Annons:
Etiketthamster
Läst 1748 ggr
Denicet
2016-04-22 21:27

Båda hamstrar dog inom 3 dagar

Hallå på er. Gjorde ett inlägg här igår om att min 3 månader unga guldhamster dog utan förvarning. Idag när jag kom hem från jobbet hittar jag min dvärghamster död. Visserligen var hon 1,5 år så det är väl mer "okej". Jag pussade och gosade med båda dagarna innan de dog, kan jag ha något med det att göra? Jag har inte bytt Foder eller matat dom med något annorlunda. Dom bor i varsina burar och har inte hälsat på varandra.

Annons:
Corgitok
2016-04-22 21:52
#1

Vad tråkigt! :(

Köpte du hamstrarna från en djuraffär? De kan ha kommit från grossister som inte avlats på ett sätt som är bra och därför fått ett så kort liv.

Men konstigt att de dog så samtidigt. Brukar rummet vara kyligt under natten? De kan ha fått en svår förkylning och därför kanske dött?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Dvärgvädur
2016-04-23 07:38
#2

Det känns ju logisk om det hade med något att göra. Eftersom att din guldis var från uppfödare och väldigt ung kan det kanske finnas någon anledning och inte att den dog helt plötsligt. Att din dvärg också gick bort kan tyda på att det är något fel. Det behöver inte vara din skötsel utan snarare något du har i buren.

Hade du samma Bottenmaterial i båda burarna och vilken sort i så fall? Har hört om några som blivit av med sina hamstrar kort  efter varandra och då har det berott på underlaget i buren.

Beklagar verkligen sorgen! 😕

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Denicet
2016-04-23 07:55
#3

#1 har inget minne av att de stått kallt men det kan vara mycket möjligt. #2 jag hade samma Bottenmaterial som jag haft senaste åren, bottenströ från Doggmann. Tycker det är så hemskt att jag inte fick "hämta" mig fån Skares död innan min lilla Nova dog :( men i vilket fall hämtar jag en ny bebis 8/5, som tanker var att hon skulle vara sällskap till Nova…

[eliinmeyer]
2016-04-23 09:48
#4

Du hade ingen hamster vadd i buren?

Denicet
2016-04-23 10:07
#5

Jo, till båda… Har haft det i 6 mån till dvärgen och sen guldhamster kom till mig… Läste igår att de kunde dö av det :(

Evovva
2016-04-23 11:27
#6

Då kan nog hamstervadden vara boven i dramat. Ha aldrig hamstervadd till hamstrarna. Det är lätt att den fastnar både som trådar rund benen som stryper åt blodflödet eller att det fastnar i kindpåsar så dom kan kvävas. Jätte tråkigt att du fått uppleva att båda dött så nära varandra. Men använd hushållspapper eller toapapper som bomaterial istället.

Annons:
[eliinmeyer]
2016-04-23 14:41
#7

Ja då kan det vara vadet som är dödsorsaken, synd att du var tvungen att lära dig det på det hårda sättet. Vanligt toapapper funkar som bo material som #6 säger :)

91Marran
2016-04-23 17:55
#8

Fast troligtvis så blev de nog smittade av något. Desinficera noga överallt där hamstrarna har varit. Dör de av vadd så syns det ju.

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-04-23 18:58
#9

#8 hur syns det?

91Marran
2016-04-26 11:47
#10

#9 kvävs de av vadd i kindpåsarna så finns ju vadden i munnen/kindpåsarna. Trasslar den in sig i vadden och dör så är den ju intrasslad i vadden.

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-04-26 11:55
#11

#10 de kan väl ha råkat svalt en tråd som fastnat inne i något organ?

91Marran
2016-04-26 12:07
#12

#11 fast oddsen av att båda skulle dö av det inom tre dagar är inte så stor. Så bäst att gå efter värsta senariot och sprita allt alternativt använda virkon. För att sprida tänkbara smittor är inte att rekommendera, man blir inte så populär då. Men jag antar att ts spritade allt direkt.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: