Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1412 ggr
cleia80
4/21/15, 2:40 PM

Söker tips nu när värmen kommer

Hur gör ni för att det inte ska bli för varmt för hamstrarna? Våran lägenhet blir grymt varm på sommaren även när vi har fönster och dörr öppen. Finns det några tips typ kall petflaska med handduk runt? Man brukar ha det till kanin, men då fryst flaska. Kan tänka mig att det blir fööör kallt för en hamster, men endast kallt vatten kanske?

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Annons:
Anna O.
4/21/15, 3:04 PM
#1

Jag har lagt en mörk handduk på buren när det är väldigt varmt inomhus :) Tänk På att inte ha handduken för länge bara om hamstern vaknar :)

Dvärgvädur
4/21/15, 3:15 PM
#2

Jag ser till så att flaskorna/skålarna har kallt och friskt vatten hela tiden, ge dem gurka lite oftare och ha öppet fönster. 

Det är även ganska smart att frysa keramiksaker, inte så att de blir iskalla förstårs men svala. En fläkt är också ett alternativ 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Fridelin
4/21/15, 7:07 PM
#3

Du kan lägga frysta flaskor runt buren. Sen kan man frysa in Sand så ger det lite svalka!

Evovva
4/21/15, 9:47 PM
#4

Jag ser alltid till att persiennerna är nerdragna eftersom solen ligger på mot vardagsrummet hela dagarna. Sedan håller jag dörrar och fönster stängda dagtid då det blir varmare inne  om man öppnar. Har takfläkt i sovrummet som får stå på.

annlen68
4/23/15, 4:01 PM
#5

Gruvar också för när värmen kommer :(  Har fått massa bra tips och råd i en tråd jag skrev för några veckor sen; bl a att man kan frysa muggar/keramikkrukor och lägga i buren så de har ett svalt krypin.

VickyF
4/23/15, 11:18 PM
#6

Gillar tipset om frysta keramiksaker! Själv användte jag en kald ölburk från kylskåpet förra året när jag kom hem och det plötslig hade blivit lite för varmt i lägenheten. Och så fick min hamster en fryst ärta nu och då, och kallt vatten båda i skål och i dryckflaskan. Det verkade funka, hon blev snart pigg igjen.

Annons:
Mirre395
4/24/15, 8:56 PM
#7

Man kan även lägga isbitar i vattenflaska eller vattenskålen så det håller sig kallt längre:)

guanabana
4/25/15, 3:05 PM
#8

Frusna vattenflaskor brukar jag också köra med. Man behöver inte vara orolig för att det ska vara för kallt om man har dem utanför buren. Även om de är tryckt mot burens botten (jag har en gallerbur med plastbotten) så ger de bara lite svalka, men det är ju något i alla fall. Man kan ju också känna efter efter ett tag om det blir för kallt i buren eller inte. Ett tips dock, från någon som fick lära sig den hårda vägen :P , det bildas kondens mot flaskan som i sin tur rinner ner. Har man inget under flaskan så kommer kondensen samlas under buren och bilda en pöl. Mitt förslag är att ha något under flaskorna som en bricka, fat, glasslåda eller nåt annat som ni kan komma på, så att kondensen samlas upp där man vill ha den. Jag brukar också ha en handduk eller papper under, bara för att se att inte kondensen vill rinna iväg åt fel håll. Är pappret/tyget blött så har jag mao gjort fel. Man kan förstås lägga flaskan direkt mot handduken men då får man krama ur/byta ut handduken rätt ofta. Har man ett badkar är det toppen på heta sommardagar att sätta ner buren i den. Det brukade jag göra när det var som hetast eller när jag skulle vara borta några timmar och det fanns risk för att bli en het dag. Badkaret har varit en bra nödlösning några gånger när mina hamstertjejer blivit hängiga under de värsta sommardagarna, då kvicknar de till ganska snabbt i kylan.

guanabana
4/25/15, 3:09 PM
#9

#7 Isbitar är en toppenidé. :) Om man har svårt med att få ner isen så finns det ispåsar man kan köpa som ger stavformade isbitar för att passa just in i flaskor.

camilla69
4/26/15, 8:13 PM
#10

Vart går gränsen på hur varmt eller kallt en hamster vill ha det ?
Och är det olika beroende på hamstertyp oxå ?

guanabana
5/1/15, 9:57 AM
#11

#10 18-23 grader för guldhamstrar är vad jag har hört/läst runt omkring på nätet och i det här forumet, men i min hamsterbok: Hamstrar, av Dr Anne McBride, påstås det vara 18-26 grader. Har inte helt koll på om det är andra intervall som gäller för dvärghamster, det kan kanske nån annan svara på, men hyffsad rumstemperatur är i alla fall ett bra riktmärke för guldisar. Blir det kallare än 18 riskerar de gå in i Dvala. Blir det för varmt kan de få Värmeslag och i värsta fall dö. Jag skulle säga att istället för att stirra sig blind på termometern så är det bättre att vara extra uppmärksam på sin hamsters beteende under en het sommardag. :) Blir hen trött, håglös? Ser hen utmattad? Då är det bäst att försöka hitta ett svalare rum. Som sagt är badkar en bra lösning, om man nu har ett, då luften i ett badkar är ofta kyld av karet. Men nu förutsätter jag att det är i ett scenario som en het sommardag. Blir hamstern håglös, trött, "tappar gnistan" trots en hyffsad rumstemp så kan det ju bero på något helt annat, till exempel sjukdom.

Mirre395
5/1/15, 10:17 AM
#12

#10 Runt 20 grader skulle jag säga, men dem kan klara upp till 35 grader då dem i naturen (guldhamstrar framför allt) bor i ganska varma och torra områden, utan mycket vatten, dessutom. Hamstrar kan faktiskt gå i Dvala som #11 nämnde. Man behöver inte oroa sig för det om rumstemperaturen inte understiger 18-16 grader. Om dem nu skulle göra det så är det viktigt att värma upp rummet några grader i taget tills det är varmt nog. Sen kommen hamstern troligt vis vakna av sig själv men man behöva väcka dem.

guanabana
5/1/15, 10:47 AM
#13

#12 Precis, gradintervallen är mera som vägledning än hårddragna gränser. Bara för att temperaturen stiger till 30 och mer under sommaren betyder det inte att hamstern/rarna kommer smälla av direkt och dö. Finns det tillgång till uppfriskande vatten, färska grönsaker och andra saker som ger möjlighet till svalka och vätska så kan de klara sig. Den märkbara skillnaden mellan Bur och det vilda är att i naturen kan de svalka sig i underjordiska gångar. Därför får man som sagt se till att ge sina älsklingar andra möjligheter till svalka, som t.ex #2 kylda keramikskålar, #3 frysta vattenflaskor, #7 isbitar i vattnet och en massa andra bra tips som tagits upp i tråden. :)

Annons:
Mirre395
5/1/15, 7:21 PM
#14

Menade förstås; "Sen kommer hamstern troligtvis vakna av sig själv men man kan behöva väcka dem, i vissa fall". I inlägg #12, blev lite fel…

Imasy
5/1/15, 8:29 PM
#15

Ni som bor i hus och har källare (inredd) kan ju kanske ställa dem där? Våra djur hänger i vår svala källare i stort sett hela dagarna tills solen går ner.

Fryst yoghurt/barnmat i istärningar brukar vara uppskattat.

Upp till toppen
Annons: