Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1482 ggr
[MikaelaR]
2014-09-22 00:07

Guldhamsteruppfödning?

Ni som har guldhamsteruppfödning hur gör ni? har ni en hane i en Bur och en hona i en annan och sen låter ni dem möta varandra när dem ska paras? eller låter ni er hamster träffa en hamster från en annan uppfödning och paras när ni vill ha ungar? 

vad tänker ni på gällande parning vad är viktigt för er så hamsterungarna får bra hälsa med mera? bara nyfiken.

Berätta gärna

Annons:
Siastassar
2014-09-22 14:38
#1

Hej! Jag har 2 honor & 2 hanar. Guldar. Alla bor i varsin Bur & när det är dags att para en hona med en hane så sätter jag in honan i hanens akvarium vilket har funkat bra. När jag satte båda ihop i badkaret flera ggr under en månads tid så hände inget så en erfaren uppfödare sa att jag istället skulle sätta in honan till hanen på hans revir & det har funkat båda ggrna. Visst kan man låna en hane från en annan uppfödare men iom papovan är det inte många som vill låna ut sina hanar för då finns risken att man får in denna hemska virusinfektion till sin avelsgrupp & det kan sluta med avlivning för damtliga guldhamstrar😔. Jag skulle aldrig låna ut nån hamster iaf. När jag ska para 2 individer vill jag först se till att båda är minst 5 månader & att honan ej är över 8 månader första gå gen hon paras. Båda måste ha ett trevligt psyke & jag avlar bara på långhåriga så de ska gärna ha så lång & riklig päls som möjligt!👍 De får INTE vara för blyga & de får INTE gnissla tänder i tid & otid mot mig!

Siastassar
2014-09-22 14:44
#2

Just det. Om jag parar en hona som visar sig vara en dålig mor som försummar eller biter ihjäl sina ungar skulle jag direkt ta ur henne ur avel & bara ha henne som sällskapshamster för dåligt beteende gentemot sina ungar går i arv så är hon en dålig moder är risken stor att hennes avkomma oxå blir dåliga föräldrar! En annan sak är att aldrig para satin med satin då det kan ge hårlösa ungar i sinom tid samt att ej para dominant spit med dominant spot. Avlar ej på rexhamstrar men tror att man helst inte ska avla rex+rex. Rätta mig nån om jag har fel.

Siastassar
2014-09-22 14:49
#3

En sak till: en hona ska endast behöva föda upp 2 st kullar i sitt liv & efter 1 års ålder ska hon få gå i pension oavsett om hon bara haft en kull tidigare. En hane kan istället paras senare men endast om han är i god kondition & har hållit sig frisk hela sitt liv.

[MikaelaR]
2014-09-22 22:25
#4

Hur vet du om honan kan få barn då? är det speciella tider eller närsomhelst?

Siastassar
2014-09-22 23:52
#5

De brunstar var fjärde dag. Ett par timmar varje gång. Vet inte hur andra gör men jag brukar ca 20-00.30 testa varje dag genom att sätta ner honan till hanen. Vill hon inte så märks det direkt då hon avvisar hans närmanden. Har haft tur & även fast hon inte vill så bråkar de inte men jag har tagit upp henne ur hanens akvarium så snart jag fattat att hon inte brunstar & sen testat igen kvällen efter & plötsligt hände det. Hon ville & nu har jag min allra första kull hemma❤️

[MikaelaR]
2014-09-22 23:54
#6

Ok finns det någon länk för hamsteruppfödning? funderar på att kanske starta en seriös guldisuppfödning i framtiden vore  mysigt

Annons:
Fiona1234
2014-09-23 09:53
#7

Tycker Siatassar har gett dig bra svar :) Min uppfödning ligger i Stockholm , här är min hemsida: www.vadersjos.weebly.com

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Siastassar
2014-09-23 10:11
#8

#6 det finns jätte bra artiklar här på iFokus att läsa om avel samt trådar om detta under genetik & avel. Hamsterföreningen.se är väldigt bra med! Gå in & läs allt du kommer över. 👍 En annan sak. Om man vill bli riktigt seriös i sin avel så köper man sina avelsdjur från andra uppfödare direkt så att hampisarna får stamtavlor. Köp aldrig nånsin från djuraffär vare sig du vill ha hamstern som rent sällskapsdjur eller om du även vill avla på hamstern. Det är lättare att sälja ungar med stamtavlor samt att hamstrar från grossist/ djuraffär aldrig blir lika stora/friska eller lika bra i psyket som hamstrar från uppfödare. Men det kanske du redan visste. Lycka Till i din eventuella framtida avel! Men kom ihåg att en kull med ungar inte bara är gulligt & roligt utan en hel del jobb & kunskap krävs för att få fram den "perfekta" kullen. 😊👍

Helena1978
2014-09-23 13:30
#9

När jag hade uppfödning så brukade jag sätta hanen på en ren filt i soffan, som han fick krypa runt på. Satte sedan in honom i sin Bur, tog ut honan och satte henne på samma filt, om hon då intog parningsställning när jag strök henne över ryggen plockade jag ut hanen igen och satte ner honom på filten, på så vis kunde jag ha översikt samtidigt som det gick snabbt och smidigt att sära på dem när honan börjat tröttna på honom.

Lojs
2014-09-23 14:10
#10

Jag har skrivit ett par artiklar om avel http://hamster.ifokus.se/articles/53b5b4b08e0e7454a500264f-innan-man-avlar-pa-sin-guldhamster?articles-1 http://hamster.ifokus.se/articles/523871b3ce12c44241000c33-risker-i-guldhamsteravel?articles-1 och det finns fler bra på sajten. 

Jag har just nu 12 guldhamstrar och äger både honor och hanar själv.
Vid parning sätter jag ihop dem i en plastback som inte har något annat intressant i, ibland om hanen verkar distraherad så får han sitta i lådan själv en liten stund så han förstår att den är tråkig innan jag sätter in honan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[MikaelaR]
2014-09-24 13:29
#11

Justdet! kan man para en långhårig med en korthårig eller ska man para, korthåriga med korthåriga och långhåriga med långhåriga? 
Tillexempel om jag parar två guldhamstrar med stamtavla i SHF kan jag då fixa stamtavla från SHF till mina guldhamsterungar, utan att vara registrerad/medlem i shf? eller hur fungerar det? förklara gärna!

Lojs
2014-09-24 19:42
#12

Man kan blanda hårlagen, men man får ofta bättre kvalité på pälsarna om man håller isär dem. 
Stamtavla från SHF kan man bara få om man är medlem, men man behöver inte vara reggad uppfödare.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: