Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1552 ggr
fridarebecka
9/19/14, 11:10 PM

En eller flera hamstrar?

Är helt ny på det här med hamstrar men är väldigt sugen på att skaffa en/två. Har förstått att olika raser trivs olika bra i par/ensamma? Har både läst att dom slår ihjäl varandra när dom blir könsmogna och att vissa hamstrar enligt lag ska vara minst 2, blir förvirrad av det här haha

Vad säger ni kunniga om saken? 🙂

Annons:
[TooLoover]
9/19/14, 11:12 PM
#1

Dvärghamstrar ska man ha 2, och guldhamstrar 1 då om de är i par, kan de skada och tom döda varandra

LillyAmanda
9/19/14, 11:13 PM
#2

Dvärghamstrar kan vara i par/grupp men man får inte blanda art. Vintervita hålls helst i par men t.ex roborvski (osäker på stavning) kan hållas i grupp. Däremot guldhamstrar slåss till döden om man har dom ihop. Hoppas du fick lite hjälp. Har jag fel på något kan någon få rätta mig :)

**//Amanda

Cindy S
9/19/14, 11:15 PM
#3

Kinesiska hamstrar och rysk vintervita hamstrar har lättare att bråka än roborovski och campbell. Om du läser på hamsterforeningen.se blir det nog klarare.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Tessan01
9/19/14, 11:21 PM
#4

Det finns 5 olika arter i Sverige. Först har vi Guldhamstern. Dessa är solitära och måste bo ensamma. Sennan har vi Kinesisk hamster. Ang. dessa är det lite delade åsikter. Men man bör testa att ha i par men det är lätt att det blir bråk. Sedan har vi Rysk Vintervit dvärghamster. Dessa bor enklast i par, men kan gå i grupp också. Sedan har vi Campbells Dvärghamster. Dessa bor bra i par eller i små grupper. Till sist har Vi Roborovski dvärghamster. Dessa fungerar bra i paras och grupper. Hoppas detta hjälpte!

[Nikodemus]
9/20/14, 11:32 AM
#5

Campbells dvärghamster fast i färgen blå har jag hemma och kan man ha dom två el måste den va ensam ? Alla som jag har pratat med säger att dom ska va ensam hm? De tycker inte jag gillar inte när djur e ensamma sen har jag en rovbovski dvärghamster också hemma även den säger dom att den ska va ensam fast jag har läst att dom ska va i par el grupp så hur ska jag göra ?? Ska jag skaffa kompisar el ska jag låta dom va ensamma ??

Scorpio97
9/20/14, 11:42 AM
#6

#5 Både robotovskis och campbells ska bo flera. Djuraffärer säger oftast att dom ska bo ensamma, för att man inte ska komma tillbaka och klaga på att hamstrarna sedan bråkade. Många hamsterägare har lärt sig allt från djuraffären, utan att kolla upp något på internet, och säger därför också att dom ska bo själva. Dom flesta dvärghamstrar från djuraffär är hybrider(blandning mellan campbells och vintervit), och dom kan vara svåra att få att funka i par.

Har hamstrarna bott ensamma länge så kan det dock vara svårt att få dom att acceptera en kompis. Men i framtiden hoppas jag att du köper två på en gång (från uppfödare), istället för en ensam.


//Jessie

Annons:
Cindy S
9/20/14, 11:50 AM
#7

#5 De ska vara i par eller grupp, men ibland accepterar inte vuxna dvärgar nya kamrater. Så om du har möjlighet, köp ett par ungar av varje sort(bröder/systrar) och försök att sätta ihop dem med de du har hemma. Ifall de ensamma dvärgarna inte accepterar det nya sällskapet så har du i alla fall ett par dvärgar som redan trivs ihop. Men detta kan förstås leda till att du behöver köpa nya burar. Alternativt att du hittar en uppfödare med ångerrätt som kan sälja dig en hamster som du prövar och ifall det inte fungerar att ha hemma lämnar du tillbaka.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Nikodemus]
9/20/14, 11:50 AM
#8

Va till fäboden dom är uppfödare där . Visseligen hade dom bara vintervitdvärghamster . Vi har haft våra i ca 4 veckor vill skaffa kompisar åt dom men jag vet inte kommer dom börja slåss tro el hat stora burar så de borde gå har läst flera gånger att dom ska va flera till sammns el i grupp . Tänkte hane till hanen o hona till honan ..

[Nikodemus]
9/20/14, 12:41 PM
#9

Ok så hur ska jag göra ?? Vill inte att dom ska va ensam

[Nikodemus]
9/20/14, 1:41 PM
#10

??????

Cindy S
9/20/14, 3:21 PM
#11

Jag gav dig ett svar. Du behöver inte skriva flera inlägg på raken om samma sak, folk svarar när de har tid.

Kolla vilka uppfödare som bor nära dig. Ska en köpesannons i rätt sektion och se var campbells och roborovskis finns, och kolla uppfödare på hamsterföreningens hemsida.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Nikodemus]
9/20/14, 3:24 PM
#12

Dom jag har kollat bort för långt ifrån oss.

fridarebecka
9/20/14, 4:15 PM
#13

Nu har vi hämtat hem 2 dvärghamster honor, tror det är campbells (är inte helt säker, kan visa bild någon dag så får ni hjälpa mig att avgöra) :) Djuraffären rekommenderade att vi tog just dom då dom redan var könsmogna och trivdes ihop :) Men vi är ändå självklart beredda på att det ändå kan bli bråk

Annons:
Siastassar
9/20/14, 4:24 PM
#14

#13. Stort GRATTIS 🎉 till dina nya familjemedlemmar! Vilka förger har dom? Lägg gärna upp bilder om nåra dar sen när du börjat lära känna dom. Tror att de kommer trivas fint ihop hela livet👍 lite smågnabb kanske ibland men inte så du måste sära på dom! Lycka Till🌷

fridarebecka
9/20/14, 4:46 PM
#15

#14  TACK 🥳 dom kröp in och la sig i boet en stund efter att vi kommit hem, så dom ska få vara ifred nu. Dom är gråa(?). Detta är dom första hamstrarna för mig, och kan inte det här med arter och färger än, men när dom vill vara med på bild så ska ni få se och hjälpa mig att avgöra 🙂

Cindy S
9/20/14, 6:06 PM
#16

Jättekul! Grattis. :)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

fridarebecka
9/22/14, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här har vi Siv, den mindre av dom. Hittills verkar hon vara den piggare av dom två och springer mycket i röret, hon vill helst inte sitta still i handen heller 😃

fridarebecka
9/22/14, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är Sonja, den större. Hon är lugnare både i handen och i buren och blir väldigt sur om man väcker henne eller plockar upp henne utan att hon fått nosa först😴

[TooLoover]
9/22/14, 8:56 PM
#19

Oh men gud va söta! 😍

Shalin
9/23/14, 11:43 AM
#20

Sötnosar 😍


Annons:
Upp till toppen
Annons: