Annons:
Etiketttillbehör
Läst 885 ggr
Miikaeela
2016-04-24 20:22

Vattenflaska som ändrar form vid kontakt med kokhett vatten?

I förra veckan köpte jag lite begagnade hamster hus etc. Idag skulle jag tvätta av dom en extra gång och la dem i handfatet och hällde över en massa kokhett vatten för att döda eventuella bakterier. Köpte dels en vatten flaska i plast som jag hällde ner en del av det kokheta vattnet i, då blev plasten väldigt mjuk och hela flaskan ändrade form när jag hällde ur vattnet för att jag råkade klämma åt den. Fick då koka upp nytt vatten och hälla ut vattnet försiktigt så att formen skulle återgå till det normala. Tänkte fråga er om ni tror att det är farligt att ha denna flaska till hamstern? Vad jag vet så ändrar inte de "vanliga" Midi classic flaskorna form vid kontakt med varmt vatten?

  • Redigerat 2021-05-29 15:25 av Herveaux
Annons:
[eliinmeyer]
2016-04-24 23:41
#1

Det är så med plast, de smälter när det blir varmt, eller blir mjukare i alla fall, beroende på hur många grader varmt det är. Så det är ingen fara. Kanske bara är good av tunnare plast så den mjukar upp sig lättare :)

Miikaeela
2016-04-25 00:22
#2

Jo det förstår jag! Tänkte mer på att eftersom plasten är mjukare så att säga, släpper den ifrån sig mer kemikalier/partiklar än vad en flaska i hårdare plast gör? Kanske inte har någon betydelse då man inte ska ha kokande vatten i flaskan men bättre att fråga än inte alls! ;)

[eliinmeyer]
2016-04-25 07:36
#3

Nej jag tror inte det är någon fara :)

Upp till toppen
Annons: