Annons:
Etiketthamster
Läst 8671 ggr
Dominic340
2015-02-24 23:24

Stor varning för Djurmagazinet i Katrineholm!

Tog mig tid å skrev ned detta på en grupp på facebook men kmr varna så många ja kan även här inne på iFokus å de grupper ja e aktiv i! Ta er gärna tid å läs detta för det e oerhört viktigt! Dels för att de inte ska bete sig som helst å dels för att ja inte vill att någon mer ska bli drabbade av deras dumhet djur som människa! 

Skulle skriva detta imorgon Em/kväll men anyway gör det nu eftersom ja inte e riktigt trött än! Ja vill varna alla härinne för en YTTERS oseriös Djuraffär i min stad där ja bor (Katrineholm) Djurbutiken tillhör kedjan Djurmagazinet… dessa anser ja e högst olämpliga att inneha djur gnagare såväl fåglar då ja sett både det ena å det andra.

En Guldhamster tex hade en stor böld/missbildning på ryggen såg allt annat än normalt ut! Personalen e inte alls trevliga när man som köpare/allmänt nyfiken frågar å påpekar saker som tex får man titta på hamstern hur den e i hanteringen och ha en extra kontroll om extra friskhetskontroll innan köpet elr frågan kan vara vart kommer hamstrarna ifrån! Då upplevs man som jobbig och störande å att man lång tid kan få onda ögat av personalen och annat allmänt otrevligt uppträdande..

Inte fick man heller någon fråga om hur hamstern kmr å få det… Inte en hälsokontroll inte ens ett häfte om skötsel elr annan info helt sjukt…

Detta tkr ja absolut inte passar sig om man nu ska hålla/jobba i en djuraffär! Man SKA kunna ställa frågor som kund och MAN SKA kunna ifrågasätta o något sätt utan att bli nästintill utfryst elr bli kollad snett av personalen… på ytan kan de verka trevliga när man snackar med dem men ett vittne som varit med mig ett x antal ggr inne i butiken har påpekat å inte bara hon att de kollar snett på mig Smiley frown Å hon som va med mig utfrös de å vände p¨å huvudet å bara gick när hon sa hej!! ja menar vad e det för ett beteende hos en personal som jobbar med levande varelser!

Vet folk som fått marsvin med ohyra och det första det e när dom kmr hem e å ringa till djursjukhuset, jag har sett en papegoja som plockat av sig ALLA fjädrar på hela magen så kraken var helt kal å det var bara skinn på buken å noll fjädrar…denna var en kakadua.

Ja har sett två Dvärghamstrar varav den ena skrek i vild panik å låg på rygg å skriket var inte roligt å höra på…. har sett Guldhamstrar vars den ena hanen blivit biten strax över ögat å var så slö å ville inte röra sig å kunde övh inte öppna ögat då det var totalt igensvullet. Gerbiler som bor i gallerbus å frenetiskt grävde i hörnet/gnagde galler hade MINIMALT med spån och Hjul vilket gerbiler inte ska ha!

Kaniner å marsvin bor i samma Bur! Sprid vidare å varna om Djurmagazinet i Katrineholm!!

Här kmr en artikel ifrån Katrineholmskuriren! Angående åtalet.

http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.1885509

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Annons:
annlen68
2015-02-25 09:38
#1

Fy! Man ska inte inneha djuraffär om man uppenbarligen inte gillar djur eller kunder heller för den delen :(

Måste dock påpeka att detta gäller Katrineholm, så inte de som läser tror att alla Djurmagazinet är så här.

T ex här i Eskilstuna är de toppen! Trevlig och hjälpsam personal, bra ordning och djuren ser ut att ha det bra :) 

Du får åka hit istället, är ju inte så långt från Katrineholm! :)

[Doggy Dolly]
2015-02-25 09:43
#2

I mitt djurmagazin i närheten är personalen trevlig och djuren mår bra 🙂

uz00x
2015-02-25 12:42
#3

I min stad är djurmagasinet trevliga och har inga problem med att man kollar på hamstrarna eller dylikt.Dcok så sa en personal till mig att många djur tyvärr skadades där och i rummet bredvid där djuren fanns hade de djur som tyvärr skadats. Mestadels hamstrar som bråkade var det :(

uz00x
2015-02-25 12:43
#4

Dock så går jag endast till Fidos nu (en lokal och bra djuraffär)

Dominic340
2015-02-25 12:43
#5

Ja, det e hemskt :( å som ja skrev i rubriken så menar ja specifikt DM i katrineholm :-)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Dominic340
2015-02-25 12:48
#6

Vad tråkigt med bråkande hamstrar :( ja vill ju att försäljning av gnagare skulle ske via privata uppfödare så man kom åt djurgrossisterna som innehar djur och/ eller importerar å avlar hej vilt! Väldigt många zooaffärer tar in sina djur ifrån djurgrossisten imazo… :(

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Annons:
uz00x
2015-02-25 13:04
#7

Jo, väldigt tråkigt faktiskt :( Men vad jag vet skall i alla fall Fidos vara fri från dessa grosister, läste att alla deras hamstrar (pga papova) kom från en uppfödare c: mycket därför jag gillar dem + att de inte är svindyra och har en bra variation som de andra djurbutikerna saknar XD

Wellcraft
2015-02-25 19:02
#8

#7 Det är ungefär så det brukar låta, och grossister är en typ av uppfödare så de ljuger inte heller.
Att rakt ut säga att deras djur kommer från en djurgrossist till en kund är sällan uppskattat.
Om hamstrarna kommer ifrån en uppfödare kan du be om stamtavla eller åtminstone härstamningsbevis (nej uppfödaren behöver inte vara reggad för detta men alla ansvarsfulla uppfödare dokumenterar sin stam).
Det finns ingenting som säger att deras hamstrar är fria från papova.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

uz00x
2015-02-25 21:38
#9

Våra hamstrar som vi säljer på Fidos kommer enbart från uppfödare, eftersom guldhamstrar som kommer från leverantör just nu har en stor risk att bära på det mycket smittsamma papovaviruset som orsakar tumörer på hals och ansikte. Därför satsar vi enbart på privatuppfödda hamstrar i butiken, som kommer från uppfödare som vi litar på. Guldhamstrar tar vi just nu enbart ifrån Tinas (som jobbar på Fidos) uppfödning, Silvertussens Hamsteruppfödning, och ifrån Camilla JonassonsLiten Tass's Hamsteruppfödning. Hamstrar från dessa två uppfödningar kommer in på Fidos i mån av tillgång. 

Detta är vad de skriver på hemsidan i alla fall :)

Fiona1234
2015-02-25 22:35
#10

#7 Fidos är fri ifrån papova, Tina Torstensson jobbar där och har endast djur ifrån henne och Camilla, med stamtavla :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Wellcraft
2015-02-26 07:25
#11

Tvivlar ändå. Är mycket som brister.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tina Torstensson
2015-02-26 09:21
#12

Jag förstår att du tvivlar ändå. Det är svårt att vara säker på papovariskerna nu för tiden och det är bra att man är försiktig. Det är jag som har Silvertussens Hamsteruppfödning och som jobbar på Fidos och det är jag som har infört (för ca fem år sedan) att vi inte tar hem hamstrar från Imazo eller andra grossister. Om någon mot avrådan vill beställa dvärghamstrar så får de komma och hämta dem i dörren, samtidigt som de kommer dit. Dessa hamstrar får inte ens komma in i lokalen, eftersom de kan vara bärare av smittan. Guldhamstrar får inte komma innanför dörren över huvud taget om de inte kommer från min egen uppfödning eller ifrån Camillas uppfödning. Stamtavla följer alltid med dessa hamstrar. Även dvärghamstrar tar vi enbart in ifrån uppfödare - Josefinshammies och en privatperson, eftersom dvärghamstrar som sagt kan vara bärare av smittan i upp till sex veckor, så därför tar vi inte heller in dessa från Imazo. 

Just nu har vi inte haft guldhamstrar att sälja på ett halvår, just eftersom det inte har funnits hamstrar från våra uppfödningar som "blivit över". Många av kunderna som kommer in får helt enkelt ställa sig på kö hos oss privat om de vill vara säkra på att kunna få hamstrar från oss.

Svenska Hamsterföreningens Forum: SHFs FORUM

[drygan89]
2015-02-27 18:04
#13

Jag var och köpte mig en Guld hamster hona just vid DM katrineholm igår, och jag bemöttes inte av några konstiga blickar, jag frågade vissa saker, och jag märkte också att det fanns en Bur med både kanin och marsvin i. förövrigt så kan jag inte påstå att personalen  på något sätt var otrevliga. går du in som person å börjar klaga på allt som föregår där så kan jag nog påstå att det inte är så konstigt att man får ett sämre bemötande just saying, sen är jag då inte allt för kunnig om djuren i fråga då, och  detta var mitt första besök i butiken och är nu en stolt ägare till en söt liten Guld hamster hona som värkar riktigt livlig  än så länge :)

Annons:
Dominic340
2015-02-27 19:28
#14

Ursäkta men du e medveten om att de tar in ifrån grossisten imazo? Och att papova går?! Inget att rekommendera! Ja hoppas djuraffärer slutar sälja smådjur så vi kan få bukt med sjukdomen papova! Men så länge djuraffärer tar in från djurfabriker som faktiskt imazo e!!! Så kmr vi aldrig få bukt med papovan å fler hamstrar lär få sätta livet till!! Ne men ja fick en hamster i födelsedagspresent å ja var mkt noga å ville ställa frågor innan köpet å ja har flera vittnen som har sett hur ja har blivit bemött så ja bryr mig ärligt talat inte att vissa inte tror mig!! Men ja blir förbannad när ja kämpar med att djuren ska få det bättre och sedan skiter folk i det trots att de vet riskerna förlåt att ja lät irriterad men det e så ja känner nu! Å snälla sätt din hamster i karantän ifall den skulle varit i kontakt med papovan iom att djurmagazonet i k-holm kmr ifrån imazo…

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Dominic340
2015-02-27 21:38
#15

Såg att ja blev lite väl irriterad, du gör ju ditt val såklart. Men ja skulle iaf sätta din nyinköpta hamster i karantän i 8,5 månad just pga papova risken! 

Men ja ja e väldigt frågvis innan ja slår till just för att ja vill vara noggrann å inte bara ta första bästa å just detta med djurgrossiter e ja starkt emot! men får man se på din lilla hona? :)

ja önskar dig lycka till med pyret :)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Upp till toppen
Annons: