Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1002 ggr
Sonso
2016-04-25 20:32

Nervös hamster?

Hej allihopa!
Tror detta har tagits upp ett antal gånger här på sajten, men tar upp det än en gång.

För några dagar sedan köpte jag och min syster varsin hamster från en uppfödare, de var väldigt glada och framåt hos uppfödaren och verkade inte rädda eller liknande. 
Nu när vi har tagit hem hamstrarna och det har fått bo in sig i varsin Bur hos oss är min systers hamster väldigt framåt och vill hälsa, medan min nästan bara ligger i sitt hus och vågar inte gå fram till min hand när jag sätter ner den i buren. De gånger jag har haft hamstern i handen har den "små nafsat" i mina händer. Vad betyder det?
Jag har även testat att lägga godis i handen men han verkar inte intresserad av det heller. 

Har ni några tips på hur jag ska göra för att få sådana hamstrar uppfödaren verkar ha haft hemma och som är handtama utan att bitas? 

Tack på förhand! :)

Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se

Annons:
Alvi_bs
2016-04-25 21:09
#1

Hej!

Det kan vara så eftersom att hamstern är ny och kanske lite förvirrad eftersom den har fått en ny Bur. Och ett tips för att få ut hamster ur huset, rör och skaka på ett ställe i höet och låt den sakta sakta komma fram och när den kommit fram sträcker du försiktigt ut handen och låter den lukta. När du gjort det i några veckor kommer du se att hamstern kommer upp på din hand och då lyfter du försiktigt på handen och så upprepar du det till hamstern blir handtam. 

OBS!

Det gör inget om din hamster nafsar du kommer se att hamstern slutar nafsa på din hand när den börjar bli handtam och känner dig!

[eliinmeyer]
2016-04-26 10:16
#2

Du måste låta hamster få vänja sig vid sin nya Bur så börja inte med den med en gång, det blir väldigt stressigt för den och det blir nog bara negativt. Låt det gå några dagar med så liten fysisk kontakt som möjligt, bara ge mat och vatten då och sen kan du börja hälsa, sträcka fram godis osv. Då känner sig nog hamster mindre stressad och rädd och vågar komma fram mer

fannybany
2016-04-26 10:19
#3

Det tog nästan två månader innan min hamster gick att hålla på med. Vissa tar bara längre tid. Min var inte ett dugg intresserad av mat, men nu när hon växt till sig är hon matvrak! Hon är fortfarande lite feg o vill inte vara i handen, men ha tålamod! Vet att det är riktigt drygt att vänta men det kommer. Fortsätt greja i buren.

Amun-Ra
2016-04-26 15:10
#4

Jag brukar ha som rägel att låta den stadga sig med sin nya omgivning när den flyttat hem till mej. Gambler kände sig hemma omgående och ville gosa med mig samma dag som han flyttade in, medan Gecko behövde två dagar på sig och Snuggles en hel vecka innan han kände sig hemma. Hur fort de känner sig hemma beror på hamstern. Först måste de lära känna igen din lukt och bli van med det. Det gör man bäst med att ge en godbit från din hand, genom att hålla i  godbiten med fingret. De behöver också  bli vana med din röst, så dagen efter de kommit hem så brukar jag ta med buren till rummet där jag är och har buren framför mig, när jag sitter framför tv, talar till den lite nu som då mellan mitt tv tittande. Eftersom buren är nära så kan den titta på mig och ta en bra titt på hur jag ser ut, samt printa in min lukt och mitt ljud. Hantering börjar jag med när jag ser att de har lugnat ner sig efter att de har kommit hem. Sedan öppnar jag burlocket och smeker lätt på ryggen..då märker jag väldigt fort om de spänner sig eller är avslappnad. En avslappnad hamster nappar inte i försvar  om den känner sig trygg… Det krävs tålamod och jobb att få en ny hamster att lära känna dig, omgivningen, ljuden ,lukterna för att känna sig trygg nog att sedan kunna njuta av din närhet ,gos och kel. 😃 Och när de väl är där, lärt känna dig, lukterna, ljuden mm, då blir de lugna och då blir de nöjda både med matte och sig själva, och kan njuta av mattes kel och kärlek till fullo. Vi går ju inte direkt ock kryper in i en främlings armar för lite gos och kramar och stannar där en lång stund heller, vi vill ju gärnä känna dem först så vi kan känna oss trygga med denna person..

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Upp till toppen
Annons: