Annons:
Etiketthamster
Läst 2001 ggr
Wellcraft
1/6/15, 7:14 PM

Hjul under 5 mån?

Nu undrar jag lite, vem kom på att man inte ska ha springhjul till hamstrar under 5 mån och vart finns forskningen bakom?
Hur många har upplevt skador på era hamstrar som haft Hjul innan denna ålder och vilka skador var det?

Låter snuskigt likt myten om att man inte får gå långpromenader med en hundvalp för att lederna kan förstöras.

Mina har alltid fått ha springhjul, redan som tvåveckors knåddar så rejsar dem med morsan i rasthagen, i stora, rymliga trähjul, hittills har ingen skadats av det och jag har hunnit med att ha en hel del hamstrar under dessa år.

Den dagen jag får eller föder upp en hamster som tar skada av att springa i ett rymligt springhul (ej frenetiskt eller sterotypt), då ska jag verkligen tänka igenom vad det är jag avlar på.

Att springa i ett rymlig och välbyggt springhjul är nämligen inte särskilt olikt att springa på plan mark, mina hamstrar springer med helt rakrygg och de ser precis likadana ut när de springer fritt i rastgården utan Hjul, vad är skillnaden som får hamstrarna att ta skada & vart ligger grunden för detta påstående?

Väldigt nyfiken!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Fiona1234
1/6/15, 7:49 PM
#1

Det där började jag också fundera på idag faktiskt, så jag följer det här 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
1/6/15, 7:50 PM
#2

Hahha jag har också börjat undra över det här på senaste! Känns ju konstigt att dom ska ta skada om dom springer rak i ryggen redan i ung ålder… 

Följer tråden!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wellcraft
1/6/15, 9:07 PM
#3

Det är ju inte direkt så att vilda hamstrar ligger i ide tills den magiska 5 måns gränsen kommer.
En hamster stöts ju bort från sin mamma relativt fort, men oftast hänger den med ett par syskon. Man kan väl utgå från att en vild hamster är på egen fot runt 8 veckors ålder. Vad innebär det? Om en hamster inte tål att springa i ett bra Hjul lär väl inte heller hamstern tåla att springa över Sand, stock och sten för att hitta mat (dessutom flera kilometer på en natt). 

Jag kan ärligt talat inte finna någon logik alls i det påståendet, känns mest som det blivit någon slags trend som någon kommit på.

Kanske skulle risken för skador skulle bli större om en omusklad & ovan hamster helt plötsligt börjar ge sig på motionshjulet, då den antagligen växt en del och dessutom blivit större och tyngre?
Men inte ens det känns som det skulle vara tillräckligt farligt för att skada hamstern, hamstern är ju allmänt känd som ett väldigt tåligt djur.

Hamstern är ju gjord för att springa kilometer i öknen (fysisk påfrestande terräng) varje natt och samla frön etc (blir dessutom mkt tungt eftersom dem hamstrar) och jaga ifatt maskar och insekter, så det känns nästan som det börjar bli lite "linda in djuret i wellpapp" varning.

Hoppas på informativa svar från dem som anser att hamstern inte ska ha Hjul innan denna ålder :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Roonja
1/6/15, 10:05 PM
#4

Det sägs ju att de är färdigväxta i kroppen när de är 5 månader. Sen skiljer det ju på vare individ. Innan de är färdigväxta så utvecklas hamstern fortfarande och skelettet utvecklas. Får hamstern Hjul innan så kröker den ryggen och då växer ryggen fel. Det ger rejäla smärtor för hamstern. 

Dock tyckte jag 4 månader var bättre rekommendation. Även när det handlar om att para djuren. Hamstrarna lever inte länge och de växer snabbt. De har mindre komplikationer vid när de paras vid 4 månader. Förr parade man hamstrarna vid 2 månader. Det funkade bra. Dock kan man alltid ha otur. Men tillbaka till ämnet. 

Vissa hamstrar behöver aktiveras mer. Då räcker inte den dagliga motionen. Vissa hamstrar kan må väldigt dåligt av att inte ha ett Hjul redan vid tidig ålder. Har man ett tillräckligt stort Hjul så de inte böjer ryggen tycker jag att ålder inte spelar så stor roll. Men då handlar det om 27-35 cm i diameter eller så.

Wellcraft
1/6/15, 10:11 PM
#5

Självklart är det aldrig sunt för hamstern att böja ryggen, det är riktigt hemskt att se.
Men som sagt, unghamstrarna i naturen står inte direkt still och de har dessutom inte funnits som husdjur hos människan tillräckligt länge (tror inte ens dem räknas som domesticerade) för att vi skulle kunna avla sönder dem såpass att de inte klarar av att springa i ett stort och stadigt Hjul, där det inte görs skillnad på om de hade varit golv/mark eller hjulet - dock måste hamstern ta i lite mer för att få snurr på hjulet, men påverkar det hamstern negativ bör man som sagt se över sitt avelsmaterial tycker jag.
Snarare tror jag det är bra att hamstern får kämpa på lite, våra tama hamstrar erbjuds ju sällan samma fysiska motion i terräng som deras vilda släktingar.
Men det är bara mina funderingar :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Scorpio97
1/6/15, 10:22 PM
#7

Jag tror det beror på att många använder för små Hjul, och att det därför kan bli skador/belastningar, speciellt på yngre hamstrar.

Och om hamstern springer böjt i hjulet tycker inte jag man kan jämföra det med att springa på plant golv eller i naturen. I ett Hjul blir belastningen på samma ställe, det blir dte inte om hamstern springer på ojämnt underlag (som i naturen). Då är det bara naturlig och nyttig träning. 

Men jag håller med om att den "regeln" inte egentligen behövs. Då är det viktigare att säga att hjulet ska vara tillräckligt stort att hamster inte behöver böja på ryggen och att man ska hålla koll så att hamstern inte är i hjulet hela tiden.


//Jessie

Wellcraft
1/7/15, 1:28 AM
#8

#7 Fast jag jämför aldrig med att hamstern springer böjt i hjulet, jag upprepar frekvent att jag menar "stadigt & stort hjul", dessutom skrev jag även att det aldrig är sunt för en hamster att springa med böjd rygg, det gör dem knappast i naturen om dem inte lider av någon defekt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Scorpio97
1/7/15, 2:32 AM
#9

#8 Jag påstod aldrig att du hade sagt det heller..? Mitt inlägg var inte riktat mot någon, så jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Men jag vet flera som har använt det som ursäkt när ämnet kommer upp, och då har det inte alltid varit stora Hjul det handlar om. Det var därför jag tog upp det, för jag ansåg att det hörde till ämnet.


//Jessie

wildalia
1/7/15, 12:42 PM
#10

Min guldhamster har haft Hjul i sin Bur sedan han var 4-5 v. Han blir 2 år nu i slutet av januari. Att han springer fortfarande i sitt Hjul tycker jag betyder att han är frisk och vill motionera. Han har varit sjuk i ca 3-4 v då han fick ett stort sår på magen och sedan lite andra sår. Dem är nu helt läkta och han är pigg igen. När han var sjuk så sprang han givetvis inte i sitt Hjul. Den dagen han började springa i sitt Hjul var jag överlycklig för då visste jag att han var frisk igen. Jag har haft olika Hjul sedan han var liten. Jag varierar Hjul i hans Bur. Dem är dock alltid stora och han har alltid sprungit med rak hållning. Jag tror inte att ett Hjul är skadligt i någon ålder. Det handlar mer om storleken och utformningen av hjulet. En hamster är nattaktiv och behöver röra på sig ordentlig, ja dem behöver motionera. Ett Hjul är ypperligt att ha i en Bur. Det är också ett sätt att se att hamstern mår bra, sjuka djur orkar inte springa i Hjul. Tror aldrig att åldern spelar roll för att springa i ett Hjul, det handlar om storleken och utformningen på hjulet. Ett bra Hjul där dem inte kan skada sig i på ngt sätt. Mina Hjul har alltid varit täckta och inga galler Hjul.

Wellcraft
1/7/15, 2:47 PM
#11

#9 Då missuppfattade jag, ursäkta :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Michaela-N
1/7/15, 4:32 PM
#12

Mina högst personliga åsikter: Trams skulle jag vilja påstå, och en myt som gått runt på diverse forum enbart. Har haft Hjul till mina hamstrar sen de var 4 veckor, enda anledningen till varför ungarna inte fick det fr.o.m. 2-3 v ålder var att de bodde flera i samma Bur, och pga skaderisken/klämrisken så har jag väntat tills de bott i egna burar. 

Ja, det kan skada deras ryggar om hjulen är för små. Det problemet löser man lätt med antingen större Hjul eller flying saucers som inte skadar ryggen alls. 

En hamster är dessutom kroppsligt färdigvuxen vid ca 2-3 månader. Inte fem.

Måste även säga att jag har lite svårt att förstå folk som påstår att hamstrar mår bra och är glada med en miniduna och en timme i en rasthage? En hamsters naturliga instinkt är att springa lååååånga sträckor varje natt, upp emot 16 mil vill jag minnas. Det behovet kan endast ersättas av springhjul el. dyl.

Cireea
1/7/15, 4:51 PM
#13

Så med andra ord kan man konstatera att så länge hamstern springer med rak rygg i hjulet spelar åldern ingen som helst roll? Det låter rimligt i mina öron.

Testade sätta ned ett Hjul hos min nyanlända som suttit i en godislåda i sådär åtta - nio timmar (över natten då dom är aktiva) och han blev jätteglad över hjulet. Han sprang rak och fin i ryggen, precis som om han skulle springa runt i buren eller på golvet i rasthagen 😉Så jag ser det inte som någon fara för hans hälsa eller välmående så länge hjulet är stort nog så han inte springer med böjd rygg, en böjd rygg i hjulet är ju inte bra oavsett ålder på hamstern 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Wellcraft
1/7/15, 4:58 PM
#14

#13 Ja. Det finns inga vetenskapliga eller dokumenterade belägg för att en hamster skulle ta skada av att springa i ett rymligt Hjul.
Påståendet har heller ingen logik alls i sig om man djupdyker lite i ämnet.
Låt lillen ha ett Hjul :)

Själv aktiverar jag inte hamstrarna enbart med Hjul, guldisarna får springa fritt i rummet i omgångar och dvärgarna har tillgång till rasthage utöver tefatet/hjulet. 
De får även jaga insekter som zophobas och syrsor, uppskattat..

I vilket fall som helst tror jag inte ett dyft på att ett bra Hjul skadar hamstern, och så kommer jag tro tills påståendet innehår någon form av logik.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hanna som har en hamster
#15

Jag lät min hamster Speedy få springa i hjulet redan när han bara var 7 veckor, Jag har inte hört någon om en regel med 5 månader och sånt, Jag har inte sett eller märkt några skador på han.

Ellys
1/7/15, 6:07 PM
#16

Ted fick springa i sitt Hjul innan han var fem månader. Han behövde få ut sin energi, fast han spenderade några timmar i hagen varje dag. Visste att det fanns en slags "gräns" men tyckte inte att den var nödvändig då hans Hjul är ca 26-27 cm. Trähjulet han hade innan fick han sår av när han var mindre, så han fick en "hjulpaus" tills han fick det nya :) min åsikt (som jag vet någon kommer klaga på) är att fem månaders gränsen inte är så jättenödvändigt, skulle vara bättre om man bara gav ut informationen att ha större hjul

Be-Bopz
1/8/15, 1:19 AM
#17

#12 Du skriver att en hamster är färdigvuxen vid 2-3 mån? Hur menar du då?

Siastassar
1/8/15, 2:21 AM
#18

Jag undrar oxå om det finns någon seriös forskning kring detta? Har frågat 3 olika uppfödare som alla hållit på i många år med uppfödning & alla har sagt samma sak, låt hamstrarna springa i Hjul från att du får hem dom! Den ena påpekade dessutom att det är när hamstern är ung som den har mest energi & är i störst behov av ett bra Hjul. Håller helt med henne om det! Har haft många hamstrar de senaste 22 åren & jag har aldrig märkt att nån av dom tagit skada av sina Hjul fast å andra sidan hur vet vi om hamstern har ont i ryggen eller ej?

Michaela-N
1/8/15, 10:32 AM
#19

#17 Det är en personlig åsikt. Dom sex jag har haft har inte blivit större efter ca 3 månader.

Surpan
1/8/15, 10:40 AM
#20

Gud vilken uppfriskande tråd!

När vi fick hem vår dvärg så var jag jättehård på sambon - "inget Hjul nu, det säger dom att hamstrar INTE ska ha när de är unga!"

Efter ett tag började Tobbe bokstavligen klättra på väggarna. Jag började då sätta in hjulet i rasthagen, vilket uppskattades. Sen började jag sätta in det ibland på dagen i buren och till sist så fick han ha det permanent där inne. Jag hade upptäckt att han mådde bättre av det och använde det på ett hälsosamt sätt.

Jag skämdes över att jag gav honom ett Hjul tidigt och ville inte säga det till någon (till exempel här inne) för jag trodde det var helt oacceptabelt. 

Skönt att höra att fler har undrat över det. 🙂

/Surpan

Annons:
Be-Bopz
1/8/15, 1:32 PM
#21

#19 Okej, men då borde du skriva att det är din personliga åsikt då de ju fortfarande växer vid 2-3 mån. Tänkte så att inte andra tror att det ÄR så.

Michaela-N
1/8/15, 2:02 PM
#22

#21 Det har jag gjort, se första meningen i inlägget.

Ellys
1/8/15, 3:21 PM
#23

#20 exakt samma för mig, började med att ha den i lekhagen för att min kändes alldeles för rastlös

Wellcraft
1/8/15, 5:00 PM
#24

#18 Jag tycker inte att det låter fysiskt möjligt för en hamster att få ryggfrakturer/smärta av att springa helt rakryggad i ett bra Hjul, isf ligger det nog någon defekt, sjukdom eller dålig avel bakom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Deviance
1/8/15, 6:42 PM
#25

Åh vad jag längtat efter denna diskussion. Har också tyckt det varit konstigt. Har sen jag blev medlem här förstått det viktiga i stora Hjul och håller med er om att jag heller inte ser hur det skulle skada med ett tillräckligt stort Hjul :)

Det är väl som uppfödare viktigt att typ skicka med det i skötselråden typ exempel på vad för Hjul en hamster behöver med priser och länkar till onlineaffärer som säljer hjulen och sen konsekvenserna av ett för litet Hjul så bör det ju bli bättre. Det enda är ju de där attans djuraffärerna och burarna som har ett medföljande Hjul som sätter käppar i hjulet (haha) för deras ryggar.

____________

hamstrar & fotografering

Be-Bopz
1/8/15, 9:27 PM
#26

#22 Det framgår inte på ngt vis att din åsikt om att de har vuxit klart vid 2-3 mån, är din personliga. Därför jag frågade ;) Lägger man fram ett sådant påstående bör man vara noga med att påpeka att det är din personliga åsikt och inte fakta.

Michaela-N
1/8/15, 10:47 PM
#27

#26 Hur vill du att jag ska göra istället då? Räcker det inte med att i första meningen i inlägg #12 tydligt låta det framgå att inlägget är personliga åsikter så vet jag inte hur jag ska göra.

Annons:
Be-Bopz
1/9/15, 1:48 AM
#28

#27 Jag menade bara att det är bra att det framgår tydligare vid ett sådant påstående att det är din personliga åsikt, tänker bara på att andra kan tro att det ÄR så. Sen bara för att du skriver i första meningen att det är din åsikt om en sak, sen behöver det inte gälla allt man skriver :)

Tycker bara att det kan vara ngt att tänka på för alla i framtiden :) Fakta är en sak och sen en personlig åsikt en annan.

Mirre395
1/9/15, 8:34 PM
#29

Tass:) Jag har också undrat varför hamstrar inte får ha förens 5 månader? Det känns skönt att flera delar samma åsikt, för mina hamstrar fick sitt första Hjul vid 3-4 månader, och det mådde dem bäst av. När jag sedan kom på att dem inte skulle ha det, skämdes jag otroligt mycket:|

Upp till toppen
Annons: