Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes och köpes 28 - Nyfiken i en strut
28 - Nyfiken i en strut

Köpa Hamster

2016-01-10 08:01 #0 av: [Zachapacka]

Hejsan

Jag funderar på att köpa en hamster. Det som verkar intressant med just hamstrar är att de ska leva ensamma vilket känns mycket praktiskt. Så jag vill bara ha en massa fakta om hur man sköter om en hamster och vad man ska titta på när man köper en. 

Är det ok att köpa en stackars övergiven hamster på blocket? Eller ska man inte det av någon anledning? 

Hur länge lever de?

Vad äter de?

Tack på förhand

Var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg. /Kafka

Anmäl
2016-01-10 10:46 #1 av: ÄlskarHamstrar12

1.Det är okej att köpa hamster ifrån blocket men hälsa på hamstern, fråga om den har stamtavla, kolla om den är frisk, kolla temperamentet. Eftersom detta är dock din första hamster tycker jag att du ska välja någon redan tam.
Fördelen med att om det finns stamtavla brukar det oftast inte finnas några sjukdomar, hamstern brukar leva längre och aveln brukar vara iallafall lite mer genomtänkt. ( man kan ju kolla bak på stammen och se om det finns några sjukdomar)

Annars kan du ju köpa äldre omplaceringhamstrar, dom brukar vara lugnare än yngre hamstrar :)

2. En hamster lever normalt 2-3 år

3. Hamstern ska ha fri tillgång till torrfoder( jag brukar ge ca en matsked per dag och det brukar räcka utan att fylla på) men innan du fyller på tänk på att en hamster hamstrar! Sedan kan man ge dom lite grönsaker/ frukt varje dag och ibland kan man ge saker med protein såsom te.x köttförs, pasta eller mjölmask 2 ggr i veckan! ( rätta mig om jag har fel där)

Anmäl
2016-01-10 11:36 #2 av: Belzebubble

Jag köpte min första hamster på blocket! Mest av okunskap. Jag tänkte "hur svårt kan det vara egentligen?". Det var först efteråt som jag läste på ordentligt om hur tar man hand om hamster och vad är viktigt att tänka på. Jag hade tur då min hamster är trevlig, tam och frisk! Men jag inser att på grund min okunskap när jag hämtade den kunde det har blivit mycket värre!

Jag skulle rekommendera dig att vända dig till en uppfödare i närheten (eller inte, ibland går transport att lösa!). Du får en hamster som du vet har hanterats på rätt sätt, en stamtavla där du lätt kan se hur andra individer i familjen har blivit och framför allt får du support från uppfödaren som kommer med goda råd förhoppningsvis under hela hamsters liv!

Anmäl
2016-01-10 14:35 #3 av: [Zachapacka]

Tack så mycket :)

Har lite till frågor här, förlåt om jag är för jobbig xD.

Vad ska de finnas i en hamsterbur, och hur stora ska de ungefär vara? De köpta burarna jag ser på blocket ser ju super små ut och hamstar i det vilda burkar väl göra massor av långa tunnar i marken och de känns som att de inte skulle få plats att röra på sig ordentligt i en liten bur. Eller det kanske är därför man har ett hjul i buren?

Går det att bygga en bur själv i trä och täta kanterna med silikon eller något sånt? Eller gnager de sig ut om de är trä? För jag tänkte isåfall bygga en egen bur, ha plywood på tre sidor och sen plexiglas fram?

Anmäl
2016-01-10 15:25 #4 av: Dvärgvädur

Buren ska gärna vara så stor som möjligt, ett bra alternativ är att köpa ett akvarium på blocket. Det brukar gå att hitta rymliga och bra akvarium väldigt billigt om de av någon anledning inte kan användas till fiskar längre, om de läcker t.e.x. Eftersom hamstrar springer flera kilometer per natt för att jaga föda i det vilda., därför har man hjul. För att hamstern ska kunna springa så mycket som möjligt helt enkelt.

Storleken på buren beror på storleken på hamstern, men det verkar som att du är intresserad av att ha hastern ensam? Då är det antingen guldhamster eller kinesisk dvärghamster du ska kolla på, och de brukar behöva lite mer plats eftersom de är lite större. Finns jättemånga trådar och artiklar angående burinredning som du kan kika in på!

Hamstrar ska alltid ha mycket tillgång till bottenmaterial, som du sa, gräver de oftast tunnelsystem  de har tillgång till det. Alla är ju olika individer och vissa har större grävbehov än andra. 

Ditt burförslag låter bra! Vet att det finns fler som har byggt egna burar av trä och plexiglas här på forumet så vi får hoppas att de med mer erfarenhet angående burbyggen kan svara på det :D

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Anmäl
2016-01-10 15:57 #5 av: [Zachapacka]

guldhamster eller kinesisk dvärghamster, det ska jag komma ihåg.

Vad kan man ha som bottenmaterial? Är det bra och blanda och ha ett ställe med typ sand och något annat ställe med spån? Så att det blir lite variation liksom. 

Anmäl
2016-01-10 16:57 #6 av: [Zachapacka]

förresten, är det någon större skillnad på honor eller hanar? Vilka är tamast, eller spelar det ingen roll vad de har för kön?

Anmäl
2016-01-10 17:36 #7 av: ÄlskarHamstrar12

•Är det någon större skillnad på hanar och honor?
Honor brunstar var 4:de dag och då kan det lukta lite starkt ( mina 2 tidigare hamstrar var honor och jag kände ingen särskild stark lukt)
Vissa säger att hanar är lite lugnare i temperamentet men det är olika för varje individ. Sedan beror det mycket på föräldrarna och Aveln :) En hane kan vara jätte sprallig ( min hane är ett energiknippe) medan honor kan vara jätte lugna, allt beror på individen!
________
Vad kan jag ha för spån?
Det finns massa olika att välja på, vissa mer gräv vänliga än andra. Det funkar att ha en liten del av buren i sand(där kan dom gräva) och resten te.x toalett, spån, allspån eller careftesh. hamstrar uppskattar även jord, de flesta hamstrar älskar att gräva i jorden! Samma sak här, du kan lägga en liten del av buren fullt med jord och resten te.x spån :)
______
Oftast är hamsterburar för små. Så jag rekommenderar akvarium/terrarium eller ikea SAMLA låda som bur :)

Anmäl
2016-01-10 17:36 #8 av: ÄlskarHamstrar12

•Är det någon större skillnad på hanar och honor?
Honor brunstar var 4:de dag och då kan det lukta lite starkt ( mina 2 tidigare hamstrar var honor och jag kände ingen särskild stark lukt)
Vissa säger att hanar är lite lugnare i temperamentet men det är olika för varje individ. Sedan beror det mycket på föräldrarna och Aveln :) En hane kan vara jätte sprallig ( min hane är ett energiknippe) medan honor kan vara jätte lugna, allt beror på individen!
________
Vad kan jag ha för spån?
Det finns massa olika att välja på, vissa mer gräv vänliga än andra. Det funkar att ha en liten del av buren i sand(där kan dom gräva) och resten te.x toalett, spån, allspån eller careftesh. hamstrar uppskattar även jord, de flesta hamstrar älskar att gräva i jorden! Samma sak här, du kan lägga en liten del av buren fullt med jord och resten te.x spån :)
______
Oftast är hamsterburar för små. Så jag rekommenderar akvarium/terrarium eller ikea SAMLA låda som bur :)

Anmäl
2016-01-10 17:41 #9 av: [Zachapacka]

#8 tack så mycket. jag återkommer om jag kommer på fler frågor :)

Anmäl
2016-01-10 17:42 #10 av: ÄlskarHamstrar12

Vad ska det finnas i en hamsterbur:
Det måste finnas:
Hus ( av naturmaterial)
Vattenflaska/vattenskål
Matskål
Bottenmaterial

Du ska inte ha:
Hamstervadd
Plasthus
Mineralsten/ saltsten

Sedan kan du även ha
Sandbad
Mycket spån
Leksaker ( te.x rör)
Hjul (väldigt viktigt enligt mig men välj ett stort!!)
Bomaterial

Anmäl
2016-05-18 21:33 #11 av: samuel-k

#4 rätta mig om det är fel(blivande hamsterägare för första gången) men är inte kinesisk en egen sort och tllhör inte dvärghamster??

Anmäl
2016-05-18 22:04 #12 av: Rutabaga

#11 Den kinesiska hamstern tillhör släktet Cricetulus (råtthamstrar), medan Campbells, vintervita och Roborovskis tillhör Phodopus, men alla kan räknas som dvärghamstrar på grund av deras ringa storlek helt enkelt. Jag brukar dock bara säga kinesisk hamster för de är så pass olika Phodopus-arterna.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.