Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1223 ggr
[eliinmeyer]
2016-04-29 14:49

Övergångsfoder

Hej, jag har precis beställt hem ett nytt Foder till min hamster och behöver ju då göra övergångs Foder åt honom. Jag har två frågor. Hur mycket behöver man "blanda ut" det? Alltså tex först har man 1/4 av det nya, sen hälften, sen 3/4? Eller räcker det med att man kör hälften med en gång? Och andra frågan är hur länge behöver man hålla på med övergångsfodret? En vecka? Några dagar? Osv :)

Annons:
ÄlskarHamstrar12
2016-04-29 14:56
#1

Tror inte man ska kära hälften på en gång :)

ÄlskarHamstrar12
2016-04-29 14:56
#2

Menade självklart köra

[eliinmeyer]
2016-04-29 22:01
#3

#1 ska man köra 1:400/4, 2/4, 3/4 sen hela?

[eliinmeyer]
2016-04-30 12:20
#4

Oj vad hände där 1/4, 2/4, 3/4 *

ÄlskarHamstrar12
2016-04-30 14:11
#5

Vet tyvärr inte :)

[eliinmeyer]
2016-05-01 00:07
#6

Ingen som vet något? Jag tänker att jag ska köra på övergångsfoder i en vecka, sett att folk som håller på med uppfödning och sen säljer hamster med övergångsfoder ger så att det räcker så länge, sen kanske jag kan ha 1/3, 2/3, 3/3? För då tar det inte så lång tid men inte heller så snabbt? Låter det bra?

Annons:
Evovva
2016-05-01 07:15
#7

Börja med 1/4 i några dagar och sedan 2/4 i ca 1 vecka. Sedan kan du byta ut allt om hon inte är lös i magen.

[eliinmeyer]
2016-05-01 10:58
#8

#7 varför så länge dock? När uppfödare skickar med mat så gör de att de ska hålla i en vecka, inte flera veckor? Men sen tror jag inte han har en sån känslig mage heller, jag bytte ju som sagt Foder när han kom hem till mig utan övergångsfoder då jag inte visste att man skulle ha det, sen har jag gett honom grönsaker i kanske lite för stora mängder innan han hunnit vänja sig (då jag inte visste att man skulle ha mindre mängder för att dem ska vänja sig) och då bara han inte heller blivit dålig… Tror du inte att göra 1/3, 2/3, 3/3 borde räcka?

Evovva
2016-05-01 16:55
#9

Alla hamstrar har olika känslig mage. Men som jag skrev det så är det drygt en vecka och det är inte länge.  Jag kör inte snabbare än jag skrev för att vara säker på att dom inte blir dåliga.

Jag byter hellre i lugn takt för att ha en frisk hamster. 

Men du gör som du vill.

[eliinmeyer]
2016-05-01 20:09
#10

#9 att köra först lite, sen lite mer och sen allt är väl inte så lugnt…?

Miikaeela
2016-05-02 00:40
#11

#10 Det är så det ska gå till vid foderbyten! Man ska växla lugnt, annars kan en liten hamstermage bli dålig om foderbyten sker allt för fort! Det kan finnas någonting i det nya fodret som hamstern inte är van vid och därför ska man öka mängden långsamt. Det fungerar på samma sätt för alla slags djur!

[eliinmeyer]
2016-05-02 08:15
#12

#11 så man ska först ha lite, sen hälften, sen efter ett tag kan man ta allt på en gång. Min mat tar snart slut så får se hur mycket övergångsfoder jag får..

Miikaeela
2016-05-02 12:04
#13

Ja du ska ju blanda ut det nya fodret med det gamla successivt. Så jag skulle ta först lite i ca.3 dagar, efter 3 dagar öka lite till och öka hela tiden tills det gamla fodret är Slut.

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-02 14:42
#14

#13 det kommer nog vara slut redan efter tre dagar

Miikaeela
2016-05-02 15:00
#15

Då vet du till nästa gång att köpa nytt Foder i tid om du ska göra fler foderbyten :) Antingen klarar din hamster Foder bytet bra eller så kan det faktiskt hända att hen blir sjuk. Håll koll på så att hon/han inte får diarré för det kan bli allvarligt om en hamster går med diarré för länge ( leder oftast till vätskebrist och näringsbrist).

[eliinmeyer]
2016-05-02 16:38
#16

#15 aa jag visste sedan ett tag tillbaka att det började bli bråttom men hittade verkligen inget bra Foder och när jag väl gjorde det kunde jag inte beställa det och massa annat mas, men jag tror det kommer gå bra, han har tålt annan mat han inte varit van vid förut bra så! :)

Evovva
2016-05-03 09:39
#17

Varför blandar du inte eget Foder?? Då vet du att du har ett bra Foder och behöver inte byta.

91Marran
2016-05-03 10:02
#18

#17 kan vara svårt det med. För blandar man fel, så att det inte passar hamstern då måste man fixa ett nytt recept och blanda nytt. Passar inte det man köper hamstern så är det lättare att bara slänga och att köpa nytt. Det är inte helt lätt att få till värdena som man vill ha dem.

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-05-03 10:25
#19

#17 sen är det väldigt svårt att hitta recept tycker jag och ingridienser till det. Plus att det kommer vara väldigt dyrt att köpa in ingredienserna och även om man tjänar på det i längden så gäller det ju att ha pengarna där och då

Evovva
2016-05-04 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här är ett bra recept jag fått av en uppfödare. Det som är ovanför strecket är om man har många hamstrar. Under sträcket om man bara har en eller två.

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-04 11:23
#21

#20 ja du har lagt upp det förut på en annan tråd jag gjort, men ingredienserna verkar omöjliga att hitta, sen så har du ingen näringsvärden och själv väljer jag att inte lita blint på att det är bra, bara för att det kommer från en uppfödare, utan vill ha näringsvärden så jag verkligen är säker på att maten är bra :)

Miikaeela
2016-05-04 13:11
#22

På SHF finns ett recept på rekommenderad blandning för hamstrar, den blandningen använder sig min uppfödare också av och ska själv blanda ihop det någon gång!

[eliinmeyer]
2016-05-04 14:29
#23

#22 tycker det verkar jobbigt också att blanda eget, man får se till att inte glömma något, få rätt mängd osv, enklare att bara köpa ett som har bra värden :) sen är jag lite lat också hehe

Evovva
2016-05-04 18:54
#24

Hur enkelt som helst att blanda. Vad är det du inte hittar?? Om det står tex spannmål: Så kan man ju ta de sorter man hittar men att mängden blir den som står. Samma med de andra som det står flera sorter på. Både jag och uppfödaren som jag fått det av har friska välmående hamstrar som mår toppen även den uppfödare hon i sin tur fått det från.

Det är praktiskt då man inte behöver tänka på övergångsfoder hela tiden.

[eliinmeyer]
2016-05-04 19:47
#25

#24 tex underlatblandning? Hur vet manvilken man ska ha, finna massa olika, gräsfrö, vad är det liksom, tistelfrö, ogräsfrö, örter (finns massa olika), dinkel osv, aldrig hört talas om dessa grejer. Vill ändå ha näringsvärden, för min hamster har haft ett Foder nu som inte hade så bra värden men han mådde bra ändå, de måste inte visa så tydligt i beteendet om de får bra mat eller inte. Sen så kommer jag förhoppningsvis inte behöva göra mer övergångsfoder nu när jag hittat det här som är bra, utan kommer försätta köpa det, inte så att man köper olika Foder varje gång direkt

Evovva
2016-05-04 22:50
#26

Tistelfrö  kan du ta bort och ta sesamfrö istället Det som är viktigt är att om du blandar ska du ta 300g av dessa fröer tillsammans som står efter vikten. Vilka kan du välja själv samma med de torkade örterna. Du kan ta vilka torkade örter du kan få tag på.

[eliinmeyer]
2016-05-04 22:54
#27

#26 verkar himla krångligt bara, enklare att bara köpa ett Foder :)

Annons:
Evovva
2016-05-05 10:25
#28

Inte det minsta krångligt och hamstrarna brukar gilla det mer än färdigköpt.

[eliinmeyer]
2016-05-05 11:10
#29

#28 kommer ändå köra på färdigköpt :)

91Marran
2016-05-05 12:29
#30

Evovva: så tistelfrö och sesamdrö har samma värden? Har alla torkade örter samma värden? #5 20-40g har du dubbelt så mycket så förändras värderna en hel del. Alla spannmål har olika världen! Skulle aldrig våga ge ett Foder som jag inte vet vad det är och vad jag bör förväntas av det. Jag hoppas för din hamsters skull att något värde blir vettigt i alla fall. Min första hamster fick i början kaninpellets (blev rådd till det av en så kallad hamsterkunnig) och mådde bra på det, så man kan lätt luras. När jag blandar mitt, så är jag viktig med att köpa precis samma märke, för olika märken skiljer sig från varandra. Jag tar alltid precis på grammet. Du skriver i princip att man kan blanda ihop lite som man känner för, men så är det inte. Om nu åtminstone två uppfödare gör så så vågar inte jag köpa från uppfödare i framtiden. Finns till och med de uppfödare som blandar efter vad som finns hemma, byter flera ingredienser varje gång. Uppfödare skall vara förebilder! Vet man inte hur man blandar Foder till hamster, låt bli. Skriv gärna vilka uppfödare det är som använder detta receptet så att man slipper bojkotta alla.

Mvh
Mig

Evovva
2016-05-05 15:35
#31

#30 Så då menar du att du inte heller skulle blanda efter SHF:s  Foderblandning?? Det står ju inte vilket märke på underlatfrö blandningen och torrfoder för hund. 

Sedan är ju då värdena då bara ca värden. 

Jag litar på min uppfödare då hon varit verksam i så många år och hennes hamstrar alltid fått framskjutna placeringar på utställningar. 

Men det är upp till var och en att bestämma om man vill blanda eget och om du hade läst och kollat receptet så ser du hur jag minskat då jag behövde göra en mindre mängd så ser man att jag råkat skriva fel på den det ska inte vara 20-40g utan 30g. Alla kan skriva fel.

91Marran
2016-05-05 16:30
#32

Ser nu när jag dubbelkollade att det skulle ha varit 30g. Kopplade inte ihop att det var fel först. Den är säkert helt ok om man blandar precis som de gjorde. Alltså med rätt sorts hundmat och undulatfrön. Alla hundmatssorter innehåller inte samma saker och ger då olika slutvärden. Tittade på deras recept nu. 47% kolhydrater, har de skrivit fel eller stämmer det? De ska ju ha minst 65%. Måste vara en felskrivning väl?

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-05-06 00:04
#33

#32 det var det jag var förvirrad över också när jag såg deras recept, att deras värden inte riktigt var så som de ska va, eller som alla säger att maten ska ha när man letar efter ett bra Foder, så blev lite ifrågasättande

Upp till toppen
Annons: