Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 483 ggr
annlen68
9/23/14, 11:53 AM

När kan man säga att en hamster är tam?

Vi har haft vår guldis Molly (från djuraffär) i drygt 2 veckor nu. Vi har kommit så långt att vi kan stryka henne, ta upp henne i handen  -  men väl där sitter hon inte stilla utan "vandrar" så man får skifta hand hela tiden.  Ser fram emot när hon kan sitta i handen och t ex tvätta sig, eller äta eller bara njuta av att bli kelad med :)

Är det något särskilt man kan göra för att få dem till det där sista steget?  eller brukar det komma av sig själv med tiden?  Nu är hon ju fortfarande så ung, 10 veckor, så jag antar att hon blir lite mindre energisk när hon blir vuxen :)

Annons:
Shalin
9/23/14, 12:00 PM
#1

De flesta hamstrar vill inte sitta stilla tror jag. Det är vad jag fått erfara iallafall. Jag blev så avundsjuk en gång på min syster när hennes dvärghamster kunde somna under hennes tröja när hon såg på tv. Min guldhamster ville minsann bara vandra precis som din och klättra runt på mina armar.

Men nu väckte i och för sig min syster henne mitt på dagen så hon kan ju bara ha varit supertrött :P  Men de flesta hamstrar verkar vilja springa runt och undersöka allt möjligt helt enkelt. Men med åldern kommer hon säkert stanna upp mer och kanske sitta och tvätta sig som du säger :) Hon är nog bara väldigt pigg när hon är så ung. Men jag skulle absolut räkna er hamster som tam.


annlen68
9/23/14, 12:09 PM
#2

#  Ja det är nog bara att hon är ung med sprudlande energi :) 

Var bara nyfiken på vad det innebär att de är "handtama". Om det är att de vandrar i handen? eller att de sitter stilla i handen?

Men känns bra att hon kan kallas tam i alla fall :)

Wellcraft
9/23/14, 12:31 PM
#3

Majoriteten av mina hamstrar jag haft (både dvärg & guld) har älskat att ta en vilopaus i famnen med klapp, kel & mys.
Har även en hamster som avgudar att bli kliad på magen (första gången jag erfarat detta).
Detta är då hamstrar från en riktigt bra avel.

Det du kan tänka på, då du verkar ha en väldigt aktiv hamster är att aktivera denne ordentligt.
Massa miljöberikning, motion & godissök brukar vara poppis.
Därefter måste du skapa en ordentlig relation, dvs umgås med hamstern ofta men inte alltför långa stunder.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

annlen68
9/23/14, 12:36 PM
#4

#3  Har de gillat detta från ung ålder?

Vi har henne ute i lekhage varje kväll, och där har vi olika roliga grejer till den. Vi brukar ha henne ute mellan 1-2 timmar. Men vad menar du med: inte umgås alltför långa stunder?   Jag trodde det var bra ju mer man umgicks med hamstern :)

Deviance
9/23/14, 12:50 PM
#5

Det är nog hennes personlighet att hon inte sitter still. Min Hanna sitter inte heller still men det är bara för att hon är en utforskare och inte en kelgris. Hon gillar att bli klappad men mest intressant är det att utforska nya miljöer. Så chansen är att din hamster är en äventyrare och inte en kelare :)

____________

hamstrar & fotografering

annlen68
9/23/14, 12:55 PM
#6

#5  Ok, bara att vänta och se då :)   Men hon är lika älskad ändå såklart :)

Annons:
Wellcraft
9/23/14, 12:58 PM
#7

#4 Ja från ung ålder.
Umgås du för länge med hamstern så får den ingen ro att varva ner & det hela kan bli stressigt eller sluta med att hamstern tycker handen är trist.
Det är mycket bättre att umgås (syftar då på ha uppe hamstern i handen) kortare stunder, runt 5 min åt gången fast ofta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Shalin
9/23/14, 2:34 PM
#8

#3 Jaha så det är mycket vanligare än jag tror då kanske. Det är ju bra det, då man gärna skulle vilja ha en gosig hamster, som inte bara springer runt, även om det förstås är kul det med :)

#4 Hon verkar ha det hur bra som helst hos er :) Det är bra du frågar så mycket med. När jag var yngre så förstod ju inte jag att min hamster skulle behövt vara ute dagligen.


annlen68
9/23/14, 3:08 PM
#9

#7  Ja i handen har vi ju inte mer än korta stunder :)

#8  Ja det dyker hela tiden upp nya frågor vart eftersom :D   Säkerligen långt ifrån alla som är så vetgiriga och frågvisa som jag, men skaffar jag mig något (i det här fallet husdjur till dottern) så vill jag verkligen försöka lära mig så mycket som möjligt för att kunna, som i detta fall, sköta om det så bra som möjligt :)

Tessan01
9/23/14, 3:57 PM
#10

Mina roborovskisar sitter gärna stilla i handen och vill bli pussade och klappade. Mina yngsta födda 3/7-14 sitter till och med stilla en stund 😮

Och dessa sägs vara den vildaste och svårast att få tam av alla 5 arter. 
Så beror helt på invididuellt skulle jag säga. 

Återkommer nästa vecka då vi hämtat en liten 5 veckors guldis ^^

Upp till toppen
Annons: