Annons:
Etiketthamster
Läst 720 ggr
Anynomousfish
2015-07-06 22:25

Köpt handtam hamster

Hej! Har köpt en hamster från uppfödare (redan handtam) som jag hämtade igår. 

Hur länge ska hamster få vara ifred i buren och vad kan jag göra under denna period? Endast byta vatten och mat?  Vet att hamstern ska få vara ifred 2-3 dar men tänkte på att hamstern är redan tam och van vid att hanteras..

Ska den behandlas som en icke-tam hamster? Alltså vänjas vid händer och att bli uppplockad?

Annons:
Helena1978
2015-07-07 00:26
#1

Jag brukar alltid låta hamstern "boa in sig", då den flyttar hem till mig, för det är ändå en ny miljö med nya lukter, ljud och intryck, jag vill att hamstern skall "landa" och lära känna mig i sin takt, så att den känner sig trygg när jag senare hanterar den.

Har man inte haft hamster förut så kan det vara svårt att läsa av beteenden, men jag brukar låta den vara i fred de första 2-3 dygnen, även om den är handtam. Sedan brukar jag hantera den kortare stunder för att se hur den reagerar, är den allt för "spattig" brukar jag vänta ytterligare några dagar, i bland upp till 7 dagar beroende på hamstern.

Sedan beror det på också, när jag hade uppfödning så brukade jag titta på hur de nya ägarna plockade upp hamstern och komma med tips, självklart valde jag ut de lugnaste till de som var oerfarna, påminde dem om att det var viktigt att sitta ner på tex golvet, så att hamstern aldrig skulle ha en lång fallhöjd, i fall att de skulle tappa greppet om hamstern.

Det finns säkert lika många svar och tips om hur man skall gå till väga som det finns hamsterägare, men jag hoppas att mitt svar kan vara till någon hjälp.

Anynomousfish
2015-07-07 00:43
#2

Så jag ska inte göra något alls förutom byta vatten och lägga in ny mat? :)

Du har rätt, kan inte riktigt läsa hennes "signaler" men tycker hon verkar väldigt lugn. Hon bryr sig inte om min hand men vill inte komma för nära.   Händer faktiskt att hon frivilligt går upp på min hand,  hon vill ut ur buren och hoppar då upp på min hand.  

När du säger "hantera" i andra stycket, menar du då hantera som i att du tar upp hamstern eller menar du hantera som så att du vänjer den vid din hand med t.ex godis? :)

Be-Bopz
2015-07-07 02:13
#3

Mina som jag säljer är så vana vid att komma ut varje dag i hage, så jag brukar rekommendera att man låter hamstern vara några timmar i buren när de kommer hem, men till kvällen kommer den vilja komma ut och springa av sig och då ska de gärna få göra det oxå, men det beror nog helt på vad de är vana vid :)

Anynomousfish
2015-07-07 03:32
#4

#4 Helt ärligt så vet jag inte om hon brukar komma ut, men hon vill verkligen ut så antar att hon är van vid det. 

Eftersom att hon är så himla "lugn" så testade jag att sträcka fram ett par matbitar åt henne, hon åt sålänge det var något hon tyckte om. xD  Efter det så kan hon sätta en tass på handen om hon vill gå nånstans där min hand är ivägen, förut gick hon en omväg,  Jag kan få henne att gå upp på handen/armen (Så desperat är hon att komma ut).  

Hon har börjat krafsa i ett "hörn" av buren, tror hon biter också.   Har tyvärr ingen hage så vågar nog inte ta ut henne, måste isf tvinga iväg någon att skjutsa mig och köpa en imorgon..   

Jag vet inte om hon hoppar, står på bakbenen och krafsar på väggarna och krafsar/biter i hörnet, för att hon inte trivs eller för att hon har för mycket energi? Vad tror ni som kan mer?  Hon är 6 veckor och nåra dar.

Be-Bopz
2015-07-07 08:18
#5

Du köper helt enkelt en gammal bokhylla eller garderob på Blocket till henne, de där gallerhagarna tar de sig ur på nolltid, bortkastade pengar.

Vill hon ut så tycker jag du kan ta ut henne, det funkar lika bra med pallkragar, typ 2 st, så kanske även du kan sitta där hos henne, det allra bästa sättet att lära känna varandra :) Hon verkar behöva springa av sig, hon ar säkert en massa energi och är säkert även uttråkad, inget konstigt med det, det låter ju som att hon är van vid att få gå ut.

Anynomousfish
2015-07-08 19:24
#6

Var faktiskt och köpte en pallkrage igår. Dum som jag är så köpte jag inte 2 menmen..

Hon fick vara i den i en timme, typ det enda hon gjorde var att springa runt och hoppa på väggarna..

Annons:
Be-Bopz
2015-07-09 04:53
#7

Du behöver grejer i hagen, ett Hjul, kartonger, rör mm, så hon får aktiveras lite, ta en låda och ha torv i så hon får gräva tex, bara fantasin sätter gränser, och såklart säkerheten så att din vän inte skadar sig :)

Upp till toppen
Annons: