Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 2634 ggr
Besthamster
2014-10-21 21:40

Kan man ha 2 vintervita i samma bur?

Hej!

jag undrar om det är så att man kan ha 2 vintervita i samma Bur fast från olika kullar?

Just nu har jag en vintervit.Men jag ska köpa en ny Bur :)

tror ni att man kan köpa en till vintervit och ha i samma Bur?

måste man ha 2 vatten flaskor eller kan dom dela?

sen undrar jag om man måste ha 2 Hjul?:)

Är det verkligen säkert att ha 2 st från olika kullar i samma?

kan dom inte börja bråka och skada varandra?

Först tänkte jag skaffa en guldhamster (i en ensam Bur såklart)

men nu när ni säger att dom ska bo tsm (dvärgarna)

så funderar jag på om det är bäst för snövit att få en liten kompis?

tacksam för svar! <3

Annons:
jossa5
2014-10-21 21:50
#1

Ja, man kan ha två vintervita från olika kullar. Men man bör sätta ihop dom försiktigt. Sen är det bra om du har två flaskor, två hus etc.

Dom kan börja bråka och skada varandra, men det kan även syskon som bott ihop i 1 år göra. 
Hur gammal är din Snövit? 
Det bästa du kan göra är att prata med en uppfödare och köpa en hamster från denne, och ev be om hjälp med ihopsättningen. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Flöffo
2014-10-21 21:55
#2

Helst ska man ha två saker av varje, men det är inget måste tycker jag. Däremot så anser jag att det är väldigt viktigt att man har två stycken hus. Resten har jag redan svarat på i din andra tråd. Jag tycker helt klart du ska köpa en kompis till din nuvarande. :)

//Flöffo

[MikaelaR]
2014-10-21 21:57
#3

jag undrar om det är så att man kan ha 2 vintervita i samma Bur fast från olika kullar?

Ja det kan man nog om man vet att dem passar ihop + att dem är av samma kön!

Just nu har jag en vintervit. Men jag ska köpa en ny Bur :) tror ni att man kan köpa en till vintervit och ha i samma Bur?

Vart har du köpt din nuvarande vintervit? från en zooaffär? det går inte alltid bara och släppa ner en okänd hamster det kan bli bråk/slagsmål om det ens går måste man introducera på något sätt, på vilket sätt vet jag dock inte! dem ska ju helst leva minst 2 men ibland går det inte.

måste man ha 2 vatten flaskor eller kan dom dela?

Det räcker med en!

sen undrar jag om man måste ha 2 Hjul?:)

Jag vet inte riktigt men tror man helst skulle ha två Hjul eller så skulle man kunna ha en sån där flying saucer

Cindy S
2014-10-21 22:02
#4

Välj från en uppfödare som är villig att ha tillbaka hamstern om ihopsättningen inte fungerar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Cireea
2014-10-21 22:22
#5

Snälla, skriv en ordentlig rubrik istället för "SNÄLLA SVARA!" - Det ger oss ingen uppfattning om vad situationen handlar om. Det är bara onödigt..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Flygandebanan
2014-10-22 11:38
#6

Rubrik ändrad : "Kan man ha två vintervita i samma Bur?"

Du gjorde två inlägg där du ställde samma fråga. Jag har därför låst den andra tråden. 

Du får nu en varning!

Jag vill att du tänker på: Rubrik samt att du inte gör dubbla inlägg med samma fråga. 

Läs även denna tråden : http://hamster.ifokus.se/articles/4d7161c2b9cb462244070316-skriv-regler

Svar ifrån Flöffo i föregående tråd. : 

 Ja det kan man. Är inte jätte stor chans att dom dödar varandra bara sådär, oftast är det sånt man börjar märka efterhand. Oftast brukar dom skrika. Man ska ju inte sätta ihop dom direkt utan göra det försiktigt. Såhär kan man göra när man ska sätta ihop två dvärghamstrar:

När den nya hamstern precis har kommit hem ska du låta den vara, efter några dagar när den är van vid både dig och sitt nya hem kan du börja låta den och den andra hälsa lite på varandra. Välj ut en avstängd, ganska stor, yta som ingen av hamstrarna har varit på förut. Ha ett galler emellan första gången så att dom kan lukta och se varandra men inte skada. Om några dagar, när du märker att det går bra och dom inte verkar aggressiva mot varandra, kan du ta bort gallret och låta dom träffas. Gör så några dagar. Om allt går bra kan du sätta ihop dom i samma Bur. Se till att buren dom ska bo i är helt ren så att ingen känner igen sina lukter sen tidigare. Det är jätte viktigt att du har uppsikt över dom under hela denna ihop sättningen, se till att dom här "träffar tiderna" inte är för långa så dom inte stressar upp sig.

Kan tillägga att hamstrar tjafsar ibland, så bara för att dom piper lite betyder det inte att dom hatar  varandra, men det är ändå viktigt att hålla koll i fall att. Första gången dom träffas utan galler kan det bli ganska mycket pip. Min lilla yngsta pep ganska mycket när dom träffades första gången. Men det var inte för att den blev skadad eller så, det var oftast när hon kände sig inträngd (det kunde vara när den vuxna kom nära henne och hon satt i ett hörn och då kände hon sig rädd) Den äldsta var ju ganska mycket större och väldigt nyfiken, men otroligt snäll. Hon brydde sig faktiskt inte så jätte mycket om den lilla utan var väldigt respektfull. 

MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.

Medarbetare på hamster.ifokus.se

Annons:
HamsterPärlan
2014-11-14 15:18
#7

Jag skulle också vilja ha två stycken i samma Bur men behöver man ha stor Bur

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

HamsterPärlan
2014-11-14 21:12
#8

Till flygandebanan

Gäller det som du skrev här vintervita ?

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Flöffo
2014-11-14 21:15
#9

#8 Vad menar du?

//Flöffo

HamsterPärlan
2014-11-14 21:24
#10

Ifall det flygandebanan skrev gäller vintervita

HjärtaHälsningar Pärlan och Alice Hjärta

Flöffo
2014-11-14 21:49
#11

#10 Kan du citera vilken mening du syftar på? Menar du varningen eller den kursiva texten? För tråden gäller ju vintervita 🙂

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: