Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2232 ggr
zashed
3/5/15, 7:54 PM

Svårt att få hamstern tam

I lördags (28/2) fick vi en ny familjemedlem här hemma, guldhamstern Bijou. Jag har låtit henne vara ifred de första dagarna och i tisdags började jag lite smått med att ge henne godis från handen vilket hon gärna tog, men efter det har hon knappt lämnat huset. Hon håller sig gömd hela tiden och är otroligt skygg, vet inte riktigt vad jag ska göra för att lyckas vinna hennes förtroende.

Har haft råttor tidigare men det här är första gången jag har hamster, just nu är jag dessutom helt ensam i två veckor eftersom pojkvännen är bortrest så känner mig rätt hjälplös när jag inte har någon att prata med om hur jag ska gå tillväga.

Någon som haft ett liknande problem eller har några tips på hur jag ska göra för att ens få en chans att kunna försöka få henne tam?

Annons:
Cireea
3/5/15, 7:59 PM
#1

Du har inte haft din hamster särskilt länge så det är inte alls konstigt om den nu vore lite osäker. Tänk på att din hamster kommit till en ny miljö med nya ljud och lukter. Det kan ta en tid innan den vänjer sig. 

Stressa inte hamstern utan låt den vänja sig vid dig i sin egen takt. Prata mycket runt buren. Ju mer du är där desto snabbare går det. Oftast brukar jag ha nya hamstrar i sin Bur bredvid mig i soffan. På så sätt hör den mig och känner av mig hela tiden. Då brukar det gå otroligt fort för dom att bli nyfiken på vem jag är. 

Metoden med godis och sen lirka funkar aldrig för min del utan jag skopar bara upp hamstern. Det är en metod som aldrig liksom slår snett.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

spöket laban
3/5/15, 9:29 PM
#2

Hej!

I fredags hämtade vi två söta dvärghamstrar. Den ena, Prins Bus var hyfsat nyfiken från början men  den andra, Spöket Laban var mycket skyggare. Jag gjorde som du, lät de stadga sig i buren första dygnen för att sedan försöka locka med frön. Innan jag öppnad burlocket för att försöka locka med frön har jag pratat en stund med hamstrarna så de hunnit vänja sig vid min närvaro. Sedan har de fått några frön från mina fingrar dvs. de har inte behövt gå upp i handen för att äta. Jag har även haft handen mycket i buren still för att de skall vänja sig vid den samtidigt som jag pratat med dem. Efter några dagar la jag frön långt ut på handen och sedan har jag successivt flyttat det längre in så att de till slut sitter i handen och äter. Idag kommer de direkt till handen och jag kan plocka upp dem och ge dem en puss :) Ge inte upp. När det väl släpper går det väldigt fort.  Lycka till!

zashed
3/5/15, 10:07 PM
#3

Tack så mycket för tipsen! Får hålla tummarna att det går framåt :)

Slytherin
3/6/15, 7:19 PM
#4

Ge den tid! Min Baloo var verkligen skeptisk från början och han vägrade att komma i kontakt med mig. Efter några månader av hanterande (!!) blev han trygg med mig och han är nu den mest goaste hamster jag har träffat. Jag tror att framtiden för er båda två är ljusa, ge inte upp bara! 🙂

zashed
3/10/15, 3:34 PM
#5

Oj att det kan ta sån tid! Känner att det går lite framåt iallafall, när hon är nyvaken vill hon inte veta av mig men efter ett par timmar och på morgonen innan jag ska till jobbet är hon otroligt nyfiken och vill fram och nosa hela tiden! Röra henne får jag däremot fortfarande inte göra, då flyger hon iväg och gömmer sig i ett hörn istället.

Exempeel
3/13/15, 1:48 PM
#6

Vi köpte våran andra guldhamster i Januari 2014 och det var inte förrän till sommaren som vi fick hålla henne. Till en början vägrade hon att vara i närheten av våra händer, men vi började att lägga mat i handen och låta henne äta därifrån och till slut kunde hon sitta i handen och äta. Men som sagt, det gick från Januari - Maj/Juni innan hon var tam nog.

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Annons:
[Jennah]
3/13/15, 10:32 PM
#7

Åh, ta det lugnt, du har inget problem alls! Har nog aldrig hör tom något djur som går så fort att tämja :P Tänk på att ta det i hamsterns takt, att ge positiva upplevelser och låta den närma sig dig istället för tvärtom. Vidare tips är att inte närma dig uppifrån (ses ganska hotfullt), att inte överdriva det där med mat från handen (kanske kan bli lite nafsiga av det), och senare kan du till exempel klickerträna den om du tycker det är kul :)

Upp till toppen
Annons: