Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 705 ggr
jmellberg
5/5/16, 8:00 AM

Vattenproblem

Hej, har nyss tagit över en dvärghamster av en kompis pga. att hon inte hade tid med den. 

Har haft hamster förr och har vart sugen på att skaffa en ny sen min dog.. men tvekat för att jag blev så himla ledsen när min Holger gick bort. Men kunde inte låta bli att ta hem den när jag såg hur lite tid och kärlek denna lilla krabat fick. 

Nu till problemet, hon förstår sig inte på att dricka ur flaska, har haft tillgång till det hela sitt liv, (hon är 1 år) men aldrig druckit från den. Hon har en vattenskål, men grejen är att hon även sätter sig i vattenskålen typ varje dag.  Om jag minns rätt så är det inte bra för hamstrar att bli blöta.. Någon som har något tips på vad man kan göra?! 
Hon verkar för övrigt må bra, hon är lite liten i maten tycker jag, har dock bara haft guldhamstrar innan, dom kanske äter mer haha! Tycker även hon dricker väldigt dåligt, hon har aldrig fått Färskmat i hela sitt liv, så tänker om gurka kanske kan vara bra som ersättning när hon dricker dåligt? 
sorry för rörigt inlägg, har svårt att formulera mig i skrift.

Annons:
ÄlskarHamstrar12
5/5/16, 9:53 AM
#1

Pröva gnida lite mat mot vattenflaskans kula. :)

[eliinmeyer]
5/5/16, 10:09 AM
#2

Du kan ta något gott och smeta på pipen, precis över kulan, så att hamstern känner lukten av det, går dit och slickar på det och nuddar kulan så vatten kommer ut, då fattar hon nog grejen :) Se till att inte få något på kulan för det kan fastna i röret och börja mögla, inte så kul :S Jag vet inte vad du kan använda men personen på YT, där jag lärde mig detta tricket, använde jordnötssmör, men vet inte om man kan det, om det är farligt eller så..? Sen går det bra att ha gurka som vatten ersättning, hur ofta man ska ge det och så för att det ska bli ersättning och inte för mycket liksom vet jag inte, men se till att sakta vänja in hamstern vid Färskmat då hennes mage inte är van vid det och då kan hon må dåligt och få diarré och sånt, inte så kul det heller, utan ta små bitar i början :)

Cafesinner
5/5/16, 7:44 PM
#3

När mitt marsvin var sjukt och inte ville dricka så smetade vi lite banan"mos" på pipen och det funkade fint :) Annars kanske ta en mindre vattenskål, alltså något pyttelitet men stadigt som typ en äggkopp eller något?

Dvärgvädur
5/6/16, 7:06 PM
#4

Jag har bara vattenskålar. Min nuvarande sätter sig ofta i vattenskålen, han har gjort det hela sitt liv. Den är dock väldigt låg så det är bara fötterna som blir våta, men då får han allt skylla sig själv 😛

Om hon inte förstår sig på flaskan kan du se till att skålen är väldigt låg. Det är naturligtvis inte bra om hon badar i den men är det så att hon kan stå utan att pälsen blir blöt utan endast fötterna är det nog ingen fara.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[eliinmeyer]
5/6/16, 7:42 PM
#5

Om du vill testa på det där med låga skålar som #4 nämner så kan du ta ett lock till en burk och använda :)

Upp till toppen
Annons: