Annons:
Etiketthamster
Läst 1452 ggr
Fruktzallad
3/28/15, 12:23 AM

3 frågor om hamster.

1. Varför kan/får inte guldhamstrar leva två och två i en Bur när dvärghamstrar ska det?

2.  Om en guldhamster sover hela dagarna och inte får bli störd men är vaken på nätterna - när ska man gosa och göra rent buren då? Ser man hamstern alls dagtid utan att väcka den?

3. Vilken är den mest barnvänliga och snälla hamstern av alla sorter som finns i Sverige. Vilken sort ska man leta efter hos en uppfödare om man vill ha en nybörjarhamster?

Annons:
[Lindis123]
3/28/15, 6:54 AM
#1

1. Guldhamstern lever i nturen ensam och om dom är i samma Bur kan dom bli väldigt aggressiva mot varandra och döda varandra. 2.Jag brukar väcka min dvärghamster niotiden på kvällen för att ge mat, sen är ett tips att ta hanstern ut och springa tidigt på morgonen, min är så slö på kvällen. Man ska ju helst inte väcka dom på dagen,dom blir förvirrade och stressade och det kan förkorta deras livslängd.Fast man kanske vill titta på dom på dagen måste man ju tänka på hamsterns bästa! 3.Jag skulle satsa på en guldhamster. Dom är lite större och lättare att hantera. Eller en vintervit eller campbell, inte så stor skillnad på dom.Min första hamster(som jag ännu har) är en campbell,hur mysig och snäll som helst!

Scorpio97
3/28/15, 11:54 AM
#2

1. Guldhamstrar är solitära djur, som bara träffas vid parning i naturen. Dom kommer troligtvis slåss om dom träffas någon annan gång. Dvärghamstrar däremot bor i par eller små grupper, och mår bäst av att ha en kompis.

2. Det går att vänja dom vid att vara vaken dagtid också. Alla hamstrar jag har haft har lärt sig vilka tider jag är vaken och gör något med dom. Exempelvis att jag fyller på maten på morgonen, gärna gosar en stund på eftermiddagen och tar ut dom på kvällen. Jag ser till att göra det på ungefär samma tider och det kan hamstern lära sig. Om hamstern inte är vaken så prasslar jag lite försiktigt i spånet, men om den inte vaknar då heller så låter jag den sova. 

3. Själv föredrar jag dvärghamstrarna, mest för att dom kan bo flera samt är lite mindre. Rysk Vintervit och Campbells är dom två dvärghamsterarterna som passar bäst för nybörjare, och dom ska alltså bo två och två (Campbells kan även fungera bra i mindre grupper). Om du väljer dvärghamster, så tänkt på att ha dubbel uppsättning av allt i buren (två sovhus, två sandbad osv) tills könsmognaden är över och du ser att dom fungerar ihop.
Men guldhamster passar också bra till nybörjare. Det kan dessutom vara en trygghet att bara ha en hamster, för det finns alltid risk att dom börjar bråka när man har två, och är man ny med hamstrar kan det vara svårt att se tecknen på det. 
Och jag tycker det är väldigt bra att du planerar att köpa från uppfödare! (:


//Jessie

Fruktzallad
3/29/15, 7:04 PM
#3

Sover en guldis mer på dan än en dvärg? Eller är det ingen skillnad?
Måste en guldis ha större Bur än en dvärg?

Tack för alla bra svar! ❤️

Scorpio97
3/29/15, 7:07 PM
#4

#3 Nej, guldar sover inte mer än dvärghamstrar, eller tvärtom.

Ja, enligt lag ska guldhamstrar ha något större Bur. Enligt lagen får man dock ha väldigt små burar, enligt mig bör man ha mycket större ändå. Här kan du se vad lagen säger om vilka mått man ska ha: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/smagnagare.4.62af51191240430af4d80002633.html (Jag rekommenderar minst det dubbla)


//Jessie

Fruktzallad
3/29/15, 7:23 PM
#5

Oj vilken bra länk! Tack, den ska  jag spara. Men detta var nytt för mig.

"Många av de gnagararter som hålls som sällskapdjur har ett starkt behov av att bygga bo. Därför ska guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ha tillgång till material som går att fläta samman. Det kan till exempel vara halm och hö."

Jag har aldrig sett hamstrar som har hö i buren, bara marsvin. Finns det annat material som inte är hö som man kan ha? Strö går ju inte att fläta samman.

Cireea
3/29/15, 7:29 PM
#6

Lägg ner toapapper i buren så bygger hamstrarna bon med det och spån.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
ItsAlvaa
3/29/15, 9:21 PM
#7

Svar på fråga nr. 3; Jag tror guldhamstar är bäst om man har eller är barn. Men dvärghamstrar kan också vara väldigt gosiga, dock tror jag de sover lite mer. Jag har aldrig haft en guldhamster, men alla mina vänner, och min kusin, har haft åtminstone en.  ; ) Själv har jag (i så fall, såklart) en dvärghamster..

#1 Oj, om väcka de på dagen kan förkorta deras livslängd, så borde jag nog få mina katter att stå och skrapa på buren.. Fast det försöker jag ändå, det är jobbigt för både mig och min hamster. :P

MilaandMrfluffy
3/30/15, 6:55 PM
#8

jag kan svara på fråga 2. Min hamster är ute på dagarna när den äter osv. sen brukar den vara uppe på kvällen. men om du ska göra rent buren på dagen kan du sätta honom i en stor låda med spån och toa papper sen får han va där inne och sova när du gör rent buren, det gör min hamster. Du får inte glömma alla hamstrar har olika personligheter så att det passar inte alla hamstrar att bli flyttad hit och dit.

MilciaPL & The Gang

Smådjursälskaren
4/8/15, 8:14 AM
#9

#4 jag kör på tyskarnas minimum tycker att dom har så otroligt bra minimum

Mvh Elin 🐹

Scorpio97
4/8/15, 12:20 PM
#10

#9 Nyfiken, skulle du kunna länka till en sida där dom tyska måtten står? (Om man kan förstå det utan att kunna tyska?)


//Jessie

Smådjursälskaren
4/13/15, 5:24 PM
#11

Jag vet inte om det finns någon annan

Mvh Elin 🐹

Upp till toppen
Annons: