Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 789 ggr
Den vilda djungelkvinnan
4/24/16, 3:50 PM

Jättestor guldhamster?

Hej!

Jag har en guldhamsterhane som är ca 7 månader som jag köpte i en djuraffär. Jag tycker att han är väldigt liten! Men jag har hört tidigare att det är vanligt när man köper en utan stamtavla.

Nu lever förhoppningsvis vår lille skit ett bra tag till men när han sen kolar vippen så skulle jag vilja ha en riktigt stor guldhamster. Finns det uppfödare med mål att avla fram stora hamstrar (utöver friska givetvis)? Hur stor är er största hamster? 

Mvh,

Den vilda djungelkvinnan

Annons:
[eliinmeyer]
4/24/16, 4:08 PM
#1

Du kanske ska sikta på Marvin istället om du vill ha en riktigt stor hamster XD

[eliinmeyer]
4/24/16, 7:56 PM
#2

Marsvin skulle det stå haha, men jag tror inte riktigt man kan kontrollera storlekarna på det sättet, utan man får ta det man får, sen tror jag inte riktigt att det är någon som siktar in sig på att få stora hamstrar…?

ÄlskarHamstrar12
4/24/16, 8:24 PM
#3

Antar att om man avlar på stora hamstrar så kommer bebisarna så så småningom stora? Så jo jag tror faktiskt vissa gör det :) #2 Och ja det är oftast så att grossisthamstear är mindre än hamstrar från uppfödare

Miikaeela
4/24/16, 8:34 PM
#4

På samma sätt som människan har gener för olika anlag så har hamstrar också det. Är dock inte insatt i om hamstern har någon typ av gen som gör den "större", "mindre", "fetare" eller "smalare". Alla hamstrar jag sett har i regel varit lika stora. Men tror att det är fullt möjligt att få större hamsterungar om föräldrarna är lite större. Det kan ju också vara så att en hamster unge fått en mutation i sina gener som faktiskt gör att den är större och detta skulle man kunna utnyttja för att få större ungar. Men jag spekulerar bara! ;)

[lillelull]
4/24/16, 9:59 PM
#5

Tycker målet ska vara att få en härlig glad frisk tam hamster istället för stor hamster. 
Honor är ju större än hanarna och då kanske du kan sikta in dig på det om du vill ha en större hamster men det finns ingen garanti på hur stor en hamster kommer bli.
Hur mycket väger din hamster? 
Min är född i dec och väger ca 150-155  gram och är från uppfödare.

Evovva
4/24/16, 10:07 PM
#6

Har en hona från uppfödare som snart är ett år och väger drygt 150g . Det räckte till att hon tog hem det mesta i Sm 2015.  Så kan definitivt säga att storleken spelar ingen roll, 😉

Annons:
Cireea
4/24/16, 10:30 PM
#7

Vad jag förstått det som så brukar de stora guldhamstrarna, nu snackar vi alltså hamstrar runt 300g, leva kortare tid än de som väger lite mindre.

Tidigare fanns det många som avlade på storlek och det var ju enorma hamstrar, men dom levde också kortare. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
4/24/16, 11:38 PM
#8

Aa det kanske går då att avla dem till större men ser inte meningen med det. Dock tycker jag det skulle verka konstigt om någon siktade in sig på att avla fram stora hamstrar? Känns inte som att det är så många som letar efter det direkt

Miikaeela
4/25/16, 12:27 AM
#9

#8 håller helt klart med! Trots att det är möjligt så betyder det inte att man SKA avla på det. På samma sätt som jag är emot att man avlar på hundraser med trånga luftvägar, finns ingenting positivt med det. Man gör det enbart för människans skull, för att vi tycker det är "gulligt"….

[Ingunn_1969]
4/25/16, 11:14 AM
#10

Några av mina har blivit väldigt stora, har flera honor som är runt 300 gram utan att vara överviktiga. Det är inte alls bra. Inre organ är inte större än det normala och hjärta och lungor kan få svårt att arbeta med en så stor kropp att försörja. De har också svårare att bli dräktiga. Sen så vill ju gärna vi uppfödare ha djur som är bra i storleken, dvs inte för små, större djur är snyggare och maffigare, helt enkelt, men som alltid är lagom bäst. Just storleken är något som diskuteras internationellt mellan alla uppfödare emmelanåt, och genomgående verkar de flesta tycka att vi skall vara försiktiga med dessa extra stora hamstrar och försöka avla klokt, dvs om de skall gå i avel se till att välja partners som ger mindre ungar.

Tycker faktisk överlag att hamsteraveln är sund, det råder stor enighet om att hamstrar i första hand skall vara sunda och friska. Övertypade och extrema djur döms ner hårt på utställningar, det gäller både guld och dvärg, så det löner sig aldrig att avla mot ytterligheterna så som det kan se ut inom andra djurslag.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Cireea
4/25/16, 11:17 AM
#11

#10 Precis, så var det! Tack Ingunn! 🙂
Minns att jag pratade om det här med andra uppfödare för inte allt för längesen och då pratade vi också om det du nämner i ditt inlägg.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Den vilda djungelkvinnan
4/25/16, 2:47 PM
#12

Tack för alla svar! Jag vet inte vad min hamster väger faktiskt men han är inte stor iaf. Ja ska jag ha en hamster efter denna så blir det en hona. Trist att de större lever kortare.. Jag får helt enkelt köpa en "vablig" hona av en bra uppfödare nästa gång.

Miikaeela
4/25/16, 4:54 PM
#13

#12 bra att väga sin hamster regelbundet för att hålla koll på förändringar. Större viktförändringar kan bero på sjukdom. Det viktigaste är ju att hamstern i sig är frisk och mår bra :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: