Annons:
Etikettguldhamster
Läst 6077 ggr
PttCherie
2014-09-28 21:37

Småkryp i hamsterns fröblandning!

Jag har nyss upptäckt att lösviktsblandning med blandade frö osv till hamstern, hade småkryp! Pyttesmå kryp till någon larv.  Jag antar att det inte ska finnas småkryp på hamsterns mat?! lite äckligt tycker jag…  =/ Ska i så fall låta blir. Jag ger/gav bara förblandningar någong gång ibland då min hamster tycker det är så gott.. =(

°Är det vanligt med småkryp i fröblandningar?

°Är det något farligt för hamstern?

Annons:
Allamej
2014-09-28 21:46
#1

Är det larver kan det vara kvarnmott. Frys fodret genast i minst 24 timmar eller släng det långt ifrån ditt hem som möjligt. Om du får mott så har du dom till dess att du har tömt huset på djur och alla former av vete, korn, alla sädesslag, inklusive bröd, pasta allt. och sen dränka huset med flygfägift och låta det vara förseglat i några månader.

Jag fick kvarnmott med musli.  Jag tvingades leva med dom anda till dess att jag åkte in på sjukhus i oktober. Alla mina burar blev rengjorda, allt gjort av sädesslag slängdes och sen grovstädning.

När jag kom hem 8 månader senare så var kräken borta. Jag köper aldrig musli av det märket igen. Knappt så jag köper flingor.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

PttCherie
2014-09-28 22:08
#2

Usch nu blir jag alldeles rädd! Ska ta genast och kasta allt! =X USCH

philippazon
2014-09-28 22:21
#3

Det är säkert mal. Frö blandningar ska speciellt såhärård förvaras mörkt och kallt. När man köper det/upptäcker något ska man frysa maten i 48h. Sedan förvara i kylskåpet. Om jag var du skulle jag dock slänga denna omgång av fröblandning o köpa ny, då små kryp e bland det värsta jag vet :P

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

PttCherie
2014-09-28 22:36
#4

Ja jag gjorde så  :( det ända jag förvarar i just den där skafferiet var hamster mat, frö och godis och hans knäckebröd. Jag slängde allt för utom maten/fodern då den är av hårdare plast och godiset som jag inte såg några täcken på kryp, dem fröst jag in. =( hoppas verkligen att jag inte får småkryp =S äckligt

[MikaelaR]
2014-09-28 22:53
#5

#1 Varför var du på sjukhus, lät som du var det av insekterna men jag kanske missförstod?

#2 Det kan finnas risk för larver/skalbaggar i allt möjligt även för människor typ havregryn och så det kan man googla det händer men är inte jättevanligt måste inte ha med märket och göra. Det viktiga när man köper hamstermat typ färdiga fröblandingar är att frysa det i 48 timmar innan man använder det!!

philippazon
2014-09-29 06:31
#6

#5 Jaha, tack för rättningen. Jag informerade bara om hamstermat, eftersom människan innan hade sagt allt annat :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Anonym
Anonym
2014-09-29 10:28
#7

Släng o köp nytt

wildalia
2014-09-30 00:32
#8

Usch jag fick oxå med mig äkliga svarta små kryp. Vivlar kallas dem. Ser ut som små små skalbagar med snabel. Jag har städat burarna ( har fler till en hamster) har fryst fodret, men ändå hittade jag dem lite varstans. Blä ofarliga men äckligt. Det värsta är att man måste hålla koll på buren eftersom hamstern hamstrar sin mat och då kommer krypen fram, om dem har hunnit till buren. Nu har jag alternerat med att sätta ut Bur på balkongen över natten så dem fryser ihjäl krypen. Usch o blä. Numera fryser jag allt Foder jag köper innan användning.

Anonym
Anonym
2014-09-30 09:03
#9

Men låt bli o köp de då

annlen68
2014-09-30 09:08
#10

Ett tips är ju att förvara sån mat, tex fröblandningar på lösvikt, i tättförslutande burkar.  Då kan ju ev ohyra inte sprida sig om oturen är framme. Har man det i tex skafferiet, ja då har man ju det  på all mat.

Kelin
2014-09-30 13:04
#11

Jag fryser alltid maten i någon vecka, har en fått krypen försvinner de inte i första taget! Fått massa äckliga djur en tiden jag haft hamstrar och råttor, de går knappt att bli av med.

Kelin
2014-09-30 13:04
#12

Jag fryser alltid maten i någon vecka, har en fått krypen försvinner de inte i första taget! Fått massa äckliga djur en tiden jag haft hamstrar och råttor, de går knappt att bli av med.

Flöffo
2014-09-30 13:56
#13

Har tyvärr också problem med kryp. När jag hade hamster försvann dom efter att jag slutade köpa lösvikt och började förvara maten på ett mörkt ställe. Nu har jag dock börjat få problem med hundgodis istället.

//Flöffo

Annons:
Whippet
2014-09-30 18:02
#14

Vad har du för en fröblandning? usch vad äckligt 🤢

I'm out Vilar huvudet i handen

[MikaelaR]
2014-09-30 19:59
#15

#14 det spelar ingen roll vilken fröblandning det är kan vara från ett bra märke, man ska alltid frysa innan om man vill minska risken

Fialialej
2014-09-30 20:03
#16

Fick mjölbaggar i allting hemma (mjöl, knäckebröd, djurfoder osv). Anticimex sa att det finns ohyreägg i ALLTING som vi har som torrvaror men att de bara kläcks om man förvarar maten för varmt.

"På natten är alla katter svarta"

Mirre395
2014-09-30 20:13
#17

#16 Så till vardags äter vi ohyreägg?! Usch så äckligt att tänka på!:(

annlen68
2014-09-30 20:25
#18

🤮

Whippet
2014-09-30 20:29
#19

Men, vitakraft menu? Är det samma sak med den ? men hur länge ska man frysa då, blir inte maten ''konstig'' slabbig?

I'm out Vilar huvudet i handen

annlen68
2014-09-30 20:55
#20

#19   Jag har mest pellets till vår hamster, men ibland varierar vi med fröblandning som vi köper i lösvikt. Vi förvarar dock ingen hamstermat i skafferi el dylikt, utan vi har en förvaringslåda i plast med lock; så OM det skulle bli något så blir det ju ingen annanstans än i lådan.

Vi fryser inte in något. Tror inte det är JÄTTEvanligt med kryp i maten, inte vanligare än att man råkar ut för mjölbaggar i vetemjöl eller dylikt; och det har jag då inte råkat ut för hittills i mitt liv :)

Annons:
Fialialej
2014-09-30 21:28
#21

#17 Ja tydligen. Jag reagerade likadant men man får förtränga det.. ;)

"På natten är alla katter svarta"

[MikaelaR]
2014-10-01 07:43
#22

Det är mer vanligt än man kan tro med mjölbaggar dem börjar väl som små kryp/larver som är svåra att se så #20 du lägger ju ut fodret i skålarna och där kan dem ju börja krypa ut i hamsterburen istället även om du har dem i förvaringslåda i plast med lock…

Det händer även att vi får det i vår människomat det har jag sett i en vanlig axa mjölpåse som var nyköpt och min mamma fick en liten invasion och hon är väldigt hygienisk av sig så det var en stor förvåning för oss alla spelar ingen roll det kan hända 

#19 jag rekommenderar dig att frysa in det för säkerhets skull ^^

Deviance
2014-10-02 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Kan vara sådan här äcklig kornvivel :( Det fick vi med oss hem från en matmix från djuraffären. Fanns antagligen i någon av havrekornen i blandningen.

____________

hamstrar & fotografering

wildalia
2014-10-05 01:56
#24

#23 Usch dem äkliga fick jag hem . Men nu verkar dem försvinna. Dock har dem inte gått på våran mat. Jag hittade ngr döda i skåpet. Men jag var snabb att försluta all mjöl, grynmat. Samt frysa mat och ställt ut burar ute under natten. Hamstern har flera burar.

Upp till toppen
Annons: