Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1175 ggr
sallad
2015-08-27 22:40

Nybörjare på hamster

Halloj! Jag har nyligen flyttat in på internat, och har börjat fundera på hamster (eller typ stäpplämmel). Nu är jag en sån som tycker att stort e bra, och hade därför tänkt bygga ett terrarium som är sisådär 1,5 meter med ett djup och en höjd på kanske 50cm, och i detta hade jag då tänkt husera hamstrar. Nu förstår jag att man enligt lag skulle kunna ha sexton triljarder med hamstrar i ett terrarium med detta mått, men jag hade tänkt ha ett lite naturligare antal (vad det antalet nu är, idéer?) Sen måste jag bara säga att jag tycker spån och allt sånt där är väldigt fult, men framförallt onaturligt. Skulle någon Sand, torv, moss -blandning fungera? (Idéer?) Vill att dom ska kunna gräva gångar. Skulle det gå att ha Växter? Ljung? Eller blir det käk? Och vilken art passar bäst? Gissar på något som dvärghamster, honor då, men jag vet inte, ni får lära mig! Bomba mig med idéer, naturliga såna! -Rasmus

-Rasmus 🌈

Annons:
Therese
2015-08-27 22:50
#1

Jag kan inte hamstrar, men måste säga att de skulle leva kungligt hos dig!

wildalia
2015-08-27 23:00
#2

Men skulle du vilja ha djur som rör på sig mkt och bygger gångar och där du kan ha flera ihop, utan bråk. Då skulle jag nog hellre rekomendera Gerbils ( ökenråttor ) Såg en gång på ett zoo som hade ett stor terratium med en massa ökenråttor där de hade byggt en jätte fin ökenliknade miljö. ökenråttorna trivdes som fisken i vattnet. Väldigt kul att se.

Wellcraft
2015-08-27 23:03
#3

Jag skulle satsa på roborvski eller campbells. Jämna par. 
Sand som burunderlag  har jag använt hos mina hamstrar, en grövde Sand med mer struktur kan de gräva gångar i.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

sallad
2015-08-28 00:23
#4

#1 Haha! #2 Gerbiler har faktiskt aldrig intresserat mig, det är fina djur däremot, det ska dom ha. #3 Ja men där! Sand tänkte jag faktiskt inte på. Smart! …med jämna par, menar du då lika många hanar som honor? Blir det inte väldigt mycket bebisar? (Sorry om jag är trögfattad, borde sova nu) - Och så funderade jag på en sak, om dom har så stort utrymme, behövs då en sån där disk som dom springer på? Får se om detta blir av, pengar har jag, får bara se om tiden räcker till, men helt ärligt är det bara roligt att planera, oavsett om det blir av eller inte.

-Rasmus 🌈

LillyAmanda
2015-08-28 06:20
#5

#4 Honor och hanar ska inte gå ihop då dom kommer få kull på kull på kull och de kommer slita på honorna och på dej. Två honor är ett par, så 4 honor är två par. :)

**//Amanda

sallad
2015-08-28 10:05
#6

#5 Okej, inte ska dom plågas inte, så honor får det bli!

-Rasmus 🌈

Annons:
Ellys
2015-08-28 18:02
#7

Om du vill ha idéer och insperation till naturliga burar skulle jag söka runt efter bilder, som ett tips bara. Oftast används Växter och underlag som jag inte ens visste skulle vara säkra :)

sallad
2015-08-29 19:09
#8

#7 Typ som detta! https://youtu.be/-dlXYLtEhPY Dom verkar ju leva "lite" ökenliv. Lite kattgräs och ljung skulle kanske framhäva lite stäppkänsla? Någon torr ekstubbe, lite torra kvistar, lite ljung och nån liten "oas" med grönt kattgräs (Som man förodlar utanför så att man bara kan byta när dom massakerat det som är i terrariet) :D

-Rasmus 🌈

Ellys
2015-08-30 08:48
#9

#8 Ja, sen kan du fixa till en avdelare där du endast lägger Sand. Jag brukar söka på "natural hamster cage". (Dock har många burar spån vilket du inte verkar leta efter)

Tessan01
2015-08-31 19:45
#10

Om du nu skaffar hamstrar så låter det som om dom kommer få ett riktigt underbart liv hos dig! Blir så glad när folk läser på och frågar istället för att köpa första bästa och göra massa misstag! 👍

Skulle säga roborovski skulle passa dig! Skulle säga att 4 eller 6 robbar skulle bli bra till den ytan, så dom har bra med  yta att röra på sig och ha sin egen yta. 🙂 

Mina roborovskisar älskar att ha Sand att gräva i, gräver mycket mer i Sand än spån. Skulle ha först typ 50% spån och 50% Sand så du kan se vad de gillar, och sedan byta över helt till det dom föredrar. 🙂

Upp till toppen
Annons: