Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2564 ggr
Siastassar
2014-10-30 01:17

Korthår vs Långhår

Hej! En fundering; förutom att en långhårig hamster ser helt annorlunda ut än en korthårig, finns det några fördelar med det ena hårlaget? Tex om ev en korthårig kanske lever lite längre än en långhårig eller tvärtom… Eftersom långhår verkar vara vanligare än korthår kan det då pga att korthåriga kanske ej är lika hårt avlade på som långhår betyda att de är friskare? Är en korthår lika stor som en långhårig guldhamster? Personligen har jag aldrig ens sett en korthårig men nu när jag ev ska få köpa en så började jag fundera över dessa saker. En till konstig fråga; är korthåriga mer frusna av sig? & isf äter dom mer än långhåriga för att få mer energi & på såvis blir väl matkostnaden högre isf eller? Vilken hårlagshamster har mest energi? Blir de lika tama? Lika gosiga? Hoppas ingen idiotförklarar mig nu hehe men jag vill gärna höra era teorier & åsikter om detta! Tala gärna om vilket hårlag just du föredrar. Tack på förhand.

Annons:
Fiona1234
2014-10-30 08:57
#1

Det är väl ingen skillnad mer än att de ser olika ut, skulle inte tro att korthåriga har olika matvanor än långhåriga osv. Jag har ju fött upp långhår i 2 år, men har börjat fastna mer och mer för kh då färgerna blir så extremt snygga i kh :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Siastassar
2014-10-30 11:16
#2

#1 Tack för ditt svar! Intressant att färgerna blir snyggare på dom korthåriga hamstrarna =D Fränt!

Nallebus
2014-10-30 13:44
#3

Precis som #1 säger så är det ingen större skillnad mellan hårlagen. Själv föredrar jag korthår då det inte fastnar så mycket skit i pälsen, men det är otroligt mysigt att gosa med en lurvig hamster :D

 VinkarCrazy hamsterlady and a turtle! Spelar pajas

BallongFlingans Qito The LegendBallong

Siastassar
2014-10-30 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 haha det stämmer det har jag inte riktigt tänkt på förut men det är ju faktiskt ett stort plus. Min ena lh har så otroligt tät & lång päls, se bild, att jag flera ggr/vecka måste kamma igenom hans päls annars blir det tovor som måste klippas bort =O ja jag kommer nog köpa en korthårig i helgen så det blir en intressant erfarenhet.

Upp till toppen
Annons: