Annons:
Etiketthamster
Läst 948 ggr
Cindy S
10/19/14, 6:23 PM

Tingningsavgift tillbaka vid val av annan hamster?

I de fall man tingat hamster och betalat avgift, men ni uppfödare väljer att behålla den hamstern, hur gör ni då? Pengarna tillbaka om köparen vill det? Eller "måste" köparen välja annan hamster eller förlora pengarna? Det står oklart på flera av era hemsidor, så lagligen kan ni kanske behålla pengarna, men jag som köpare skulle nog bli sur. Vad tycker ni?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Evelina!
10/19/14, 6:27 PM
#1

En individ som tingats tycker jag inte att man som uppfödare hux flux bara kan välja att behålla. Detta ska i så fall vara välförankrat hos köparen och då med en BRA motivering samt med förmånliga villkor för köparen. Allt annat skulle jag se som djupt oseriöst.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cindy S
10/19/14, 6:31 PM
#2

#1

Tycker du det om uppfödare som har som villkor att de får behålla vilken hamster de vill? Som sagt skriver många det villkoret på sina hemsidor.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[kerstinthemilklover]
10/19/14, 6:33 PM
#3

Endaste anledningen till att behålla en tingad individ om köparen är seriös borde vara om den är skadad eller visar sig sjuk på något sätt.

  I fallet då köparen bedöms vara en dålig djurägare borde man kunna avblåsa köpet.  Men för att slippa ha en galning på mig skulle jag ge tillbaka summan.

Cindy S
10/19/14, 6:39 PM
#4

#3 Nja, flera uppfödare skriver att de behåller individer för avels skull. Men visst, sjuka sälja väl inte heller, antar jag.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Evelina!
10/19/14, 6:41 PM
#5

#2 Självklart får man bestämma vilken individ man vill behålla - MEN då ska det göras INNAN man låter andra tinga djur ur kullen. I övrigt håller jag med #3.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Lojs
10/19/14, 6:55 PM
#6

När jag tar emot tingningsavgift av en köpare så betyder det att jag bestämt mig för att den köparen ska få köpa den hamstern. Som någon sa så skulle jag bara ändra det om det hänt något med hamstern.  Jag brukar ta min tingningsavgift ganska sent för att vara säker på mitt eget val. 

Som rekommendation till andra så skulle jag nog säga tingningsavgiften tillbaka eller erbjudande om annan hamster i kullen, men jag tycker inte det är ok att ändra sig när man redan tagit emot pengar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Cindy S
10/19/14, 6:55 PM
#7

#5 Låter svårt, då måste man ju vänta väldigt länge mellan varje person. Speciellt med tanke på att man ungarna utvecklas mycket från vecka till vecka, så en lovande individ kanske blir mindre lovande, och vice versa. Det är ju viktigt att uppfödarna driver arten framåt. Nu ser jag att det här verkligen är viktigt att sådant här reds ut innan tingningen, så att köpare och säljare inte blir besvikna/sura på varandra. Jag läste om en uppfödare här på sidan som haft det villkoret bland sina köpvillkor, sedan hade köparen blivit otroligt otrevlig över "missförståndet".

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Michaela-N
10/19/14, 7:57 PM
#8

Lagligen kan ni inte behålla pengarna då köparen har rätt att häva köpet och återfå pengarna. Gäller även om köparen ångrar tingningen.

Cindy S
10/19/14, 8:04 PM
#9

#8 Är det ångerrätten/öppet köp?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fiona1234
10/19/14, 9:04 PM
#10

#8 Tingning har ju dock med Att undvika oseriösa köpare. Alltså, drar sig en köpare ur får dom inte pengarna tillbaka. Säger dock jag som uppfödaren ifrån så får de självklart tillbaka kostnaden.

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

wildalia
10/19/14, 11:05 PM
#11

Här har ni fel när det gäller s.k handpening. En handpening är till för köparen inte för säljaren. En handpening menas med att köparen lägger en handpening ( tingningsavgift ) på ett speciellt djur. Det är den garantin köparen har för att få DET djuret. Papper skall alltid skrivas. Man har alltid rätt att häva ett köp och få tillbaka handpening, tingningspenningen. Detta är lagstyrt. Och gäller konsumentköpslagen. Alla djur räknas som varor. Att behålla handpeningen vid ånger är inte rätt. Och det är heller inte rätt att ta en handpening och som säljare ångra sig eller ge ett annat djur än vad som var sagt/skrivits vid inbetalad handpenning. Är man osäker på vilket djur man själv vill behålla skall man inte ta en handpening. All försäljning räknas som näringsidkare, finns ingen hobby uppfödning längre.

Cindy S
10/19/14, 11:17 PM
#12

#11

Väldigt intressant. Detta ändrade helt min syn på tingning. Nästan hela officiella hamstersverige är brottslingar, Säkert många andra djuruppfödare med. ;D

Detta kan vara intressant för hamsterföreningen att fundera på att lägga till i deras krav; förbud på att avbryta köpet.

Kan detta kringgås genom att kalla det för delbetalning? Man skriver avtal vid ca 3v ålder, och det är deras djur lagligen, men att ifall köparen ångrar sig får de inte lämna tillbaka djuret, men de kan heller inte hämta djuret om de inte betalar allt? Eller gäller ångerrätt?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Ingunn_1969]
10/20/14, 11:05 AM
#13

#11 Bra info!

Jag har skrivit på min hemsida att jag tar ut en tingningsavgift på 100 kr. Det är dock ganska sällan jag begär detta av mina köpare, de får tinga ändå. De få fall då jag tar emot avgiften är då köparna är mycket måna om och vill känna sig säkra på att få hamstern , samt de fall då köparen inte kan hämta hamstern vid fem veckor utan den ska vara kvar hos mig flera veckor till. En äldre hamster är svårare att sälja och jag vill vara hyfsat säker på att köparna menar allvar med sin tingning.

Att jag skriver att jag har rätt att behålla en unge som redan är tingad handlar om att jag vill ha en sista livlina i fall något går snett. Jag var med om en gång att alla ungar var tingade förutom den jag skulle behålla, sen skadades den svårt och fick avlivas. Honan skulle inte få fler kullar och i och med detta tappade jag helt denna linje, jag ångrar fortfarande på att jag inte behöll en unge trots att alla var tingade, det hade varit värdefullt för mig att få fortsätta  med dessa. Naturligtvis hade jag i så fall frågat om det var okej för någon att vänta på nästa kull i första hand.

Annars håller jag med om att om en unge är tingad så är den det, skulle den utvecklas mycket bättre än jag hade förväntat mig och den jag själv har valt inte gör det så är det bara att gratulera köparna med ett bra val och vackert  behålla fula ankungen själv. Den kan ju i alla fall vara bra att använda i avel.

Gällande tingningsavgiften så betalar jag alltid tillbaka den om köparna ångrar sig och inte vill ha hamstern i alla fall, något annat skulle vara olagligt och dessutom omoraliskt. Det har dock till dags dato inte hänt. Och jag känner inte heller något behov av att skriva det på min hemsida, da faller ju lite av poängen med avgiften, nämligen att det ska kännas som en extra säkerhet för i första hand köparna men också för mig, det sållar rätt så effektivt bort de mest oseriösa.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: