
2016-05-05 09:51

Tror jag har dödat min hamster

Hej! Har en otäck fråga: Har ngn här nånsin hållit och klämt på sin hamster så det kommer blod ur nosen? För en liten stund sedan sprang min dvärghamster runt i lägenheten, och innan jag satte in henne i buren igen kände jag på hennes kinder. Hon hade ngt där, så jag ville klämma ut det. Har gjort det flera gånger på min guldhamster och en gång på henne. När jag höll på kom det helt plötsligt blod ur nosen på henne! Givetvis slutade jag direkt! Har jag dödat henne? För tillfället lever hon. Var ju absolut inte meningen! Är livrädd här nu. Snälla, svara ngn!

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-05 10:13
#1

Vet inte svaret på din fråga, men tror inte det är nödvändigt att trycka fram sakerna ur kinden på dem. Innan du släpper ut din hamster på golvet måste du se till att du inte har små saker som de kan stoppa i munnen eller skada dem, inte någon mat heller (chipsbitar typ) som de inte klarar av. Om du inte har något farligt på golvet och du tror hon har något i kinden, vänta tills hon kommit in i buren och tagit ut det med att plocka bort det istället :)

Aja85
2016-05-05 10:43
#2

#1: Jo, jag vet att jag borde ha städat upp mer innan hon fick gå ut. Jag klantade mig rejält idag. Är skitnervös och illamående. Vågar inte lämna lägenheten för att jag vill ha stenkoll på henne. Kom iaf inget mer blod ur nosen när jag slutade klämma på henne. Menade henne inget illa! Gjorde så bara för att det jag har gjort så många gånger innan, och det har funkat. Hon var iaf som vanligt minuterna efteråt och kikade iväg.

Be-Bopz
2016-05-05 15:44
#3

Varför ens försöka få ut maten i kindpåsarna? Du är väl medveten om att de hamstrar maten? Om det kommer blod ur nosen så måste du ha tagit i tyvärr, väldigt hårt.

Aja85
2016-05-05 18:15
#4

#3: För att jag är en väldigt slarvig människa och det är tyvärr en stor chans att hon har fått i sig sånt hon inte bör äta, som t ex godis. Hade hårt tag om henne för att givetvis slingrade hon sig och försökte komma loss. Tro mig, jag mår skitdåligt för vad jag gjorde mot henne :(

Aja85
2016-05-05 18:36
#5

Hon lever fortfarande. Har inte betett sig särskilt underligt hela dagen. Antar att det är ett gott tecken?

Cafesinner
2016-05-05 19:38
#6

… Även jag är en "slarvig" människa, men när det gäller ens djur så måste man göra ett undantag och ta 100% ansvar. På vilket sätt tryckte du, menar du? Hur mycket blod kom det? Om de nu skulle stoppa något i kinden som de inte skall äta så kanske det är bättre att vänta tills de spottar ut det någonstans (typ i sitt bo) och ta bort det då. Om det ligger i kinden brukar de ju inte äta det "direkt" utan spotta ut det någonstans innan de äter det. Jag förstår om du är orolig men det viktigaste är nog att försöka andas och vara så lugn som det går så att du kan vara uppmärksam på hur hamstern mår. Sover hon eller är hon vaken? Och om hon är vaken, verkar hon helt "normal", äter och dricker etc?

Annons:
Aja85
2016-05-05 22:42
#7

#6: Jag kommer aldrig förlåta mig själv för vad jag gjorde. Kommer ALDRIG göra det igen. Höll henne så att hennes kinder var "ovanpå" min tumme. Vet inte exakt hur mycket blod som kom ut, men det var så pass att det rann ur nosen. Hon har inte betett sig särskilt underligt hela dagen. Sover och är vaken som vanligt, äter, dricker och springer i sitt Hjul. Antar att det är ett gott tecken?

Evovva
2016-05-05 23:52
#8

Blir lite förvånad över rubriken då din hamster lever. Borde stå att du tror du skadade din hamster inte dödade den.

Aja85
2016-05-06 00:02
#9

#8: När jag skrev det här inlägget var jag ganska säker på att hon inte skulle överleva. Fortfarande skitnervös dock.

UlrikaD
2016-05-06 02:29
#10

Hamstrars snor är rött. Om du tryckte på henne kan det irriterat så hon behövde nysa och rött snor kan då kommit ut. Tror inte det är någon risk att du dödat din hamster men man ska väl tänka på att det är små djur och att man handskas med dom försiktigt och varsamt. Dom litar ju på oss för beskydd och har ingen annan.

Aja85
2016-05-06 07:44
#11

#10: Ok. Hade ingen aning om att deras snor var rött. Hon lever fortfarande, och vad jag kan se är hon som vanligt; äter, dricker och springer i sitt Hjul. Det enda underliga är att hon inte har lagt in det nya hushållspappret i sitt hus.
Jo, jag vet att de är små. Men det här var verkligen inte ngt som jag gör varje dag. Har inte som vana att gå runt och hålla i dem med järngrepp. Jag kommer aldrig klämma ut mat ur deras kinder igen. Eller förlåta mig själv. Tro det eller ej, men jag skulle aldrig med flit skada mina hamstrar. Vad som hände var aldrig illa menat.

Cafesinner
2016-05-06 19:33
#12

Tror verkligen inte att du menade något illa. Alla gör vi "dumma" saker ibland. Själv slarvade jag med locket på Yukis första låd-bur, bara några dagar efter att jag köpt honom. Han rymde och var borta i 4 dagar. De hittade honom i en köksfläkt 2 våningar ner… 😃 Så länge du lär dig något av detta och anpassar dig för att det ej skall hända igen ❤️

Aja85
2016-05-06 21:44
#13

#12: Oj då! Vad skönt att han kom fram och oskadd :) Usch, det måste ha varit 4 jobbiga dagar :( Tro mig, jag har lärt mig min läxa. Gör aldrig mer om det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: