Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 3222 ggr
hansterspyro
2015-09-01 21:50

Spottar ut maten.

Mina två rysk vintervita (Lucy&Polly) har börjat spotta ut maten när jag har dom i handen. Dom är båda jätte fina tama och snälla dom har somnat i min hand några gånger. Dom är alltid jätte lungna när dom är i min hand. Men ibland spottar dom bara ut maten när dom sitter lugnt i handen. Lucy kan ha gjort detta ungefär Fyra gånger varav två när dom varit tillsammans i handen. Och Polly har gjort det två gånger båda gånger har dom varit tillsammans i handen då Polly gjort det. Varför gör dom så igentligen?

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Annons:
[dvärgkaniner]1
2015-09-02 06:27
#1

Hej!
Mina dvärghamstrar gör också så. De tar ut maten hur kindpåsarna varför vet jag inte?

Tessan01
2015-09-02 21:28
#2

Mina robbar gör också så ibland :P

Kanske tycker dom det är mysigt och tänker att det är ett bo? Inte tänkt på det så mycket xD

Dvärgvädur
2015-09-03 06:58
#3

Vad jag har hört beror det på attde är stressade och otrygga. Antagligen har man då tagit ut de fel tidpunkt på dygnet och så känner de sig störda. 

"När en hamster spottar ut mat från sina kinder när du håller den eller har den i ditt knä tyder det troligtvis på att hamstern är irriterad och otrygg eftersom den annars förmodligen skulle utforska sin omgivning. Det brukar bero på att man tar ut de fel tidpunkt och att de därför blir otrygga och irriterade, så du kan prova att ta ut den under en annan, senare tidpunkt. Till exempel så kan du ta ut den senare på kvällen/natten när hon är pigg och har lust att utforska saker. Då slutar den nog att bli irriterad. Eller så har du haft hamstern för länge i ditt knä så att den blivit trött och därmed irriterad" 

Skrivet av flack här på iFokus, 2010 i en gammal tråd 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

hansterspyro
2015-09-03 08:03
#4

Jag har nästan alltid tagit ut dom 20 på kvällen eller 21 och på helger brukar jag ta upp dom vid 23 tiden så då är det ju typ natt. Men det har ju hänt ett par fåtal gånger att jag tagit upp dom på dagen när dom har varit vakna.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[lillaamysaan]
2015-09-03 11:10
#5

Dom gör så när dom känner att dom inte vill ha maten eller att dom inte gillar den, även fast dom har gillat den förut så kan dom sluta gilla den. Det är lugnt ingen sjukdom på g eller så, men var lite vaksam över dom så att dom inte har problem med kindpåsarna

hansterspyro
2015-09-04 16:06
#6

Ok ska var vaksam med det. Tack för all hjälp 😊

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: