Annons:
Etikettguldhamster
Läst 854 ggr
Amun-Ra
2016-04-29 18:54

Får nog tänka om när det gäller Gecko

Jag har länge funderat över Gecko. Han är en mycket stiligt långhårig hamster. Han bits inte eller så, men han har en attityd som jag inte tycker är passande åt en avelshane och det är att han aggressivt drar in maten åt sig när man ger en godbit åt honom. Man får passa sina fingrar  när man ger honom en godbit. De övriga tar godbiten försiktigt ur handen.. Denhär opassande olaten har han haft sedan han kom hit…och det är en olat jag inte gillar och  jag tycker  inte det är passande till min avel. Så jag kommer antagligen att sälja honom och skaffa en hane som är som de övriga jag har här…😐

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
[eliinmeyer]
2016-04-29 20:30
#1

Kan du inte behålla honom som sällskapsdjur? Tycker själv att det skulle kännas fel att bara sälja sitt djur sådär, de är ju en del av familjen, en familjemedlem, annars använder man bara djuren som objekt, till för att avlas, inget annat. Nu vet jag inte hur det är annars men från hur det är från ditt inlägg tycker jag det är fel. Sen är väl inte det att han tar godiset snabbt från handet ett stort problem? Han bits väl inte?

[lillelull]
2016-04-29 22:36
#2

Ja fast när man avlar så måste man ibland ta beslut tror jag för att både skära ner på ett vis och ta in djur som passar till ens avel istället, eller jag vet inte men jag har iaf haft kontakt med en del uppfödare av andra djur också som kan sälja av en del vuxna djur som ex inte passar till avel av olika anledningar för att ta in djur som passar till avel istället, de är lite ja.. en avvägning tror jag man får göra. Annars blir det nog lätt så att man tillslut har väldigt många djur och då kanske man inte har plats till bra avelsdjur, så kanske TS tänker. Men jag bara spekulerar

[eliinmeyer]
2016-04-29 23:08
#3

#2 ja jag vet ju att man måste ha hamster som passar till aveln och att man kanske inte har plats till alla men tycker kanske ändå inte att man bara säljer sitt djur sådär, det är inget jag hade gjort i alla fall

ÄlskarHamstrar12
2016-04-30 14:14
#4

#1 nu när TS inte vill andvända gecko till avel vill hen kanske köpa en ny hamster i samma färg eller något, för att använda till avel. Då kommer TS få 1+ hamster vilken hen kanske inte har plats/tid/ råd med. :)

[eliinmeyer]
2016-04-30 22:30
#5

#4 ja jag förstår såklart det men ändå, känns fel

[lillelull]
2016-04-30 23:56
#6

Att vara uppfödare är lite speciellt. Man får ibland ta hårda beslut. 

Som ex min fina kanin Tuva,hon var 6 månader när jag köpte henne.
Hon skulle uppfödaren ha till avel/utställning men eftersom Tuva är lite för liten eller  det är hon, hon hade inte passat som avelsdjur, så då passade det inte så bra att ha henne till detta och även om det var ett tufft beslut för henne då hon såklart älskade lilla Tuva så fick hon ändå ta de beslutet då hon inte kan ha kvar alla djur hon tycker om, det kostar ju pengar och tar också en del tid och man måste ju ändå hålla igång sin avel på ett vis och få allting att gå runt och ha tid till det man ska inrikta sig på och då kan man inte ha kvar alla sina djur som man har bara för man älskar de.
Det är ju skillnad på att vara uppfödare och ha 40 djur hemma än att vara som du och jag och bara ha några stycken.
Vi är ju inga uppfödare så jag förstår hur du tänker och att du kan tycka det är fel ur din synvinkel.

Sen är ofta uppfödare måna om var deras djur hamnar och speciellt  med Tuva så fick jag såklart lova att hålla kontakt och skicka bilder och berätta hur det är med henne och vi hörs av och det känns bra för henne även om det var jobbigt så behöver hon ändå ha den platsen till andra kanske "bättre" avelsdjur.
Det gör inte Tuva till en sämre kanin eller en mindre älskad kanin men jag är väldigt glad att hon släppte henne till mig, jag visste att hon inte skulle sälja henne till vem som och jag hade varit där och hälsat på och vi sågs två gånger och allting kändes väldigt bra för både mig och henne och Tuva har det jättefint hos mig och det tycker uppfödaren också att hon har det. Så hon är väldigt nöjd med att hon fick komma till mig.

 Och jag är jätteglad att jag fick chansen att få Tuva.
Hon är en fantastisk kanin och ja jisses vad jag älskar henne ❤️🙂

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-01 00:05
#7

#6 ja du har rätt, när man har fler djur blir de åt inte samma sak och det går ju inte att behålla alla man älskar, men ja ur min synvinkel, hade det vart min katt eller hamster eller hund jag hade varit tvunget att sälja hade mitt hjärta nog gått i tusen bitar…

Cireea
2016-05-01 19:04
#8

#7 Tror du inte att det gör ont även för oss uppfödare att släppa iväg olika individer av olika anledningar? 😐
Vi är inte hjärtlösa, det är fruktansvärt jobbigt att placera ut hamstrar som man inte kan avla på av någon anledning. 

Ibland kan man även behöva placera ut en hamster som man gärna vill behålla men som man inte riktigt klickar med eller kanske en hamster som gått klart i avel som skulle behöva det där lilla extra, som man vet att den skulle få i ett eget hem utan andra hamstrar. 

Det är aldrig roligt att skiljas från en hamster oavsett anledning men som uppfödare måste man ibland sälja hamstrar och jag tycker inte det är något fel så länge det görs av rätt anledning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-05-01 20:11
#9

#8 det sa jag väl inte? Jag sa bara det att själv skulle jag inte kunna göra det för att jag hade blivit förkrossad och inte klarat det, då menar jag väl inte att alla som inte tänker som jag inte har något hjärta?

Cireea
2016-05-01 21:08
#10

#9 Jag har ingenstans i min text påstått att du kallat någon hjärtlös.🤔 Jag skrev bara att vi inte är hjärtlösa, det betyder inte per automatik att jag påstått att du skrivit det. 

Skulle uppskatta om du inte sitter och påstår saker jag inte skrivit.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-05-01 21:17
#11

#10 nej men du skrev "tror du inte det gör ont för oss också, vi är inte hjärtlösa" som om jag trott det. Som att du var tvungen att påpeka det för att jag skulle förstå att ni inte är det

Cireea
2016-05-01 21:22
#12

#11 Det är inte ens samma mening!! 😮Det är två helt olika meningar som inte på något sätt är sammankopplade. Jag påstår ingenting om dig eller det du skrivit.

Först ställer jag en fråga, det är en mening. Nästa mening börjar med att jag vill förklara att vi inte är hjärtlösa utan att för även oss uppfödare är det jobbigt. Dessa två meningar är helt separata och har INGENTING med varandra att göra. 

Det är du själv som satt dit ett kommatecken i meningen, om du läser igen så ser du att jag inte har något kommatecken. Vilket då betyder att jag inte ens tilltalade dig med den meningen utan skrev rent allmänt. 😎

Tack för mig i denna tråd, 
orkar inte med att folk hela tiden ska lägga ord i munnen på mig och hitta på egna meningsuppbyggnader när jag skrivit något helt annat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
2016-05-01 21:28
#13

#2 Presis så är det. Jag skall ha kullar av de som jag har och denna gången har jag ett bestämt antal djur som jag kommer att hålla mig till, och det är absolut INTE över 10 hamstrar. 2012 hade jag 32 hamstrar, samtliga av dessa pensionärer och ett par stycken kel djur, resten var avelsdjur. Dessutom har jag inte rum att ha mer än 10 hamstrar i mitt kontors rum där jag bor nu.🙂

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
[lillelull]
2016-05-01 22:56
#14

Hoppas du hittar ett fint hem till gecko 🙂❤️ #13

[eliinmeyer]
2016-05-01 23:25
#15

#12 hittar egna meningsbyggnaden, om de inte har med varandra att göra varför skrev du dem i samma meddelande. Två HEEELT olika meningar är typ "grodan är grön. Glass är gott." Men de två meningarna hörde ihop och jag tolkade det som att du antydde att jag sa att ni var hjärtlösa, men om du inte gjorde det, så ber jag väl om ursäkt då.

Amun-Ra
2016-05-02 00:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#16

#14 Jo det kommer han nog att få. Jag är väldigt noga med vem som de kommer till. Om någon i Stockholm vill ha honom som kel hamster så är det bara att hojta till. Åker över till Stockholm i November i år. Om ni bor annanstan så finns det säkert någon som kan transportera honom från djurtransport sidan.  🙂

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Amun-Ra
2016-05-02 00:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är stamtavlan. Han är blåbärare dessutom. 🙂

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[lillelull]
2016-05-02 05:19
#18

Åh så härliga bilder! Verkligen en härlig färg och han är så gullig! 😊🙂 
Så fort jag får lite bättre ekonomi så blir det MINST 1 guldis till. 
Var finns din uppfödning? 
* Planerar för framtiden* 😍

Amun-Ra
2016-05-02 17:31
#19

I Vasa Finland. Mitt emot Umeå och Skelefteå. Men brukar åka över på kryssning till Stockholm ibland från Åbo. Större båtar där än vad vi har här uppe vid kvarken. :)

Jo Gecko är gullig och har ett underbart nalle ansikte. Synd bara att han har sin lilla olat som inte är passande om man skall avla på hamstrar med harmoniska och änglalika temperament, för att få lugna harmoniska hamstrar, 😐

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Upp till toppen
Annons: