Annons:
Etikettguldhamster
Läst 796 ggr
Whippet
11/25/14, 12:08 PM

Akvarium som bur?

Hejsan (igen) 

Jag har tänkt om (igen) funderar på ett akvarium som Bur till min hamster, ett 100 L akvarium, min syster säger att det kommer bli jobbigt, att städa buren för att den är tung, men kan man inte bara ta en liten spade gräva upp allt Bottenmaterial och sedan torka med en trasa? Hur gör ni med era akvarium? Fördelar/Nackdelar med akvarium?

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Dvärgvädur
11/25/14, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag skopar ur spånet, torkar med papper eller en trasa och torkar väggarna rena och fina, inte svårt alls. Går på max 10 min. 

Fördelar: 

* Funkar oftast utan lock om man inte har höga höjder

* Ganska lätt att städa

* Man ser hamstern tydligt

* Snyggt och man kan ha det på de flesta ställen utan att det ser "skruttigt" ut 

* Bra luftkonditionering om man har bra lock/utan

Nackdelar:

* Tunga att flytta

* Oftast dyra om man inte köper begagnat

* Kan vara svårt att fixa bra lock

Mitt akvarium är på 80 liter och jag har utan lock då jag har dvärg och inga höga höjder. Riktigt nöjd med mitt akvarium och det är det bästa alternativet enligt mig, jobbigt är det absolut inte 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
11/25/14, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Dubbel

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Lojs
11/25/14, 3:46 PM
#3

Jag skopar ut spånet med en barnspade, dammsuger det spån som är kvar, sprayar med såpavatten och torkar ur med trasa, sprayar en eller två gånger till fast med bara vatten och torkar ut igen, klart. =) Inte lika lätt som med de andra burarna som jag bär till badkaret och skurar där, men inte särskilt jobbigt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Whippet
11/25/14, 4:14 PM
#4

Tack!

Jag tror att jag ska köpa begagnat eftersom det är billigast :)

#1 och #2 Jätte fint! 

#3 Verkar ju inte alls krångligt!

I'm out Vilar huvudet i handen

Evovva
11/25/14, 5:54 PM
#5

Jag har 2 akvarium båda på ca 200-300L.

Jag har inte ännu bytt allt då dom bara kissar i sin toalett eller sitt hus- Så när jag gör rent så gör jag rent där det är kiss. Tar en spade och tar ut det blöta. Är det kiss på glaset gör jag rent med en bomullstuss med ättika på. Sedan tar jag det gamla spånet som är rent och drar till de sida jag gjort rent. Fyller på där det rena låg som jag flyttade bort. På så sett byts det ut lite då och då och är alltid fräscht. Den dag jag behöver ta ut allt så kommer jag använda spade, dammsugare och bomull med ättika-

Whippet
11/25/14, 10:18 PM
#6

#5 hur stora är 200 L och 300L ? Jätte smart då sparar man en hel del både pengar och bottematerialet :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Evovva
11/25/14, 11:07 PM
#7

Det ena är 110 cm långt och det andra 120cm långt sedan varierar det lite på höjd och bredd mellan 42-56 cm

Dvärgvädur
11/26/14, 6:57 AM
#8

Någon får gärna  ta bort #2, fick inte bort bilden där ifrån och inlägget tar bara massor onödig plats eftersom det blev dubbel. 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: