Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1939 ggr
Denicet
2016-04-21 14:34

Hamster dog 3 månader gammal

Hej. Som rubriken säger, min guldhamster dog inatt helt plötsligt. Han var ute ur buren i min famn dagen innan, han var pigg och alert. Visade inga symptom på sjukdom eller liknande. Jag undrar hur canligt detta är och vad orsaken KAN vara… Han är köpt hos uppfödare, han stamtavla på honom. Är så himla ledsen och hjärtekrossad :(

Annons:
Miikaeela
2016-04-21 15:18
#1

Det skulle kunna vara i princip vad som helst eftersom hamstern inte visade några tydliga symptom. Han kan ha varit sjuk (då hamstrar är bytesdjur visar de inte symptom på att dom är sjuka förrän det gått långt och kan vara försent). De är också känsliga mot exempelvis stress och det kan ha varit en hjärtattack. Hamstrar kan också gå i Dvala om buren står på en dragig plats men jag antar att du är säker på att den somnat in. Tråkigt när det händer men det är livets gång.

Roonja
2016-04-21 20:12
#2

Vem är han ifrån? De flesta uppfödare låter dig få en ny om något sådant händer. Usch vad tragiskt. Hjärtattack och stroke är tyvärr vanligt hos hamstrar.

Cireea
2016-04-21 20:56
#3

Jag skulle kontakta uppfödaren! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[evilewa]
2016-04-21 21:57
#4

#0 Som #3 säger, kontakta uppfödaren direkt. Dels av skälet att uppfödare brukar vilja ha koll på vad som händer med hamstrar de säljer om de avlar på de linjer som finns hos den hamster som dog. Kan vara något genetiskt som man vill upptäcka i tid. Jag köpte en hona från en uppfödare där det kort därefter visade sig att hon saknade framtänder i överkäken. Jag trodde att hon slagit i något till en början och fick rådet från uppfödaren att ge henne Barnmat och att tänderna förmodligen skulle växa ut inom 1-2 veckor igen. Tänderna kom inte tillbaka och jag tog henne till en veterinär som meddelade att hamstern inte hade tandanlag i överkäken , vilket är genetiskt. Mitt tips är att kolla med en veterinär som kan smådjur. Det andra frågan är om hamstern fått i sig något olämpligt i matväg?

Dinoo
2016-04-22 09:21
#5

åh samma sak hände med mig. Det är så hemskt när det händer

Upp till toppen
Annons: